لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

آمریکا: رفتار سوریه در سرکوب مردم وحشیانه است


پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان از سوی نیروهای امنیتی- دمشق
پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان از سوی نیروهای امنیتی- دمشق
ایالات متحده روز سه‌شنبه توسل حکومت سوریه به تانک، دستگیری‌های خودسرانه و قطع برق و ارتباطات در شهر درعا را «وحشیانه» خواند و اوضاع این شهر را «کاملا وخیم» توصیف کرد.

نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد، در مواجهه با اعتراض‌های چند هفته اخیر دهها نفر را به قتل رسانده‌اند.

این درحالی است که از هفته گذشته ارتش سوریه نیز برای سرکوب معترضان به طور مستقیم وارد عمل شده و به شهر بحران‌زده درعا خودروهای زرهی و تانک گسیل کرده است.

اعتراض‌های سوریه از ۱۸ ماه فوریه و از شهر درعا آغاز شد و آنچنانکه گروه‌های حقوق بشری گزارش داده‌اند در این مدت بیش از ۵۶۰ نفر به دست نیروهای امنیتی سوریه به قتل رسیده‌اند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود گفت: «از گزارش‌های اخیر بسیار نگران شده‌ایم، گزارش‌هایی موثقی از عملیات ارتش سوریه در شهر درعا با استفاده از تانک.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت که ایالات متحده در جریان گزارش‌هایی است که از «دستگیری‌های خودسرانه گسترده مردان جوان»، قطع برق، ارتباطات و سایر خدمات عمومی حکایت دارد.

مارک تونر تصریح کرد: «اینها، به روشنی، اعمالی وحشیانه است و مجازات دسته جمعی شهروندان بی‌گناه بشمار می‌رود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اوضاع انسانی در شهر درعا را «کاملا وخیم» توصیف کرد.

عمار قربی، رئیس سازمان ملی حقوق بشر سوریه می‌گوید از روز شنبه تاکنون نیروهای امنیتی در جستجوی خانه به خانه هزار نفر را در سوریه دستگیر کرده‌اند.

دولت سوریه توطئه خارجی را عامل ناآرامی‌های اخیر در این کشور اعلام کرده است؛ بشار اسد که از سال ۲۰۰۰ حکومت را در دست دارد با این حال بر لزوم اصلاحات در این کشور تاکید کرده است اما هشدار داده که دشمنان سوریه درصدد تضعیف این کشور هستند.

بشار اسد پس از ۴۸ سال حالت فوق‌العاده را لغو کرد و به کردها نیز شهروندی داد اما با این حال اعتراض‌ها در این کشور فروکش نکرد و هر هفته به آمار کشته شدگان اعتراض‌ها افزوده می‌شود.

ناپدید شدن خبرنگار ایرانی شبکه الجزیره در سوریه

در همین حال شبکه الجزیره اعلام کرد، دوروتی پرواز، خبرنگار این شبکه که دارای سه ملیت ایرانی، آمریکایی و کانادایی است از روز جمعه که وارد فرودگاه دمشق شده، ناپدید شده است.

برپایه این گزارش دوروتی پرواز از قطر به سوریه پرواز کرده بود و احتمال زیاد می‌رود در فرودگاه دمشق بازداشت شده باشد.

دوروتی پرواز از سال ۲۰۱۰ به شبکه الجزیره پیوسته است و در این اواخر گزارش‌هایی از زمین‌لرزه ژاپن تهیه کرده بود.
XS
SM
MD
LG