لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

اوباما: سرانجام القاعده را شکست خواهیم داد


نمایی از سخنرانی باراک اوباما در قرارگاه نظامی «فورت کمپ‌بل»
نمایی از سخنرانی باراک اوباما در قرارگاه نظامی «فورت کمپ‌بل»
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در دیدار با تیم عملیاتی حمله به اقامتگاه اسامه بن‌لادن گفت که «سر القاعده را از بدن جدا کرده‌ایم» و افزود که «ما سرانجام القاعده را شکست خواهیم داد.»

هم‌زمان با این سخنان، سازمان القاعده کشته شدن اسامه بن‌لادن در آغاز هفته جاری را تأیید کرد و تهدید کرد که ایالات متحده «دیگر روی آرامش و امنیت را به خود نخواهد دید.»

بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا اظهارات فوق را روز جمعه در قرارگاه نظامی «فورت کمپ‌بل» واقع در ایالت کنتاکی که تیم عملیاتی مذکور در آن مستقر است بیان کرد و در جریان سخنرانی او، ۲۳۰۰ تن از نظامیانی که به تازگی از افغانستان بازگشته‌اند نیز حضور داشتند.

آقای اوباما در سخنرانی خود اظهار داشت: «راهبرد ما ثمربخش است و بهترین گواه آن هم این است که اسامه بن‌لادن سرانجام به سزای کردار خود رسید.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده افزود: «ما هنوز همان آمریکایی هستیم که کارهای سخت را به انجام می‌رساند، همان آمریکایی که کارهای بزرگ انجام می‌دهد.»

باراک اوباما در این قرارگاه با تیم تکاوران عملیات علیه اسامه بن‌لادن نیز به‌طور جداگانه دیدار کرد که سربازی که بنا بر گزارش‌ها، تیر کشنده را به‌سوی رهبر سازمان القاعده شلیک کرده نیز در میان این گروه بود.

وی خطاب به اعضای این تیم گفت: «این فرصتی است تا از طرف همه مردم آمریکا و مردم سراسر جهان به شما 'دست مریزاد' بگویم.»

تیم عملیاتی حمله به سکونتگاه اسامه بن‌لادن، جمعی یگان ویژه تکاوران آمریکایی معروف به «سیل تیم سیکس» با نام رسمی «گروه پیشبرد رزم ویژه نیروی دریایی ایالات متحده» (NSWDG) است.

بخش اعظم اطلاعات مربوط به این گروه کاملاً محرمانه است و کاخ سفید و پنتاگون نیز معمولاً از اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌های این گروه خودداری می‌کنند.

اسامه بن‌لادن روز دوشنبه در ویلایی در شهر ایبت‌آباد در نزدیکی اسلام‌آباد در حمله تکاوران ویژه آمریکا کشته شد و باراک اوباما خبر داده است که آمریکا عکس‌های جسد اسامه بن لادن را منتشر نخواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی که این عکس‌ها را دیده‌اند، آنها را وحشت‌آور و مخوف خوانده‌اند و به گزارش خبرگزاری فرانسه احتمال دارد که در صورت انتشار این عکس‌ها، موج خشم و واکنش شدید عمومی علیه آمریکا در جهان اسلام ایجاد شود.

تأیید مرگ بن‌لادن و تهدید آمریکا

همزمان سازمان القاعده در بیانیه‌ای چهار صفحه‌ای که روز جمعه به زبان عربی در یک وب‌سایت مرتبط با خود منتشر کرد، نوشت: «مجاهد و مهاجر باتقوا، شیخ ابوعبدالله اسامه بن لادن کشته شده است.»

بنا بر گزارش‌ها گروه القاعده در واکنش به کشته شدن رهبر خود روز جمعه اعلام کرده‌است: «آمریکا و تمامی کسانی که در آن زندگی می‌کنند هرگز روی آرامش و امنیت را نخواهند دید.»

بیانیه القاعده می‌افزاید: «از برادران مسلمان خود در پاکستان، که شیخ اسامه در کشورشان کشته شده می‌خواهیم تا بپا خیزند و خود را از این ننگ پاک کنند، ... بپا خیزند و کشورشان را از وجود آمریکایی‌ها که در این خاک مفسده بپا کرده‌اند پاک کنند.»

گروه طالبان افغانستان نیز، در ساعات اولیه روز شنبه در بیانیه‌ای کشته شدن اسامه بن‌لادن به دست نیروهای آمریکایی را مورد تأیید قرار داد.

این گروه که در زمان در دست داشتن قدرت در افغانستان به اسامه بن‌لادن و القاعده پناه داده بود، در این بیانیه گفته که کشته شدن اسامه بن‌لادن، «روح تازه ای» به نبرد عليه نيروهای خارجی می‌بخشد.

طالبان افغانستان پيشتر اعلام کرده بود که برای تأييد کشته شدن بن‌لادن به مدارک کافی نياز دارد.

«عملیات آمریکا نقض حاکمیت پاکستان بود»

در همین حال پرویز مشرف، رئیس‌جمهور پیشین پاکستان، روز شنبه ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و افزود که آمریکا با حمله به سکونتگاه اسامه بن‌لادن، «حاکمیت دولت اسلام‌آباد را نقض کرده‌است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مشرف در یک مصاحبه رادیویی با یک شبکه آمریکایی گفت: «همه مردم صلح‌دوست جهان باید خوشحال باشند که بن‌لادن کشته شده‌است اما هیچ پاکستانی نقض حاکمیت کشور خود را نمی‌پذیرد.»

به گفته پرویز مشرف، ایالات متحده با این عملیات، حقوق «حاکمیت، ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان» را نقض کرده‌است.

با این وجود آقای مشرف تأکید کرد که پاکستان و ایالات متحده باید برای شکست دادن تروریسم با یکدیگر همکاری کنند و باید از ایجاد تنش میان این دو کشور در این زمینه پرهیز کرد.

واشینگتن هم‌چنان از اسلام آباد انتظار داشته‌است که مبارزات خود را علیه طالبان و القاعده در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان تشدید کند اما شماری از ناظران سیاسی بر این باورند که ارتش پاکستان، تمایلی جدی به مبارزه با این گروه‌ها ندارد و می‌خواهد با استفاده از اهرم طالبان افغانستان، از نفوذ هند در افغانستان جلوگیری کند.
XS
SM
MD
LG