لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

جزئیات تازه ای درباره قتل رهبر القاعده؛ «جسد بن لادن در اعماق دريا دفن شد»


پخش گزارش کشته شدن اسامه بن لادن در تلویزیون در بغداد
پخش گزارش کشته شدن اسامه بن لادن در تلویزیون در بغداد
گزارش ها به نقل از يک منبع رسمی آمريکايی حاکی است که جسد اسامه بن لادن، رهبر القاعده در اعماق دريا و نقطه ای که جزييات و مشخصات آن اعلام نشده، دفن شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و شبکه های تلويزيونی «سی ان ان»، «ام اس ان بی سی» و «ای بی سی نيوز»، مقام رسمی آمريکايی ياد شده گفته که «بر اساس سنت و قوانين اسلامی، جسد نبايد بيش از ۲۴ ساعت روی زمين بماند و از همين رو جسد طبق سنت های اسلامی دفن شده است.»

گزارش ها حاکی است دفن بن لادن در اعماق دريا برای پرهيز از تبديل شدن مقبره او به «زيارتگاهی» برای طرفدارانش بوده است.

گزارش ها از جزييات تعقيب و هدف قرار دادن اسامه بن لادن حکايت از اين دارد که اين عمليات توسط يک تيم ويژه از نيروهای آمریکایی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، عمليات تعقيب اسامه بن لادن ساعت پنج و نيم عصر به وقت محلی آغاز شده و حدود ۴۵ دقيقه طول کشيده و دو يا سه فروند هليکوپتر هم برفراز منطقه به پرواز درآمده بودند.

شاهدان عينی می گويند ناآرامی مشهودی در ميان ساکنان ناحيه ديده شده است. تاريخ دقيق روز اجرای عمليات اعلام نشده بود.

گزارش ها می افزاید هدف اصلی که نيروهای ويژه نظامی راهی آن شدند، ساختمانی سه طبقه بوده است. مردان نظامی که به زبان پشتو صحبت می کردند، از هليکوپترها پياده شده و شروع به حرکت کردند.

به گزارش راديو اردو زبان بی بی سی، به ساکنان منطقه از قبل گفته شده بود که چراغ هايشان را خاموش نگه دارند و از خانه خارج نشوند. دقايقی پس از پياده شدن نيروها، صدای تبادل آتش سنگين به گوش رسيده است.

گزارش شده که در جريان اين تبادل آتش، يکی از هليکوپترها هدف قرار گرفته و پس از برخورد به زمين منفجر شد. ساکنان منطقه می گويند بقايای اين هليکوپتر هنوز در منطقه قابل رويت است.

منطقه ای که مورد حمله نیروهای آمریکایی قرار گرفت حدود دو هزار و ۴۰۰ متر مربع مساحت دارد و با ديوارهايی به ارتفاع حدود چهار متر محاصره شده است؛ در نتيجه امکان اين که شاهدان عينی بتوانند از بيرون شاهد درگيری باشند، وجود نداشته است. بالای ديوارها سيم خاردار و دوربين نصب شده بوده است.

خبرگزاری آسوشيتد پرس می گويد اين مرکز هيچ گونه خط تلفن و يا اينترنت نداشته و فقط دو دروازه ورودی داشته است. شاهدان عينی می گويند پس از پايان عمليات، فقط شعله های آتش بر فراز ديوار ها به چشم خورده است.

نيروهای عملياتی پس از پايان ماموريت ساختمان را ترک کرده اند. در اين ساختمان چند زن و کودک هم حضور داشتند.

خبرنگار سرويس اردو زبان بی بی سی می گويد اين ساختمان حدود ۱۰ يا ۱۲ سال پيش توسط يک مرد پشتون ساخته شده و ساکنان هيچ گاه خبرنداشتند چه فرد يا افرادی در اين ساختمان زندگی می کنند.

مقام های رسمی اطلاعاتی و امنيتی آمريکايی به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته اند اين ساختمان طوری طراحی و ساخته شده که بتواند «پذيرا و ميزبان يک چهره شاخص تروريستی» باشد.

نيروهای ارتش پاکستان پس از پايان عمليات به منطقه وارد شده و کنترل آن را به دست گرفتند و هنوز در آن منطقه مستقر هستند.

گزارش ها حاکی است که نيروهای اطلاعاتی و عملياتی آمريکايی به احتمال زياد از «طربلا غازی» در نزديکی «ایبت آباد» سازماندهی عمليات را برعهده داشته اند.
XS
SM
MD
LG