لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

اسامه بن‌لادن کشته شد؛ «پاکستان درباره مخفیگاه رهبر القاعده توضیح دهد»


اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، و طراح حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در منطقه‌ای نزدیک به اسلام‌آباد یکشنبه شب به دست کماندوهای آمریکایی کشته شد.

در حالی که برای مدت‌ها گمان آن می‌رفت اسامه بن‌لادن در مناطق دور افتاده و قبیله‌ای پاکستان پنهان شده است، اما نیروهای آمریکایی وی را در شهری واقع در ۵۰ کیلومتری اسلام‌آباد در خانه‌ای با دیوار‌های بلند که با سیم خاردار محافظت می‌شد، به قتل رساندند.

گفته‌ می‌شود خانه‌ای که بن‌لادن در آن سکونت داشت، بیش از یک میلیون دلار قیمت دارد؛ این خانه تحت تدابیر امنیتی بود و در شهری ۹۰ هزار نفری ایبت آباد واقع است.

محل مسکونی اسامه بن‌لادن در یک کلیومتری یک دانشگاه نظامی قرار دارد و این شهر میزبان سه هنگ ارتش و هزاران پرسنل ارتش پاکستان است. ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان ماه گذشته از این دانشگاه دیدار کرده بود.

شرایط ویژه و بسیار امنیتی محل سکونت اسامه بن‌لادن و نیز قرار داشتن آن در یک شهر نظامی‌نشین، بر گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش پاکستان و به ویژه سازمان امنیت این کشور در پنهان کردن اسامه بن‌لادن دامن زده است.

روز دوشنبه، کارل لوین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان را به چالش کشید و گفت آنها باید درباره محل اختفای اسامه بن لادن توضیح دهند.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: «به گمان من ارتش و سازمان امنیت پاکستان پرسش‌های زیادی را باید پاسخ بگویند- محل اختفا و مدت زمان آن، و این مورد که گویا محل اقامت وی در واقع برای بن‌لادن ساخته شده و نزدیک مرکز ارتش پاکستان بوده است.»

سناتور هری رید، رهبر دموکرات‌ها در سنا نیز در این باره گفت: «به نظر من ارتش و سازمان امنیت پاکستان باید به پرسش‌های زیادی پاسخ بدهند...امیدوارم که دولت پاکستان از آنها توضیح خواسته باشد.»

نقشه محل اقامت اسامه بن‌لادن که از سوی پنتاگون منتشر شده است.
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که که مجتمع محل اقامت اسامه بن‌لادن که با دیوارهای بلند و ورودی‌های تحت کنترل، حفاظت می‌شد در سال ۲۰۰۵ ساخته شده و احتمال دارد که در آن هنگام با هدف اسکان دادن رهبر القاعده ساخته شده باشد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالت متحده، پس از عملیات کماندوهای آمریکایی، در تلویزیون ظاهر شد و با اعلام کشته شدن اسامه بن لادن، گفت: «عدالت اجرا شد.»

برپایه گزارش‌های منتشر شده، دو هلی‌کوپتر آمریکایی که حامل نیروهای ویژه ضد-تروریسم آمریکایی بودند، به سوی محل اقامت اسامه بن لادن پرواز کرده و در کمتر ۴۰ دقیقه به اهداف عملیات خود دست یافته و منطقه را ترک کردند؛ یکی از این هلی‌کوپترها به دلیل «نقص فنی» دچار سانحه شده اما مقام‌‌های آمریکایی می‌گویند هیچیک از آمریکایی‌ها کشته نشده‌اند.

به گفته مقام‌های آمریکایی اسامه بن لادن پس از اصابت گلوله به سرش کشته شد. در این حمله سه مرد دیگر که گفته می‌شود یکی از آنها پسر بن لادن بوده است کشته شده است؛ یک زن هم در این عملیات کشته شده است که برخی می‌گویند همسر رهبر القاعده بوده است.

برپایه گزارش‌ها باراک اوباما، در روز ۲۹ آپریل (نهم اردیبهشت) دستور طرح‌ریزی حمله به محل اقامت را داده و صبح یکشنبه نیز فرمان نهایی حمله را صادر کرده است.

‌مقام‌‌های آمریکایی گفته‌اند که جنازه اسامه بن لادن، پس از انتقال به یک ناو آمریکایی در دریا انداخته شده است که امکانی برای تبدیل شدن قبر وی به زیارتگاه وجود نداشته باشد.

باراک اوباما گفته است که جنازه اسامه بن لادن مطابق به مناسک اسلامی به دریا انداخته شده است.

این واقعیت که اسامه بن‌لادن در یک منطقه نظامی‌نشین و در نزدیکی اسلام‌آباد کشته شده است، مقام‌های پاکستانی را در وضعیت دشواری قرار داده است.

در حالی که باراک اوباما اعلام کرد که این عملیات به دست نیروهای آمریکایی انجام گرفته است، یک مقام سازمان امنیت پاکستان با تایید مرگ رهبر القاعده گفت که این عملیاتی مشترک از سوی آمریکا و پاکستان بوده است.

روز دوشنبه ژنرال کیانی فرمانده ارتش، آصف علی زرداری رئیس جمهور و ژنرال احمد شجاع پاشا رئیس سازمان امنیت پاکستان با یکدیگر در اسلام‌آباد دیدار کردند و پس از شش ساعت از اعلام کشته شدن اسامه بن لادن از سوی باراک اوباما، بیانیه‌ای صادر کردند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، خود هدایت عملیات علیه اسامه ‌بن لادن را برعهده داشته است.

همچنین به گفته برخی از مشاوران دولت باراک اوباما، این عملیات به اندازه‌ای سری بوده است که به هیچ مقام خارجی از پیش اطلاع داده نشده بود و تنها حلقه کوچکی از مقام‌های دولت آمریکا از آن اطلاع داشته‌اند.

باراک اوباما در نطق خود اعلام کرد که پس از پایان عملیات، به رئیس جمهور پاکستان درباره این عملیات اطلاعات داده است.

اوباما همچنین گفت همکاری با پاکستان در یافتن محل اختفای اسامه بن لادن موثر بوده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، برپایه اعترافات افرادی که پس از ۱۱ سپتامبر بازداشت شده‌اند، نیروهای اطلاعاتی آمریکایی چهار سال پیش، به هویت فردی که پیام‌رسان مورد اعتماد اسامه بن لادن بوده، پی برده اما از افشای آن خودداری کرده بودند؛ همچنین سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا حدس می‌زدند که این مرد با اسامه بن لادن در یکجا زندگی می‌کند.

برپایه این گزارش نیروهای اطلاعاتی آمریکا در حدود دو سال پیش مناطقی را که این شخص در پاکستان تردد می‌کرده شناسایی کرده‌ بودند تا اینکه ماه اوت محل زندگی وی نیز شناسایی و به عملیات دوشنبه شب منجر شد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز دو‌شنبه گفت که با کشته شدن اسامه بن لادن جنگ با تروریسم پایان نیافته و ایالات متحده همکاری خود با دیگر کشورها و از جمله پاکستان را شدت خواهد بخشید.
XS
SM
MD
LG