لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

ادامه ناآرامی سیاسی در لیبی، تونس، عراق، مصر و یمن


تظاهرات در موصل عراق، ۲۵ فوریه ۲۰۱۱.
تظاهرات در موصل عراق، ۲۵ فوریه ۲۰۱۱.
با افزایش فشارهای داخلی و بین‌المللی بر معمر قذافی، رئیس جمهوری لیبی برای کناره گرفتن از قدرت، بخشی دیگر از جهان عرب نیز هم‌چنان با ناآرامی‌های سیاسی روبه‌رو است.

معترضان تونسی هم‌چنان خواستار «تصفیه» دولت جدید از عناصر دولت پیشین هستند و معترضان در عراق برای انجام اصلاحات اقتصادی و سیاسی تظاهرات می‌کنند.

از سوی دیگر در مصر، شورای عالی نیروهای مسلح این کشور با کوشش در کنترل وضعیت امنیتی، پیشنهادهای اصلاحات قانون اساسی را بررسی می‌کند و در یمن نیز، رئیس جمهوری آن کشور با گسترش تظاهرات و پیوستن دو قبیله بزرگ یمن به صف مخالفان روبه‌رو است.

در آخرین تحول مربوط به لیبی، محمد السنوسی، ولیعهد پیشین این کشور که از زمان سرنگونی پادشاهی لیبی در تبعید به‌سر می‌برد با ستودن «قهرمانی‌های» مردم این کشور از جامعه جهانی خواست تا معمر قذافی را از قدرت برکنار کنند.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری آلمان، با وجود پیشینه روابط نزدیک سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا با معمر قذافی، آقای برلوسکونی نیز روز شنبه گفت که معمر قذافی کنترل لیبی را از دست داده و خواستار توقف خونریزی‌ها و حمایت از مردم لیبی شد.

تونس؛ ادامه اعتراض و قول برگزاری انتخابات

در تونس نیز در حالی که ده‌ها هزار معترض روز جمعه با گرد آمدن در مقابل ساختمان وزارت کشور تونس خواستار برکناری محمد غنوشی، نخست‌وزیر دولت موقت این کشور شده‌اند، دولت موقت تونس اعلام کرد که اواسط ماه ژوئیه امسال انتخاباتی برگزار خواهد کرد.

دولت موقت تونس مشخص نکرد که انتخابات پیش رو، انتخابات پارلمانی خواهد بود یا انتخابات ریاست‌جمهوری. اعتراضات راهپیمایان به حضور محمد غنوشی که از هم‌پیمانان پیشین، زین‌العابدین بن علی، رئیس جمهور فراری تونس بوده‌است در دولت کنونی در حالی است که آقای غنوشی تأکید کرده‌است که پس از دوران انتقالی و برگزاری انتخابات، از صحنه سیاسی کشور کنار خواهد رفت.

عراق؛ انفجار در پالایشگاه و پیام آیت‌الله سیستانی

از سوی دیگر، یک روز پس از کشته شدن ۱۸ تن و زخمی شدن ۱۴۰ نفر دیگر در درگیری‌های معترضان با پلیس در عراق، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق روز شنبه در پی انفجار یک بمب از کار افتاد.

به گزارش رویترز، چهار تن از کارکنان پالایشگاه «بیجی» در این بمب‌گذاری کشته شده و این پالایشگاه هم‌اینک تعطیل شده‌است.

در همین حال، آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت سماوه در جنوب عراق نیز باعث تعطیلی کار در این کارخانه شد.

روز جمعه با اعلام «روز خشم»، ۱۷ تجمع اعتراضی جداگانه در عراق گزارش شد که بزرگترین آنها تجمع ۵ هزار نفری در میدان تحریر بغداد بود. سازمان‌دهندگان اين اعتراضات خواهان بهبود خدمات عمومی، رفع کمبود فرصت‌های شغلی و اصلاحات سياسی بيشتر هستند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، آیت‌الله علی سیستانی، مهم‌ترین مرجع تقلید شیعه در عراق، روز شنبه خواستار اصلاحات در دولت این کشور شد و از مقام‌های دولتی خواست تا «امتیازهای غیر قابل قبولی» که برای خود قائل شده‌اند را لغو کنند و به بهبود وضعیت برق و غذا و اشتغال همت بگمارند.

وی با انتقاد از «فساد اداری» در عراق از دولت خواست تا از «ایجاد منصب‌های نالازم دولتی که برای عراق هزینه دارد» خودداری کند.

پوزش ارتش مصر از سرکوب تازه معترضان

ارتش مصر بامداد شنبه جمعیتی را که به نشانه اعتراض به حضور شماری از سیاست‌مداران حکومت پیشین در ترکیب دولت جدید، در قاهره تظاهرات می‌کردند با ضربات باتوم و تیراندازی هوایی پراکنده کرد.

به گزارش رویترز، شورای عالی نیروهای مسلح مصر که از زمان برکناری حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر، قدرت را در این کشور به‌دست گرفته
روز شنبه با انتشار اعلامیه‌ای از مردم به خاطر سرکوب تظاهرات این روز معذرت‌خواهی کرد و گفت که این رویداد به خاطر «مشاجره غیر عمدی» میان ارتش و گروهی از معترضان رخ داده‌است.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر، تعهد کرده‌است تا در این کشور اصلاحات دموکراتیک به اجرا گذارد و این شورا روز سه‌شنبه کابینه جدیدی متشکل از اعضای اپوزیسیون و هم‌چنین اعضای دولت پیشین تشکیل داد.

بنا بر آخرین گزارش‌ها از مصر، کمیته قوه قضائیه مصر نیز روز شنبه پیشنهاد کرد تا با اصلاح قانون اساسی، مدت ریاست‌جمهوری در این کشور از حالت مادام‌العمر درآمده و شامل محدودیت چهار سال شود.

با این وجود، شکیبایی معترضان نسبت به روند اصلاحات کمتر شده و روز جمعه نیز ده‌ها هزار معترض در میدان تحریر قاهره دست به تظاهرات زده و خواستار برکناری احمد شفیق، نخست‌وزیر این کشور شدند که از سوی حسنی مبارک به این سمت گمارده شده‌است.

تاکنون وزیران مختلفی از دولت پیشین حسنی مبارک به اتهام «جرایمی» که در زمان صدارت خود انجام داده‌اند پیگرد قانونی شده و در بازداشت به‌سر می‌برند.

پیوستن دو قبیله مهم یمن به معترضان

از یمن نیز خبر می‌رسد که دو قبیله از مهم‌ترین قبایل این کشور پشتیبانی خود را از علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور کنار گذاشته و به صف مخالفان وی پیوسته‌اند.

رهبران این قبایل، علت این اقدام خود را «سرکوب راهپیمایان مسالمت‌آمیز توسط دولت» اعلام کرده‌اند و خواستار عزل علی عبدالله صالح شده‌اند.

روز جمعه در بزرگ‌ترین تظاهرات در یمن که با درخواست برکناری رئیس جمهوری برگزار شد، پلیس یمن با گشودن آتش به روی معترضان چهار نفر را کشت. از زمان آغاز اعتراضات یمن تاکنون در پی درگیری‌های هر روزه مأموران امنیتی با معترضان دست کم ۱۹ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG