لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

حمله تانک‌های ارتش سوریه به شهر ساحلی بانیاس


عکسی از حمله تانک‌های ارتش سوریه به شهر درعا در جنوب سوریه. ۲۵ آوریل ۲۰۱۱.
عکسی از حمله تانک‌های ارتش سوریه به شهر درعا در جنوب سوریه. ۲۵ آوریل ۲۰۱۱.
با وجود درخواست‌های فزاینده جهانی از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای توقف سرکوب معترضان، ارتش سوریه بامداد شنبه با تانک‌های خود از سه جهت وارد شهر ساحلی بانیاس واقع در غرب این کشور شد.

فعالان حقوق بشر، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که از محلات جنوبی این شهر که اعتراض‌ها در آن بیشتر بوده صدای تیراندازی شدید به گوش می‌رسد و قایق‌های نیروی دریایی سوریه نیز به گشت‌زنی در سواحل این شهر مشغولند.

فعالان حقوق بشر هم‌چنین خبر می‌دهند که ساکنان بانیاس کوشیده‌اند با تشکیل یک سپر انسانی، در برابر تحرک تانک‌ها در این شهر ایستادگی کنند.

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که برق و مخابرات شهر بانیاس قطع شده و تانک‌ها و نفربرهای دولتی از روز چهارشنبه در حومه بانیاس مسقر شده‌بودند.

بنا بر گزارش‌ها، تانک‌های ارتش سوریه روز شنبه شهر کوچکتر بیضا در نزدیکی بانیاس را نیز به محاصره خود درآورده‌اند.

شهر ۵۰هزارنفری و سنی‌نشین بانیاس در هفته‌های اخیر شاهد راهپیمایی‌های مختلف علیه رژیم بشار اسد بوده‌است و شاهدان عینی می‌گویند که هم‌اینک هدف تانک‌های ارتش، محلات سنی‌نشین این شهر است و مناطق علوی‌نشین شهر از حملات دولتی در امان هستند.
شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در سوریه از هفت هفته پیش که اعتراضات هواداران دموکراسی در این کشور آغاز شده هم‌اینک به «۸۰۰ نفر» رسیده‌است.

ارتش سوریه نیز می‌گوید که در شهر حمص کسانی که رسانه‌های سوری از آنها با نام «گروه‌های مسلح تروریستی» یاد می‌کنند «۱۰ سرباز و پلیس» را کشته و «جسدهای آنان را تکه‌تکه کرده‌اند.»

روز شنبه خبرگزاری رویترز خبر داد که شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در سوریه از هفت هفته پیش که اعتراضات هواداران دموکراسی در این کشور آغاز شده هم‌اینک به «۸۰۰ نفر» رسیده‌است.

۲۲۰ نفر از این تعداد در جریان حمله ارتش سوریه با تانک و نفربر به شهر درعا در جنوب این کشور کشته شده‌اند.

آغاز حمله با تانک و نفربر به منطقه بانیاس در حالی صورت می‌گیرد که ساعاتی پیش از این حمله، ایالات متحده در واکنش به کشته شدن ۲۷ معترض سوری که روز جمعه رخ داد، تهدید کرده‌است در صورت متوقف نشدن کشتار غیرنظامیان توسط دولت سوریه اقدامات تازه‌ای علیه مقام‌های این کشور انجام خواهد داد.

کاخ سفید که هفته گذشته نیز تحریم‌های شدیدی را علیه مقام‌های سوری و همدستانشان در سپاه پاسداران وضع کرد روز شنبه در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده بر این باور است که اعمال انزجارآور سوریه علیه مردم خود، نیازمند یک واکنش قوی بین‌المللی است.»

بیانیه کاخ سفید هم‌چنین از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ها علیه مقام‌های سوری که «در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند» استقبال کرد.

اتحادیه اروپا روز شنبه توافق کرد تا ۱۳ مقام سوری که «مسئول سرکوب خشونت‌بار معترضان هستند» را تحریم کند و اعضای این اتحادیه قرار است روز دوشنبه نیز برای تصمیم در مورد اعمال تحریم علیه بشار اسد و دیپلمات‌های سوری جلسه داشته‌باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اپوزیسیون سوریه روز شنبه از بشار اسد خواست تا دموکراسی را بپذیرد و ظرف شش ماه انتخاباتی را در این کشور برگزار کند.

بشار اسد به تازگی پس از ۴۸ سال حالت فوق‌العاده را در این کشور لغو کرد و به کردها نیز شهروندی داد اما با این حال اعتراض‌ها در این کشور فروکش نکرده و هر هفته به آمار کشته‌شدگان اعتراض‌ها افزوده می‌شود.
XS
SM
MD
LG