لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

احمدی‌نژاد: عده‌ای ولایت فقیه را از فلسفه خود خارج کرده‌اند


محمود احمدی‌نژاد روز یکشنبه در جلسه هیات دولت که بنا بر گزارش‌ها حیدر مصلحی نیز در آن حضور داشته، شرکت کرد و از کسانی که به گفته وی فلسفه ولایت فقیه را تغییر داده‌اند، به شدت انتقاد کرد.

محمود احمدی‌نژاد همچنین در واکنش به حملات مخالفانش اظهار داشت که بحث‌های صورت گرفته در خصوص ارتباط دولت با رمالان باعث «انبساط خاطر» شده است.

محمود احمدی‌نژاد که این روزها مقام‌های لشکری و کشوری در جمهوری اسلامی در حملاتی گسترده او و تیم همراهش را به داشتن باورهای «انحرافی» و تبعیت نکردن از ولایت فقیه متهم کرده‌اند، به مخالفانش پاسخ گفت.

محمود احمدی‌نژاد، ضمن دفاع از کلیت ولایت فقیه،‌ گفت: «ولایت فقیه ادامه راه امام زمان است و میراث عظیم و ارزشمندی است که طی صدها سال به ما رسیده است و این دولت با تمام وجود در این راستا و اعتلای ایران اسلامی خدمت خواهد کرد.»

آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری متن سخنان محمود احمدی‌نژاد را منعکس کرده، وی بدون نام بردن از آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «باید این راه را پرصلابت‌تر از گذشته ادامه دهیم، و از این پس وزرا در کلامشان نیز باید از ولایت فقیه دفاع کنند زیرا این یک تکلیف است.»

وی در ادامه اظهار داشت که باید به خاطر «عملکرد دو گروه» از ولایت فقیه دفاع کرد.

محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: «گروه اول کسانی که فکر می‌کنند ولایت فقیه همچون ابزاری است که می‌توانند از آن در بگو مگوهای گروهی خود استفاده کنند و گروه دوم کسانی که نمی‌دانند چگونه باید از این پدیده زیبا دفاع کنند. چهره‌ای که امروز این گروه از ولایت فقیه ترسیم می‌کنند به شدت غیرواقعی و با فلسفه موضوع متفاوت است.»

رئیس دولت دهم در ادامه تاکید کرد: «گروه دوم به‌جای اینکه به دنبال جذب حداکثری باشند، دائماً در حال دفع کردن هستند، در حالی که ولایت فقیه تماماً جاذبه است، الا کسانی که خود را از این دایره الهی خارج می‌کنند.»

محمود احمدی‌نژاد در بخشی دیگر از سخنانش به کسانی که وی و اطرافیانش را متهم به توسل به اجنه و رمالان می‌کنند، گفت: «بحث‌های شنیده شده در خصوص رمال در دولت باعث انبساط خاطر شد. اگر بنا باشد رمال و جن‌گیر کارایی داشته باشند چرا آنان کاری برای خودشان نمی‌کنند.»

محمود احمدی‌نژاد که اختلاف وی با آیت‌الله خامنه‌ای بر سر وزیر اطلاعات، موجی از حملات علیه وی و اطرافیانش ایجاد کرده، شنبه شب در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه محل اقامت رهبر جمهوری اسلامی حضور یافت.

در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد در این مراسم حضور داشتند حجت‌الاسلام پناهیان،‌ سخنران این مجلس، مخالفان ولایت فقیه را با ابلیس و خوارج مقایسه کرد.

از سوی دیگر برپایه‌ گزارش‌های منتشر شده، در شبی که محمود احمدی‌نژاد در این مراسم حضور پیدا کرد، از حاضرین خواسته شد از دادن شعارهای تند پرهیز کنند؛ این در حالی بود که در شب‌های پیش از آن، حاضرین در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر می‌دادند.

پیشتر و در بحبوحه بررسی لایجه بودجه نمایندگان در حمایت از آیت‌الله خامنه‌ای همین شعار را در صحن مجلس سر داده بودند.

محمود احمدی‌نژاد که پس از مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با برکناری حیدر مصلحی، ۱۰ روز به هیات دولت نرفته بود، هفته گذشته پس از شرکت در کابینه گفته بود دلایل «خانه‌نشینی» خود را در «دل خود» نگه خواهد داشت.

آنطور که مرتضی آقا تهرانی، استاد اخلاق هیات دولت در فیلمی که منتسب به اوست، می‌گوید محمود احمدی‌نژاد در دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای حتی از استعفای احتمالی خود نیز سخن گفته بود.

دامنه حملات به محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش، آنچنان بالا گرفته است که کاظم صدیقی، در خطبه‌های نماز جمعه حتی از «حرام» شدن همسر وی در صورت حکم ولی فقیه سخن گفت.

در روزهای اخیر بر شمار منتقدان اصولگرا که تیم احمدی‌نژاد را متهم به باور داشتن به اسلام منهای روحانیت و ولایت فقیه می‌کنند، افزوده شده است.

گروهی از این منتقدان اصولگرا از ماه‌ها پیش گفته بودند جریانی در دولت وجود دارد که منظورشان از ولایت، ولایت امام زمان است؛ به گفته این منتقدان این جریان، در ارتباط با امام زمان و فهم دین، خود را بی‌نیاز از روحانیت می‌داند.
XS
SM
MD
LG