لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

پاکستان اتهام پناه دادن به رهبر القاعده را رد کرد


نیروهای ویژه آمریکایی در حال آموزش برای حمله به مقر بن لادن در پاکستان
نیروهای ویژه آمریکایی در حال آموزش برای حمله به مقر بن لادن در پاکستان
ساعاتی پس از آن که برخی مقام های آمریکایی، سازمان اطلاعات پاکستان را متهم به پناه دادن به اسامه بن لادن کردند و از اسلام آباد به دلیل مخفی کردن رهبر القاعده به شدت انتقاد کردند، آصف علی زرداری، رییس جمهور پاکستان این ادعاها را رد کرد.

آصف علی زرداری، روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه واشینگتن پست گفت: «برخی از مطبوعات ایالات متحده می‌گویند که پاکستان رغبت خود را در مقابله با تروریسم از دست داده، یا حتی بدتر از آن، می‌گویند که ما ریاکارانه عمل‌ کرده‌ایم و در واقع از تروریست‌هایی که ادعا می‌کردیم به دنبالشان هستیم محافظت می‌کنیم. این گمانه‌زنی‌های بی‌پایه شاید اخبار تلویزیونی هیجان‌انگیزی به حساب بیایند، اما منعکس‌کننده واقعیت نیست.»

رهبر القاعده روز یکشنبه توسط نیروهای ویژه ایالات متحده آمریکا، در شهر ایبت‌آباد، در فاصله ۵۰ کیلومتری مرکز اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، به قتل رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، رهبر القاعده به مدت شش سال در این شهر و در مجموعه‌ای که توسط دیوارهایی به ارتفاع بیش از ۵ متر حفاظت می‌شده و در یک کیلومتری یک دانشگاه نظامی قرار داشته، زندگی کرده است؛ خانه‌ای که گفته می‌شود بیش از یک میلیون دلار قیمت دارد.

محل اقامت بن‌لادن در ایبت‌آباد پاکستان
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است، مجتمع محل اقامت اسامه بن‌لادن که با دیوارهای بلند و ورودی‌های تحت کنترل، حفاظت می‌شد در سال ۲۰۰۵ ساخته شده و احتمال دارد که در آن هنگام با هدف اسکان دادن رهبر القاعده ساخته شده باشد.

با این‌حال آصف علی زرداری روز دوشنبه ضمن رد تمامی اتهامات وارده به پاکستان در این زمینه، خاطر‌نشان کرد اگرچه در عملیات نظامی یکشنبه که به کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده منجر شد، نیروهای پاکستانی حضور نداشتند، «یک دهه همکاری و مشارکت میان ایالات متحده و پاکستان» منجر به حذف اسامه بن‌لادن شد.

نیروهای آمریکایی در حالی از کشته شدن بن‌لادن در شهر ۹۰ هزار نفری ایبت آباد خبر دادند که برای مدت‌ها گمان آن می‌رفت اسامه بن‌لادن در مناطق دور افتاده و قبیله‌ای پاکستان پنهان شده است.

رئیس جمهور پاکستان روز دوشنبه در این مورد گفت: «بن‌لادن در هیچ‌ یک از مکان‌هایی که ما پیش‌بینی می‌کردیم نبود، اما اکنون او رفته است.»

روز دوشنبه، کارل لوین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان را به چالش کشید و گفت: «به گمان من ارتش و سازمان امنیت پاکستان پرسش‌های زیادی را باید پاسخ بگویند- محل اختفا و مدت زمان آن، و این مورد که گویا محل اقامت وی در واقع برای بن‌لادن ساخته شده و نزدیک مرکز ارتش پاکستان بوده است.»

سناتور هری رید، رهبر دموکرات‌ها در سنا نیز در این باره گفت: «به نظر من ارتش و سازمان امنیت پاکستان باید به پرسش‌های زیادی پاسخ بدهند...امیدوارم که دولت پاکستان از آنها توضیح خواسته باشد.»

همزمان با این گمانه‌زنی‌ها، خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که بسیاری از قانونگذاران ایالات متحده خواستار آن شده‌اند تا میلیاردها دلار کمک مالی واشینگتن به پاکستان مورد بازنگری قرار گیرد.

از زمان واقعه یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، کنگره آمریکا با ۲۰ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به پاکستان موافقت کرده که بخشی از این بودجه به منظور مبارزه با شبه‌نظامیان القاعده بوده است.

تأکید دیوید کامرون به حمایت از پاکستان در مبارزه با تروریسم

علیرغم گمانه‌زنی‌های بسیار در مورد نحوه پنهان ماندن بن‌لادن از چشم سازمان اطلاعاتی پاکستان، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه تأکید کرد که غرب نباید مقابل پاکستان جبهه بگیرد.

دیوید کامرون روز سه شنبه به رادیو بی‌بی‌سی گفت که پاکستان در مقابله با اسلامگرایان افراطی، هم‌پیمان وفاداری بوده‌است و علی‌رغم سوالات بسیاری که در مورد اسامه بن‌لادن وجود دارد و اسلام‌آباد باید به آن پاسخ دهد، ایجاد شکاف در روابط میان غرب و پاکستان می‌تواند منجر به «بی‌ثباتی عظیمی» بشود.

وی با اظهار این‌که پاکستان به سهم خود در مبارزه با افراط گرایی تلاش بسیار کرده، گفت: «عملا پاکستان بیش از هر کشور دیگری از تروریسم رنج برده است.»

نخست وزیر بریتانیا تأکید کرد که بریتانیا مایل به حمایت از «نیروهای دموکراتیک» پاکستان است تا این‌کشور بتواند با تروریسم مبارزه کند.

وی افزود که روز دوشنبه با نخست وزیر و رئیس جمهور پاکستان گفت‌و‌گو کرده و آن‌‌ها اعلام کرده‌اند که برای ادامه مقابله خود با تروریسم نیازمند حمایت بین المللی هستند.
XS
SM
MD
LG