لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

ادای احترام اوباما به قربانیان حملات تروريستی يازدهم سپتامبر در نيويورک


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در محل حملات تروریستی در نیویورک
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در محل حملات تروریستی در نیویورک
چند روز پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، به دست نيروهای آمريکايی، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه با سفر به نیویورک و حضور در محل برج های دو قلو به قربانيان حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ادای احترام کرد.

باراک اوباما درمحل برج های مرکز تجارت جهانی که در سال ۲۰۰۱ مورد حمله تروريستی گروه القاعده قرار گرفت و در حدود سه هزار کشته برجای گذاشت حاضر شد و با خانواده های قربانيان ديدار کرد.

باراک اوباما پس از نثار تاج گل به محل برج های تجارت جهانی و با خانواده ها و بستگان قربانيان حادثه يازدهم سپتامبر ديدار و گفت وگو خواهد کرد.

جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريکا، سه روز پس از حملات يازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۱ به محل دو برج مرکز تجارت جهانی در نيويورک سفر کرد و درآنجا گفت: کسانی که اين برج ها را ويران کردند، به زودی خبردار خواهند شد.

نزديک به يک دهه طول کشيد تا در يک ديدار تاريخی ديگر از محل حملات تروريستی يازدهم سپتامبر در نيويورک ، بارک اوباما در اين محل حضور يافته و بگويد، به قول داده شده، عمل شد.

باراک اوباما روز پنجشنبه گفت پيام کشته شدن اسامه بن لادن به جهان اين است که «وقتی ما می گوییم هرگز فراموش نخواهيم کرد، در آنچه که می گوییم جدی هستیم.»

باراک اوباما رييس جمهور آمريکا روز پنجشنبه در نيويورک با اشاره به حملات يازده سپتامبر سال دوهزار و يک ميلادی گفت: تعهد ما به اطمينان از اجرای عدالت، امری است که فراتر از سياست ها و حزب قرار دارد و مهم نيست که در آمريکا چه دولتی برسر کار بوده و چه کسی مسووليت را برعهده داشته است. تنها امری که اهميت دارد اين است که اطمينان يابيم عدالت در مورد مرتکبان آن جنايت هولناک اجرا شده است.

آقای اوباما اين سخنان را در ايستگاه شماره ۵۴ نيويورک بيان کرد که در حملات يازده سپتامبر، پانزده تن از مامورانش در جريان عمليات امداد، جان باختند.

اين ديدار يک روز پس از آن صورت می گيرد که باراک اوباما اعلام کرد تصاوير جنازه اسامه بن لان منتشر نخواهند شد.

باراک اوباما، روز چهارشنبه گفته بود، علت اتخاذ چنين تصميمی را جلوگيری از «دامن زدن به خشونت و خطرهای احتمالی اين اقدام برای امنيت ملی» آمريکا اعلام کرده است.

اسامه بن لان رهبر گروه القاعده، روز دوشنبه در شهر ایبت آباد در شمال پاکستان به دست نيروهای مخصوص آمريکا کشته شد. جنازه رهبر القاعده به دريا سپرده شد.

تحقيقات ارتش پاکستان

ارتش پاکستان روز پنجشنبه به ناکامی خود در پيدا کردن محل اختفای بن لادن اذعان و اعلام کرد در اين زمينه تحقيقاتی را انجام می دهد.

در همين حال ارتش پاکستان هشدار داد در صورت وقوع عمليات يکجانبه مشابه کشتن اسامه بن لادن در قلمرو اين کشور روابط خود با آمريکا را مورد بازبينی قرار می دهد.

به گزارش رويترز، ژنرال اشفق کيانی، رييس ارتش پاکستان، روز پنجشنبه گفته است:«هرگونه اقدام مشابهی که به نقض حق حاکميت پاکستان منجر شود باعث می شود تا ما همکاری های نظامی و اطلاعاتی با آمريکا را مورد بازبينی قرار دهيم.»

در همين زمينه، سلمان بشير وزير امور خارجه پاکستان، روز پنجشنبه بارديگر ادعای ارتباط سازمان اطلاعات پاکستان با رهبر القاعده را رد کرد و گفت تحقيقات نشان خواهد داد در چه زمينه هايی قصور رخ داده است.

جزئيات تازه از کشته شدن بن لادن

در همین حال، يک مقام وزارت دفاع آمريکا روز پنجشنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است، از پنج مردی که در جريان حمله نيروهای آمريکا به محل اقامت اسامه بن لادن کشته شدند فقط يک نفر از آنها مسلح بوده است.

به گفته اين مقام وزارت دفاع آمريکا که نخواست نامش فاش شود، نيروهای آمريکايی در دقايق اوليه عمليات ورود به محل اقامت اسامه بن لادن با تيراندازی ابو احمد الکويتی، يک پيک اسامه بن لادن، مواجه می شوند که وی در جريان آتش متقابل نيروهای آمريکايی کشته می شود. در اين درگيری يک زن حاضر نيز در جريان تبادل آتش کشته می شود.

طبق اين گزارش نيروهای آمريکايی پس از کشتن ابو احمد الکويتی، با مردی در طبقه اول مواجه می شوند که وی را نيز به قتل می رسانند و سپس با پسر بن لادن در مسير پله مواجه می شوند که وی نيز در آنجا کشته می شود.

به گفته اين مقام وزارت دفاع آمريکا، اسامه بن لادن در حال خيز برداشتن برای به دست گرفتن سلاح کشته شده است.
XS
SM
MD
LG