لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

دهها کشته در تظاهرات روز جمعه؛ در خواست برای اعزام کمیته تحقیق به سوریه


روز جمعه ۱۹ آوریل دمشق
روز جمعه ۱۹ آوریل دمشق
در حالی که برپایه گزارش‌های منتشر شده، بیش از ۳۰ نفر و از جمله چند نیروی امنیتی در «روز خشم» معترضان سوری کشته شده‌اند، شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار اعزام کمیته تحقیق سازمان ملل به این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از مخالفان و مقام‌های سوری اعتراض‌های روز جمعه سوریه در شهر درعا و حمص دست کم ۳۲ کشته برجای گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک فعال سیاسی سوری گزارش داده است، نیروهای سوری به سوی «هزاران نفر» از مردمی که تلاش داشتند از مناطق اطراف به شهر محاصره شده درعا «آذوقه و کمک» برسانند، آتش گشوده‌اند.

به گفته این فعال سیاسی سوریه که درقبرس به سر می‌برد دست کم ۱۲ نفر در دروازه غربی شهر درعا و چهار نفر هم در دروازه شرقی درعا کشته و چندین نفر نیز زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، یک مقام ارتش سوریه نیز اعلام کرده است که روز جمعه «یک گروه ترویستی مسلح به یک پاسگاه ارتش» در شهر درعا حمله کرده و چهار سرباز را به قتل رسانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک فعال حقوق بشری سوری نیروهای امنیتی در روز جمعه ۹ نفر را در شهر حمص به قتل رسانده‌اند.

در همین حال خبرگزاری دولتی سانا، گزارش کرده است که سه پلیس به دست «گروه‌های تروریست افراطی» به ضرب گلوله در شهر حمص به قتل رسیده‌اند.

معترضان سوری این جمعه را «روز خشم» نام نهاده و پس از نماز جمعه، به رسم چند هفته گذشته به خیابان‌ها ریخته و علیه حکومت بشار اسد شعار سر دادند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل محکوم کرد

همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در سوریه، در شهر ژنو شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعمال خشونت علیه معترضان سوری را محکوم کرد.

این قطعنامه که به ابتکار آمریکا تنظیم شده، از رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد یک کمیته تحقیق برای بررسی اوضاع سوریه به این کشور اعزام کند.

این قطعنامه همچنین «به صراحت توسل مقام‌های سوری به خشونت مرگبار علیه معترضان آرام را محکوم می‌کند .... و از دولت سوریه می‌خواهد بی‌درنگ به هرگونه نقض حقوق بشر پایان دهد.»

این قطعنامه از «کمیسر عالی حقوق بشر سوریه می‌خواهد بی‌درنگ هیاتی را به جمهوری عربی سوریه اعزام کرده تا درباره همه گزارش‌های منتشر شده درباره نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر تحقیق کند.»

از میان ۴۷ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، ۲۶ عضو رای مثبت، ۹ عضو رای منفی و ۷ عضو هم به این قطعنامه رای ممتنع داده‌اند.
XS
SM
MD
LG