لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

واکنش جنبش حماس به خبر کشته شدن بن‌لادن


اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس در نوار غزه
اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس در نوار غزه
اسماعیل هنیه، از رهبران حماس از بن لادن با عنوان «جهادگر مقدس» و یک مسلمان نام برده و کشته شدن وی به دست سربازان آمریکایی را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس در نوار غزه، روز دوشنبه کشته شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، به دست سربازان آمریکایی را محکوم کرد.

اسماعیل هنیه که در جمع خبرنگاران در نوار غزه سخن می‌گفت،‌ در این باره اظهار داشته است: «ما کشتن یک جهادگر مقدس، یک مسلمان و یک عرب را محکوم می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم او را غریق رحمت خود کند.»

نخست وزیر حماس در نوار غزه که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است، همچنین افزوده است: «اگر این خبر (کشته شدن بن‌لادن) درست باشد، ما آن را نشانه تداوم سیاست مقابله و کشتار آمریکا علیه اعراب و مسلمانان می‌دانیم.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، یکشنبه ‌شب اعلام کرده بود، نیروهای آمریکایی در یک عملیات کماندویی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده را در منطقه‌ای در نزدیکی پایتخت پاکستان از پای درآوردند.

به دنبال حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا که چند هزار نفر را به کام مرگ کشید، اسامه بن‌لادن به عنوان دشمن شماره یک آمریکا شناخته می‌شد و نیروهای آمریکایی در افغانستان و پاکستان در جست و جوی وی بودند.

همچنین در سال‌های گذشته شبکه القاعده، به رهبری اسامه بن‌لادن، چندین عملیات تروریستی دیگر را در کشورهای مختلف جهان و به ویژه در افغانستان، پاکستان و عراق انجام داده است.

در این میان اسماعیل هنیه، نخست وزیر حماس در نوار غزه، در حالی کشته شدن اسامه‌ بن‌لادن به دست نیروهای آمریکایی را محکوم کرده است، که چندی پیش نیروهای امنیتی حماس دو تن از جنگجویان سلفی نزدیک به شبکه القاعده را در نوار غزه کشته و یک نفر دیگر از آنان را بازداشت کرده بودند.

همچنین در ماه اوت سال ۲۰۰۹ نیز گروه اسلام‌گرای حماس، یک گروه بنیادگرای سلفی را که از مسجدی در رفح تاسیس یک «امارت اسلامی» را اعلام کرده بود، سرکوب کرده بود.

از سوی دیگر واکنش‌های جهانی نسبت به کشته شدن رهبر القاعده همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین اظهارنظرها در این باره، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از این واقعه با عنوان «نقطه عطفی» در مبارزه با تروریسم یاد کرده است.

دبیر کل سازمان ملل در این باره اظهار داشته است: «امروز روزی است برای یاد کردن از قربانیان تروریسم در ایالات متحده آمریکا و سایر نقاط جهان.»

همچنین آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز کشته شدن اسامه بن‌لادن در پاکستان را به معنای کاسته شدن از «نگرانی‌ها»‌ درباره تمایل پاکستان به مبارزه با تروریسم دانسته است.

وی در این باره اظهار داشته است: «من نمی‌توانم تصور کنم که نیروهای آمریکایی بدون همکاری دستگاه‌های امنیتی پاکستان می‌توانستند، این عملیات را انجام دهند.»

همچنین در حالی که رامین مهانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است، با کشته شدن بن‌لادن دیگر نیازی به حضور نظامیان خارجی در افغانستان نیست، مقام‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان به دولت این کشور اطمینان داده‌اند که کشته شدن رهبر القاعده هیچ خللی در ماموریت نیروهای بین‌المللی در افغانستان ایجاد نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG