لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۹

تلاش اصولگرایان برای جلوگیری از «دخالت غیرمجاز دولت» در انتخابات مجلس


اسدالله بادامچیان (چپ)؛ در تصویر حسین فدایی و غلامعلی حداد عادل، دو عضو فهرست ۱۳ نفره اصولگرایان نیز دیده می‌شوند
اسدالله بادامچیان (چپ)؛ در تصویر حسین فدایی و غلامعلی حداد عادل، دو عضو فهرست ۱۳ نفره اصولگرایان نیز دیده می‌شوند
در حالی که وزارت کشور محمود احمدی‌نژاد ۱۲ اسفند امسال را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات مجلس تعیین کرده است، اسدالله بادامچیان، نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی از تشکیل یک کمیته منتخب ۹ نفره با هدف «پرهیز دولت از دخالت در انتخابات مجلس» خبر داد.

آقای بادامچیان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، این کمیته منتخب را «کمک‌کار» گروه سه نفره متشکل از غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی و حبیب‌الله عسگراولادی معرفی کرده است. گروهی که از چندی پیش رایزنی‌هایی را با رئیس دولت در مورد وحدت اصولگرایان در انتخابات آتی در دستور کار دارد.

به گفته این نماینده اصولگرای مجلس، اعضای این کمیته را رئیس‌جمهور از میان لیست ۱۳ نفره پیشنهادی اصولگرایان معرفی خواهد کرد.

پیش از این گروه مرکب از حبیب‌الله عسگراولادی، غلامعلی حدادعادل و علی‌اکبر ولایتی، فهرست ۱۳ نفره‌ای را به محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد کرده بودند اما گزارش رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان حاکی از آن بود که آقای احمدی‌نژاد با حضور برخی از چهره‌های در این فهرست مخالفت کرده بود.

علاوه بر سه چهره یاد شده، نام‌های مجتبی ثمره هاشمی، شهاب‌الدین صدر، محمدحسن ابوترابی، حسین فدایی، احمد توکلی، محسن کوهکن، مهدی چمران، صادق محصولی، محمدرضا باهنر و محمدرضا آشتیانی در این فهرست ۱۳ نفره به چشم می‌خورد که ترکیبی از اصولگرایان حامی دولت و اصولگرایان منتقد هستند.

در صورت تشکیل کمیته ۹ نفره مورد اشاره اسدالله بادامچیان، به نظر می‌رسد اصولگرایان که خود زمانی منتقد تشکیل کمیته‌های صیانت آرا از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند، سازوکار مشابهی را برای جلوگیری از دخالت دولت در انتخابات پیگیری خواهند کرد.

در انتخابات مناقشه برانگیز خرداد ۸۸، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلی رقیب محمود احمدی‌نژاد، کمیته‌هایی را برای نظارت بر نحوه برگزاری انتخابات و اطمینان از عدم دخالت دولت در نتایج تشکیل دادند، اما پس از اعلام نتیجه جنجالی این انتخابات به نفع محمود احمدی‌نژاد نه تنها اعضای مؤثر این کمیته‌ها بازداشت شدند، بلکه تشکیل این کمیته‌ها از مصادیق تلاش این دو نامزد اصلاح‌طلب برای «براندازی» شمرده شد.

راهکار کنونی اصولگرایان برای تشکیل این کمیته ۹ نفره، این تفاوت را دارد که به رئیس‌جمهور حق انتخاب اعضای کمیته را از میان فهرست پیشنهادی می‌دهد.

«دولت از هرگونه شائبه تأثیرگذاری بر انتخابات پرهیز کند»

اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرده است که کمیته ۹ نفره قرار نیست در انتخابات دخالت کند بلکه تلاش خواهد کرد که روابط صحیحی در دولت به عنوان مجری انتخابات حاکم باشد.

وی افزوده است که «ممکن است برخی از اطرافیان همچون استانداران، فرمانداران، و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند، لذا ۹ نفر انتخابی رئیس‌جمهور قرار است کمک کار دولت باشند.»

این نماینده اصولگرا همچنین تأکید کرده است که «دولت و به خصوص نزدیکان رئیس‌جمهور» باید از هر گونه فعالیتی که شائبه تأثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند و با دقت بر اینکه کسی خارج از محدوده وظایفش عمل نکند، در انتخابات آینده وارد شوند.

انتخابات مجلس نهم که از هم اکنون اصولگرایان برای پیروزی در آن برنامه‌ریزی می‌کنند، قرار است اسفند ماه امسال برگزار شود.

با این حال به نظر می‌رسد در شرایطی که حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات بیش از پیش با موانع مختلف روبه‌روست، رقابت اصلی همچون انتخابات مجلس هشتم بین اصولگرایان حامی و منتقد دولت خواهد بود.

در انتخابات مجلس هشتم گرچه اصولگرایان تلاش کردند که این اختلافات به افکار عمومی راه پیدا نکند، عدم توافق حامیان و منتقدان دولت در مورد لیست اصولگرایان تهران، علی لاریجانی را راهی قم کرد و او پس از انتخاب به عنوان نماینده قم، با حمایت منتقدان دولت، ریاست مجلس را به دست گرفت.
XS
SM
MD
LG