لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

رئیس‌جمهور یمن: طرح عزل من یک کودتا است اما آن را امضا می‌کنم


علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، به هنگام سخنرانی روز جمعه در صنعا، ۲۰ مه ۲۰۱۱.
علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، به هنگام سخنرانی روز جمعه در صنعا، ۲۰ مه ۲۰۱۱.
علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، که از سوی مخالفان داخلی و کشورهای منطقه برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار قرار دارد، روز یک‌شنبه گفت که در همین روز طرح خلع ید خود را امضا خواهد کرد، اما در عین حال این طرح را «یک کودتا» لقب داد و آن را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی که از هم‌پیمانان غرب در مبارزه با سازمان القاعده است، روز یک‌شنبه هم‌چنین به ایالات متحده و اروپا هشدار داد که با رفتن او «درها به روی القاعده برای کنترل یمن» باز خواهد شد.

طرح پیشنهادی که آقای صالح روز یک‌شنبه قول امضا کردن آن را داده‌است از سوی شش عضو «شورای همکاری خلیج فارس» برای حل بحران یمن تهیه شده و از حمایت آمریکا نیز برخوردار است.

برپایه این طرح، علی عبدالله صالح ظرف ۳۰ روز قدرت را به معاونش می‌سپارد، و در مقابل، آقای صالح و مشاورانش از پیگرد قانونی مصون خواهند بود و دولت وحدت ملی به نخست‌وزیری مخالفان تشکیل و انتخابات، دو ماه بعد برگزار می‌شود.

کمیسیونی مرکب از نمایندگان دو جناح و هم‌چنین ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بر اجرای این طرح نظارت خواهند داشت.

احزاب مخالف علی عبدالله صالح، روز شنبه طرح شورای همکاری خلیج فارس را امضا کردند و ایالات متحده نیز از علی عبدالله صالح خواسته‌است روز یک‌شنبه به وعده‌اش در کناره‌گیری از قدرت عمل کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای اظهار داشته‌است که آمریکا هم‌چنان خواهان «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» در یمن است تا مردم این کشور بتوانند برای ساختن آنچه که وی «یک یمن متحد، باثبات، دمکراتیک و خوشبخت» خواند تلاش کنند.

علی عبدالله صالح اخیراً دو بار در آخرین دقایق از پذیرش توافقات در مورد استعفای خود سرباز زده‌است.

گزارش‌ها حاکی است که هواداران آقای صالح، از بامداد یک‌شنبه در اعتراض به طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس، جاده‌های اصلی صنعا، پایتخت یمن، را مسدود کرده‌اند و با در دست داشتن باتوم و پوسترهای علی عبدالله صالح اقدام به بستن خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری و فرودگاه صنعا کرده‌اند.

علی عبدالله صالح که ۳۲ سال است قدرت را در یمن در دست دارد نخستین رئیس‌جمهور در جمهوری یمن است و پیش از آن نیز ریاست‌جمهوری کشور یمن شمالی را برعهده داشت.

از چند ماه پیش اعتراضات گسترده‌ای در یمن علیه دولت آقای صالح آغاز شده و فعالان سیاسی مخالف دولت یمن می‌گویند از اواخر ژانویه تاکنون در سرکوب معترضان توسط رژیم علی عبدالله صالح، بیش از ۱۵۰ تن کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG