لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

ابهام مضاعف در گفته‌های وزارت خارجه ایران درباره دوروتی پروز


دوروتی پروز، خبرنگار آمریکایی کانادایی ایرانی تبار شبکه انگلیسی زبان الجزیره
دوروتی پروز، خبرنگار آمریکایی کانادایی ایرانی تبار شبکه انگلیسی زبان الجزیره
رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران، روز سه‌شنبه بدون دادن اطلاعات روشن از این که دوروتی پروز، خبرنگار ايرانی‌تبار شبکه الجزيره، کجاست اشاره کرد که او «دچار تخلفات متعددی شده» است.

آقای مهمانپرست در ادامه اظهارات خود اشاره کرد که «به دليل تخلفات صورت گرفته [توسط خانم پروز] از کاری که وی قصد داشته به صورت پنهانی انجام دهد، ممانعت شده است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی از «تخلفات» این خبرنگار آمریکا - کانادایی سخن گفته است که ایران هنوز اعلام نکرده است که آیا او در ایران نگهداری می‌شود یا خیر.

در همین زمینه، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران،‌ نیز روز شنبه گذشته از سرنوشت دوروتی (هما) پَروَز، خبرنگار شبکه الجزيره، اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای مهمانپرست روز سه‌شنبه در توصيف تخلفات دوروتی پروز گفته است: «تخلف اول اين که اعتبار گذرنامه ايرانی او تمام شده بوده، تخلف دوم اين که بدون ويزای خبرنگاری قصد انجام کار داشته و تخلف سوم اين که گذرنامه های ديگری هم از جمله گذرنامه‌های آمريکايی و کانادايی همراه او بوده است.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت: «خبرنگار ياد شده قصد داشته با توجه به لغو رواديد ميان ايران و سوريه، با گذرنامه ايرانی خود برای کار به سوريه سفر کند.»

وی در همين حال گفته است: «ما پيگير اطلاع از وضعيت او هم هستيم، چرا که برای ما هم اهميت دارد.»

دوروتی پروز نهم ارديبهشت‌ماه سال جاری برای تهيه گزارش از ناآرامی‌های سوريه از دوحه در قطر راهی دمشق شد و پس از آن ديگر، کسی از او اطلاعی در دست نداشت تا اين که هفته پيش شبکه الجزيره از قول مقامات سوری اعلام کرد که دوروتی پروز به جمهوری اسلامی تحويل داده شده است.

سوريه پيشتر اعلام کرده بود که اين خبرنگار از اول ماه مه (بيش از دو هفته پيش) در سوريه نيست، اما توضيح ندادند که خبرنگار ۳۹ ساله الجزيره اکنون به طور دقيق کجاست. دولت سوريه می‌گويد کمتر از ۴۸ ساعت پس از ورود خانم پروز، وی را در يک پرواز ديگر به ايران فرستاده است.

دانيل پروز، برادر دوروتی، که در آمريکا به سر می‌برد پيشتر در گفت‌وگو با راديوفردا گفته بود که آنها هم خبری از دوروتی ندارند و دولت ايران به طور رسمی اخبار مربوط به خواهرش را تاييد نمی‌کند.

سوريه در دوماه گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای در گوشه و کنار اين کشور بوده است. مقامات دولت سوريه تمامی خبرنگاران خارجی را از کشور اخراج کرده و اجازه پوشش خبری تظاهرات و اعتراض‌ها را نمی‌دهند.

شبکه الجزيره پیشتر در بيانيه خود از جمهوری اسلامی ايران خواسته بود وضعيت دوروتی پروز را مشخص کند.

شبکه الجزيره ضمن ابراز نگرانی عميق خود نسبت به سلامتی دوروتی پروز گفت: «ما اطلاعاتی دريافت کرده‌ايم که حاکی از آن است که وی در تهران نگهداری می‌شود.»

اين شبکه خبری در ادامه گفته است: «ما از مقامات ايران می‌خواهيم علاوه بر ارائه اطلاعات درباره وضعیت دوروتی، اجازه دسترسی به وی را بدهند.»

شبکه الجزيره همچنين خواستار آزادی فوری دوروتی پروز شده است.

دوروتی پروز همکاری خود را با شبکه الجزيره از سال ۲۰۱۰ شروع کرده است. وی پيشتر با سفر به ژاپن گزارش‌هايی در مورد سونامی و زلزله در اين کشور تهيه کرده بود.

به گزارش شبکه الجزيره دوروتی پروز فوق ليسانس روزنامه‌نگاری از دانشگاه آريزونا دارد و دوره‌هایی را در دانشگاه هاروارد و کمبريج گذرانده است.
XS
SM
MD
LG