لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

استقرار نیروهای سوریه در چند شهر برای مقابله با معترضان


تانک ارتش سوریه در شهر درعا
تانک ارتش سوریه در شهر درعا
در حالی که مخالفان حکومت بشار اسد خواستار برگزاری تظاهرات پس از نماز جمعه شده اند، نيروهای امنيتی و نظامی در شهر های مرکزی و ساحلی مستقر شده اند تا با تظاهرات احتمالی مقابله کنند.

به گزارش رويترز، حکومت بشار اسد در اقدامی برای نمايش قدرت در آستانه روز جمعه، تانک های ارتش را درمرکز شهرهای حمص، راستان و بانياس مستقر کرده است.

در همين حال، ارتش سوريه روز پنجشنبه از خروج نيروهای نظامی از شهر درعا خبر داده است.

رسانه دولتی سوريه می گويند، ماموريت ارتش در شهر درعا برای بازداشت «تروريست ها» و بازگردان آرامش به اين شهر به پايان رسيده است.

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه يازده روز پيش دستور اعزام تانک ها و سربازان ارتش اين کشور به درعا را صادر کرد. تظاهرات اعتراضی در شهر درعا در جنوب سوريه شش هفته پيش آغاز شد.

در حالی رسانه های دولتی سوريه ادعا می کنند که نيروهای ارتش خروج از درعا را آغاز کرده اند، مخالفان در اين شهر به آسوشيتدپرس گفته اند تانک ها و سربازان هنوز در خيابان های اين شهر حضور دارند.

به گفته فعالان حقوق بشر از زمان آغاز تظاهرات ضد حکومتی در سوريه دستکم ۵۵۰ نفر کشته شده اند.

درهمين حال گزارش ها حاکی است که نيروهای ارتش در آستانه روز جمعه برای مقابل با تظاهرات احتمالی وارد شهربانياس شده اند.

شاهدان عينی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته اند که ورود تانک ها و پياده شدن نيروهای ارتش را در خيابان های اين شهر مشاهده کرده اند.

يک شاهد عينی گفته است: وضعيت در شهر بانياس بسيار نگران کننده است.

به گزارش رویترز، نيروهای ارتش همچنين در مناطق حومه دمشق از جمله عربين، ساقبا و دوما و همچنين در شهر «تل»، در شمال پايتخت، مستقر شده اند.

در همين حال يک فعال حقوق بشر نيز گفته است نيروهای امنيتی سوريه روز پنجشنبه در يک عمليات گسترده دستکم ۲۰۰ نفر را در حومه دمشق، پايتخت سوريه، بازداشت کرده اند.

از سوی ديگر خبرگزاری های آسوشيتدپرس و فرانسه گزارش داده اند که مخالفان بشار اسد مردم را به تظاهرات اعتراضی در روز جمعه فراخوانده اند.

يک ديپلمات نیز گفته است با توجه به اين که تنها امکان تجمع قانونی حضور در نماز جمعه است، انتظار می رود معترضان بتوانند با استفاده از اين فرصت دست به تظاهرات اعتراضی بزنند، ولی به نظر نمی رسد که اين تجمع های اعتراضی در روز جمعه به بزرگی تجمع های گذشته باشند.

در همين زمينه، يک پزشک به خبرگزاری رويترز گفته است که در تجمع پس ازنماز جمعه شرکت می کند.

اين پزشک گفته است: کشتار مردم و همچنين بازداشت های غير انسانی باعث انزجار مردم سوريه شده است.
XS
SM
MD
LG