لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

هشدار کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در باره «جنایت علیه بشریت» در لیبی


معمر قذافی، از ۴۲ سال پیش رهبری لیبی را بر عهده دارد.
معمر قذافی، از ۴۲ سال پیش رهبری لیبی را بر عهده دارد.
به دنبال بالا‌گرفتن ناآرامی‌ها در لیبی، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه به مقامات لیبی در مورد «جنایت علیه بشریت» هشدار داد.

خانم پیلای ضمن غیرقانونی خواندن خشونت‌های ابراز شده علیه معترضان در لیبی، اعلام کرد که مقامات این کشور باید «فورا» از این اقدامات خود دست بکشند و افزود که «حملات فراگیر و سیستماتیک علیه شهروندان» می‌تواند «جنایت علیه بشریت» تلقی شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که در جریان ناآرامی‌های لیبی دستکم ۲۳۳ نفر کشته شده‌اند و این در حالی است که شاهدان عینی اعلام کرده اند که در یک هفته گذشته دست‌کم ۳۰۰ نفر در بنغازی و ۱۵۰ نفر در طرابلس کشته شده‌اند.

علاوه بر ابراز نگرانی خانم پیلای، اتحادیه عرب نیز اعلام کرده است که تصمیم دارد روز سه شنبه در مورد وضعیت لیبی یک نشست اضطراری در قاهره تشکیل دهد.

همچنین قرار بر این است که دوشنبه هفته آینده نیز شورای امنیت سازمان ملل در یک جلسه خصوصی در این زمینه به بحث بنشینند.

همچنین کشورهای مختلف، از جمله ایالات متحده، چین، اتریش و ایران نیز در مورد ناآرامی‌های لیبی ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایالات متحده ضمن غیر قابل قبول خواندن «کشتار» در لیبی، خواستار توقف این روند شده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز سه شنبه ضمن اظهار تعجب و تأسف از کشتار مردم لیبی، بر توقف فوری این اقدامات تأکید کرد.

وی خشونت‌های شدید به کارگرفته شده علیه مردم را غیرقابل قبول خواند و خواستار آن شد که سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی در این مورد دست به «اقدامات فوری و موثر» بزنند.

نفوذ نارضایتی ها به بدنه حکومت

بالا گرفتن اعتراض‌ها در لیبی و کشتار معترضان، موج اعتراض‌ها را به درون بدنه اصلی حکومت نیز کشانده و تعدادی از دیپلمات‌های لیبی در اعتراض به سرکوب مردم از سوی حکومت، استعفا داده‌اند.

سفیر لیبی در هند روز سه شنبه از سمت خود استعفا و اعلام کرد که نمی‌تواند کشتار مردم لیبی توسط «مقامات» لیبی را تحمل کند.

یک روز پیش نیز یکی از دیپلمات‌های لیبی در چین ضمن اعلام استعفای خود گفت که نمی‌خواهد نماینده دولتی باشد که همانند موسولینی و هیتلر عمل می‌کنند.

روز یکشنبه، اول اسفند نیز وزیر دادگستری لیبی و نماینده لیبی در اتحادیه عرب از سمت‌های خود استعفا کردند.

علاوه بر این سفارت لیبی در مالزی نیز با انتشار بیانیه‌ای «کشتار وحشیانه» شهروندان لیبی را محکوم کرد. با این‌حال تا کنون کسی از این سفارت از فعالیت خود دست نکشیده‌است.

معاون سفیر لیبی در سازمان ملل متحد نیز ضمن درخواست برکناری معمر قذافی از سمت خود، وی را به نسل‌کشی متهم کرد و خواستار محاکمه وی در دادگاه جنایات جنگی شد.

مردم لیبی که از یک‌هفته پیش در اعتراض به حکومت معمر قذافی به خیابان‌ها آمده بودند، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز دوشنبه به هواپیماهای جنگنده نظامی این کشور نیز دستور داده شد که مردم غیر نظامی را هدف حمله قرار دهند.

در این میان خبرگزاری آسوشیتد پرس می‌نویسد که دو هواپیمای جنگی متعلق به نیروی هوایی لیبی پس از پرواز از طرابلس در نزدیکی مالت فرود آمده و به گفته مقامات مالت از این کشور درخواست پناهندگی کرده اند.

معترضین در لیبی خواستار برکناری معمر قذافی از سمت خود هستند.

آقای قذافی که ۴۲ سال است رهبری لیبی را برعهده دارد تا کنون شخصا به این اعتراض‌ها واکنشی نشان نداده است، اما سیف الدین قذافی، فرزند وی با «تروریست» خواندن تظاهر کنندگان در لیبی، تهدید کرده که «تا آخرین گلوله» در مقابل معترضان ایستادگی خواهد کرد.

معمر قذافی که پیشتر گمانه‌زنی‌های در مورد ترک لیبی از سوی وی به مقصد ونزوئلا وجود داشت روز دوشنبه در تلویزیون رسمی لیبی، در حالی که در ماشینی در نزدیکی محل اقامتش نشسته بود، اعلام کرد که کشور را ترک نکرده است.
XS
SM
MD
LG