لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۰

« نهمین دوره انتخابات مجلس ۱۲ اسفند برگزار می‌شود»


محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در مجلس
محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در مجلس
خبرگزاری مهر گزارش داده وزارت کشور و شورای نگهبان پس از برگزاری جلسه مشترک، توافق کرده‌اند که انتخابات مجلس نهم در روز جمعه ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ برگزار شود.

در همین زمینه، مصطفی محمد نجار، وزير کشور، روز یکشنبه گفته بود:«زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم در جلسات مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان قانون اساسی مشخص شده و به زودی اعلام می شود. »

دوره چهارساله مجلس هشتم خردادماه سال آینده به پایان می رسد.

توافق بر سر زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی است که بنا به گفته‌ دبیر شورای نگهبان اصلا‌ح‌طلبان و باتوجه به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ بخت چندانی برای حضور در مجلس ندارند و رقابت در ماه‌های آینده میان گروه‌های اصولگرا بخواهد بود.

پس از آنکه محمد خاتمی، رئیس جمهوری پیشین ایران، حضور دوباره اصلاح‌طلبان در انتخابات را مشروط به انتخابات آزاد و رقابتی کرد، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در دیماه سال گذشته به صراحت گفت: «اصلا نیازی به حضور این عده در انتخابات نیست و آنها خواب‌های بی تعبیری را دیده‌اند. در حالیکه مردم و مسئولان آنها را به هیچ وجه قبول ندارند.»

از سوی دیگر احزاب عمده اصلاح‌طلب نظیر جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، فعالیت‌شان ممنوع شده و ادامه فعالیت حزب اعتماد ملی، منوط به اعلام برائت از بنیانگذار در حصرش، مهدی کروبی شده است.

این همه در حالی است که میان اصولگرایانی که اکثریت مجلس را نیز در دست دارند، اختلافات عمیقی در گرفته است و این جناح نیز به گروه مخالفان و موافقان دولت تقسیم شده است.

به تازگی سالار آبنوش، فرمانده سپاه صاحب الامر استان قزوین نسبت به خطر جریان «انحراف» و «فتنه» در انتخابات آینده مجلس هشدار داد.

سالار آبنوش، فرمانده سپاه صاحب الامر استان قزوین گفت: «اگر نتیجه انتخابات مجلس نتیجه‌ای نباشد که در راستای ارزش‌های ما باشد سال ۹۱ سالی بسیار خطرناک و حتی خونین است به طوریکه صاحب‌نظرانی که قدرت تحلیل دارند و تاکنون مسائل را به درستی پیش‌بینی کردند، بیان داشتند که اگر مجلس بعد مجلس سالمی نباشد سال ۹۱ فتنه، خونین است زیرا با هم می‌جنگیم و جریان انحراف سردرمی‌آورد.»

هشدار این فرمانده سپاه در حالی است که محمدرضا باهنر، نماینده منتقد دولت نیز از بروز فتنه‌ای در درون جریان اصولگرا خبر داده است.

محمد رضا باهنر که به همراه علی مطهری و احمد توکلی انتقادهای تند و تیزی از محمود احمدی‌نژاد و رئیس دفترش اسفندیار رحیم‌ مشایی داشته‌اند، در این باره گفته است: ««فتنه آينده که در حال اوج‌گيری است فتنه‌ای است که می‌خواهد از درون اصولگرايی در آيد و بگويد اصولگرا است اما حوزه‌های علميه و شريعت را قبول ندارد. اين فتنه عظيم در حال شکل‌گيری است، بيان مکتب ايرانی و تفکر ليبرال در مسائل فرهنگی در همين راستا است.»

این هشدار همراه شد با خبر تلاش اسفندیار رحیم مشایی برای تشکیل هفت حزب که حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور آن را در فروردین ماه امسال اعلام کرد.

به گفته این عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور «احزابی با عنوان "جامعه وعاظ ولایی"، "جبهه عدالت خواه ایران اسلامی"، "۷۲ تن از اساتید دانشگاه" ...که تحت عنوان "جبهه رفاه و عدالت" معرفی شده‌اند.»

با اینکه تلاش اسفندیار رحیم مشایی برای تشکیل هفت حزب و نیز برکناری‌اش از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، از سوی گروهی اقدامی مربوط به انتخابات در پیش روی مجلس و در پی آن انتخابات ریاست‌جمهوری ارزیابی شده است، خود او واگذاری مسئولیت نهاد را بی‌ارتباط با انتخابات دانسته است.

با این حال روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، روز ۲۲ فرودین، عزل و نصب‌های اخیر در نهاد ریاست جمهوری را فریبکاری و در راستای رقابت‌های انتخاباتی ارزیابی کرده است.


روزنامه جوان که از حلقه رحیم مشایی به عنوان «جریان انحرافی اصولگرایان» یاد کرده، تصریح کرده است که این گروه مدت‌هاست فعالیت‌های انتخاباتی برای نهمین دوره انتخابات مجلس را آغاز کرده و برنامه جدیدی را برای بدست گیری آرای مخالف خود تدوین کرده است.

روزنامه جوان می‌نویسد: «این جریان... در برنامه ای که "منتقدین خودساخته" نام دارد ،بنا دارد که به برخی تغییرات، برکناری‌ها و تنش‌های ساختگی روی آورده و برخی از نیروهای خود را از نهادهای تحت مدیریت خود به فضای سیاسی کشور انتقال داده و سپس آنان را تحت عنوان منتقدین حول یک لیست انتخاباتی متمرکز سازد.»

جوان می‌افزاید به زودی باید «شاهد برخی تغییرات با دامنه‌ای از کشمکش‌های ساختگی در بدنه تحت مدیریت این جریان انحرافی بود،جریانی که تلاش دارد با گردآوردن لیست‌های به ظاهر متفاوت و یکپارچه ساختن آنها در هنگام ورود به مجلس ترکیب نهایی مجلس نهم را از آن خود کند.»

مهرماه سال گذشته برخی از سایت‌ها نوشتند که اسفندیار رحیم مشایی، در میان جمعی از هوادارانش گفته است باید به گونه‌ای عمل کرد که آرای کسانی که به میرحسین موسوی رای داده بودند، جذب شود.

در حالی که چهره‌های اصولگرا و همسو با آیت‌الله خامنه‌ای همواره از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «جریان فتنه» یاد کرده‌اند، با این حال تیم محمود احمدی‌نژاد و به ویژه شخص اسفندیار رحیم مشایی از بکارگیری چنین ادبیاتی خودداری کرده و واکنش محسوسی به اعتراض‌های اخیر نشان نداده‌ است.
XS
SM
MD
LG