لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

شورای امنیت سازمان ملل خشونت‌های دولتی علیه مردم لیبی را محکوم کرد


یکی از قربانیان خشونت‌ها در بنغازی.
یکی از قربانیان خشونت‌ها در بنغازی.
شورای امنیت سازمان ملل متحد، شامل ۱۵ کشور، بامداد روز چهارشنبه پس از تشکیل جلسه اضطراری درخصوص مسئله کشتار مردم در ليبی، حملات نیروهای معمر قذافی، رهبر لیبی علیه معترضان این کشور را محکوم کرده و بر محاکمه عاملان این کشتارها تأکید کرد.

سرکوب خونین معترضان در لیبی در روزهای اخیر شدت گرفته است به طوری که فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، روز چهارشنبه «برآورد تعداد هزار نفر کشته» در سرکوب‌های لیبی را محتمل و قابل باور دانست.

شورای امنیت سازمان ملل اوایل روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان بخشیدن فوری به خشونت‌ها در لیبی شد و سرکوب خشونت‌بار اعتراض های مسالمت‌آمیز را محکوم کرده و نسبت به کشته شدن صدها غیر نظامی در لیبی ابراز تأسف عمیق کرد.

بنا بر گزارش‌ها، شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز قرار است پیرو درخواست اتحادیه اروپا، روز جمعه جلسه ویژه ای برای بحث در مورد بحران لیبی تشکیل دهد.

دفتر نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز روز چهارشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا برای اعتراض به سرکوب خشونت‌بار معترضان در لیبی، تحریم‌هایی را علیه لیبی به اجرا بگذارد.

در همین حال، شامگاه سه‌شنبه بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد یکی از سفرهای کاری خود را ناتمام گذاشت و به نیویورک بازگشت تا از کشورهای جهان بخواهد تا برای «گذار فوری و صلح‌آمیز» سیاسی در لیبی تلاش کنند.

وی خطاب به اعضای سازمان ملل متحد گفت که «وضعیت کنونی غیر قابل پیش‌بینی است و ممکن است به جهات بسیار مختلفی برود که بسیاری از این جهت‌ها خطرناک هستند.»

وی بار دیگر در مورد گفت‌وگوی ۴۰ دقیقه‌ای تلفنی خود با معمر قذافی که روز دوشنبه انجام شد سخن گفت و افزود که این گفت‌وگو «آسان انجام نشد.»

بان گی-مون اظهار داشت: «به او صریحاً گفتم که خشونت باید بدون درنگ متوقف شود.»

ممنوعیت حضور لیبی در اتحادیه عرب

از سوی دیگر، اتحادیه عرب روز چهارشنبه اعلام کرد تا زمانی که لیبی به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در این کشور ادامه دهد، حضور مقامات لیبی در جلسات این اتحادیه ممنوع خواهد بود.

اتحادیه عرب، متشکل از ۲۲ کشور، روز سه‌شنبه در قاهره تشکیل جلسه داد تا پیرامون درگیری‌های فزاینده میان معترضان و هواداران معمر قذافی، رهبر لیبی، بحث کند.

بیانیه اتحادیه عرب در این خصوص که از سوی عمرو موسی دبیرکل این اتحادیه خوانده شد، آنچه را که «جنایت علیه غیرنظامیان، اجیر کردن مزدوران خارجی و استفاده از گلوله‌های جنگی و سلاح سنگین توسط نیروهای لیبیایی» نامید قویاً محکوم کرد.

اتحادیه عرب خشونت‌های حکومت لیبی را «نقض شدید حقوق بشر و قوانین بین‌المللی» نامید و از لیبی خواست تا تمامی محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها و ارتباطات را برچیند و به زخمی‌شدگان سرکوب‌های این کشور اجازه دسترسی به کمک‌های پزشکی بدهد.

ادامه استعفای مقام‌های لیبی

خبرها از لیبی حاکی است که یکی از معاونان ارشد سیف‌الاسلام قذافی، پسر بانفوذ معمر قذافی، به نشانه اعتراض به خشونت‌ها از کار خود کناره گیری کرده ‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوسف سوانی که مدیر اجرایی «بنیاد قذافی» بود به این خبرگزاری گفت که «روز یکشنبه برای ابراز انزجار از خشونت‌ها در لیبی، استعفا دادم.»

روز چهارشنبه هم‌چنین سفیر لیبی در اندونزی، سنگاپور و برونئی به نشانه اعتراض به سرکوب معترضان توسط معمر قذافی، از مقام خود استعفا داد.

صلاح‌الدین البشاری گفت که «سربازان شهروندان بی‌سلاح را بی‌رحمانه می‌کشند و برای این کار از سلاح سنگین، هواپیمای جت و مزدوران مختلف علیه مردم خود استفاده می‌کنند. این غیر قابل قبول است. دیگر تحملش را ندارم.»

از سوی دیگری روز چهارشنبه ساعاتی پس از این که سرلشکر عبدالفتاح یونس العبیدی، وزیر کشور لیبی، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که روز دوشنبه از مقام خود استعفا داده‌است، رسانه‌های دولتی لیبی گفتند که وی از سوی «باندهای تبهکار» در بنغازی ربوده شده‌است.

بنا به گزارش‌ها، شهر بنغازی که دومین شهر لیبی است به همراه حدود ۳۰ درصد از مناطق شرقی این کشور، هم‌اینک از کنترل نیروهای معمر قذافی خارج شده و کنترل این مناطق در دست نیروهای معترض است.

سرلشکر عبدالفتاح یونس العبیدی، دلیل استعفای خود را شنیدن خبر کشتار ۳۰۰ غیرنظامی در بنغازی عنوان کرد و افزود که معمر قذافی، رهبر لیبی، «طرحی دارد تا به غیرنظامیان در مقیاسی وسیع حمله کند.»

معمر قذافی روز سه‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که «مقام ریاست جمهوری را در اختیار ندارم تا استعفا دهم، من رهبر انقلاب لیبی هستم و تا ابد در این مقام باقی خواهد ماند.»

وی همچنین از طرفداران خود خواسته از روز چهارشنبه به خیابان‌ها آمده و کشور را از دست «حشرات مضر» نجات دهند.
XS
SM
MD
LG