لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

کانادا گزینه‌هایی را برای تحریم سوریه آماده می‌کند


استیون هارپر، نخست‌وزیر کانادا که قرار است هفته آینده در نشست گروه ۸ با موضوع تحریم سوریه شرکت کند.
استیون هارپر، نخست‌وزیر کانادا که قرار است هفته آینده در نشست گروه ۸ با موضوع تحریم سوریه شرکت کند.
در آستانه نشست هشت کشور صنعتی جهان، موسوم به «گروه هشت» که قرار است هفته آینده برای بررسی موضوع تحریم سوریه برگزار شود، کانادا روز شنبه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور در حال آماده کردن گزینه‌های مختلف برای اعمال تحریم علیه سوریه است.

دمیتری سوداس، سخنگوی نخست‌وزیر کانادا روز جمعه به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی، شبکه دولتی کانادا، گفت که استیون هارپر، وزیر خارجه کانادا و کابینه او «هم‌اینک بر روی این گزینه‌ها کار می‌کنند.»

وی با اشاره به ناآرامی‌ها در سوریه افزود: «ما وضعیت پیش آمده در آن کشور را بسیار جدی می‌دانیم. اَعمال دولت سوریه به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه خبر داد که به گفته یکی از گروه‌های حقوق بشری سوری، شمار کشته‌شدگان در جریان سرکوب روز جمعه معترضان در شهرهای مختلف سوریه هم‌اینک به ۴۴ نفر رسیده‌است.

«سازمان ملی حقوق بشر در سوریه» روز شنبه گفت که بیشتر کشته‌شدگان جمعه از اهالی استان اِدلِب در شمال سوریه و منطقه حُمص در مرکز این کشور هستند.

روز جمعه هزاران شهروند سوری، با وجود سرکوب شدید اعتراضات دو ماه گذشته در این کشور، بار دیگر در شهرهای مختلف دست به راهپیمایی زدند که تیراندازی نیروهای دولتی با تیر جنگی به سوی راهپیمایان تلفات زیادی به‌جا گذاشته‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از سازمان‌های حقوق بشری، کشته شدن ۴۴ نفر در تظاهرات‌های جمعه سوریه، آمار کشته‌شدگان غیرنظامی در این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها یعنی از اواسط ماه مارس را به حدود ۹۰۰ نفر می‌رساند.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی سوریه نیز روز شنبه گفت که «گروه‌های مسلح از گردهمایی شهروندان در ادلب و حمص سوءاستفاده کرده و با شلیک‌های خود، ۱۷ شهروند، مأمور پلیس و مأمور امنیتی را به قتل رساندند.»
کشته شدن ۴۴ نفر در تظاهرات‌های جمعه سوریه، آمار کشته‌شدگان غیرنظامی در این کشور از زمان آغاز اعتراض‌ها یعنی از اواسط ماه مارس را به حدود ۹۰۰ نفر می‌رساند.

موضوعات مربوط به سوریه و لیبی قرار است موضوعات اصلی نشست ۲۶ و ۲۷ ماه مه گروه هشت در دوویل فرانسه باشد و در این نشست، قرار است نخست‌وزیران مصر و تونس نیز شرکت داشته‌باشند.

گروه هشت از کشورهای آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ژاپن، و روسیه تشکیل یافته و رهبری این گروه هم‌اینک برعهده فرانسه است.

اعلام مقام‌های کانادایی در مورد آماده شدن برای تحریم سوریه پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز پیش از این اعلام کردند تحریم‌هایی را علیه دولت سرویه به مورد اجرا گذارده‌اند.

واشینگتن که سرکوب معترضان سوری را اقدامی «وحشیانه» خوانده‌است در این هفته شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را تحریم کرد.

باراک اوباما، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود تصریح کرد که حکومت سوریه باید «روش قتل و دستگیری‌های جمعی» را کنار بگذارد.

آقای اوباما که برای دیپلمات‌های آمریکایی در وزارت خارجه درباره رویدادهای خاورمیانه و شمال آفریقا سخن می‌گفت، اظهار داشت: «مردم سوریه شجاعت خود را برای مطالبه گذار به دموکراسی نشان دادند، اسد اکنون می‌تواند انتخاب کند، او می‌تواند دوران گذار را هدایت کند یا کنار برود.»

خبرگزاری دولتی سوریه در واکنش به این اظهارات، سخنان رئیس جمهوری ایالات متحده را «تحریک‌آمیز» خواند.

یک روز پس از آن که وزیر امور خارجه آمریکا از رهبران سوریه به دلیل «به کار بستن تاکتیک‌های ایران در سرکوب معترضان»، انتقاد کرده بود، وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین ارتباط، فرمانده سپاه قدس و یکی دیگر از فرماندهان ارشد این یگان متعلق به سپاه پاسداران را نیز تحریم کرد.

در همین چارچوب حدود سه‌هفته پیش نیز ایالات متحده آمریکا سپاه قدس را به همراه چند تن از مقام‌های سوری به دلیل دست داشتن در سرکوب‌ خونین معترضان در سوریه تحریم کرده بود.

بشار اسد تاکنون در واکنش به اعتراض‌ها، حالت فوق‌العاده ۴۸ ساله دراین کشور را لغو کرده و به کردهای این کشور نیز شهروندی سوریه اعطا کرده‌است.

با این حال وی پس از لغو حالت فوق‌العاده ارتش را برای سرکوب معترضان به کار گرفته و در مناطق بحرانی تانک مستقر کرده‌است.
XS
SM
MD
LG