لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

تلاش روسيه برای منع انتشار گزارش سازمان ملل از صادرات اسلحه ايران


شماری از ديپلمات‌های غربی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که روسيه در تلاش است جلو انتشار رسمی گزارش سازمان ملل از نقض قطعنامه‌های شورای امنيت از سوی ايران و ارسال سلاح و مهمات به سوريه را بگيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شماری از ديپلمات‌های غربی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، اين مسئله را تاييد کرده و گفتند: «روسيه اجازه نمی‌دهد که گزارش نقض قطعنامه‌های شورای امنيت از سوی ايران، به عنوان سندی رسمی در شورای امنيت ثبت شود.»

يک ديپلمات ديگر در همین زمینه گفت: «اين کار آشکارا برای حفظ و حمايت از بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، است که دست به سرکوب خشونت‌بار مردم سوريه زده است.»

اين گزارش محرمانه که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری رويترز و خبرگزاری فرانسه رسيده، حاوی فهرستی از موارد نقض قطعنامه‌های شورای امنيت از سوی جمهوری اسلامی ايران در امر ارسال مهمات و سلاح است که به سوريه و به مقصد نهايی لبنان و سرزمين‌های فلسطينی فرستاده شده است.

اين گزارش برای بررسی موارد اجرای چهار قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران تنظيم شده و در آن گفته شده است که به جز موارد ارسال سلاح، جمهوری اسلامی هنوز به غنی‌سازی اورانيوم نیز ادامه می‌دهد.

به دنبال سر باز زدن ایران از متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم، شورای امنيت سازمان ملل چهار قطعنامه تحريمی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند تا تهران را وادار کند فعاليت‌‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورده و صحت صلح‌آميز بودن فعاليت‌های خود را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

جمهوری اسلامی ايران اين قطعنامه‌ها را رد کرده و هم‌چنان به فعاليت غنی‌سازی اورانيوم ادامه می‌دهد.

ايران از دید کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا مظنون به تعقيب برنامه اتمی برای دستيابی به بمب اتمی است، ولی تهران می‌گويد فعاليت اتمی را برای توليد برق دنبال می‌کند.

به گفته ديپلمات‌ها، روسيه می‌گويد اين گزارش نبايد به اين شکل عرضه شود و بايد اول در کميته بررسی تحريم‌های ايران بررسی شده و بعد از آن به صورت عمومی اعلام شود.

يک ديپلمات ديگر به رويترز گفته است: «بالاخره بايد روسيه با اين قضيه همراه شود، فقط نمی‌دانيم چه قدر طول می‌کشد تا به آن نقطه برسيم.»

گزارش‌های اين‌چنينی بايد با رای اجماعی ۱۵ کشور عضو شورای امنيت همراه شود و از همين رو روسيه در اين مرحله توانسته است فعلا جلو آن را بگيرد.

اقدام روسيه برای جلوگيری از انتشار اين گزارش در حالی است که بريتانيا و فرانسه تلاش می‌کنند قطعنامه‌ای برای محکوم کردن سرکوب‌های خشونت‌بار توسط دولت سوريه آماده کنند.

پيشتر، بريتانيا و فرانسه تلاش کرده بودند قطعنامه‌ای برای محکوميت سرکوب‌ها در سوريه آماده کنند که این اقدام توسط روسيه، چين و هند متوقف شد.
XS
SM
MD
LG