لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

آمريکا خواستار تحقيق درباره مرگ هاله سحابی شد


آمريکا روز چهارشنبه از دولت جمهوری اسلامی خواست تا درباره چگونگی مرگ هاله سحابی، فعال سياسی و مدنی و دختر عزت الله سحابی، تحقيق کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، به خبرنگاران گفت: «ما از مقامات ايران می خواهيم که در خصوص چگونگی مرگ (هاله سحابی) تحقيق کنند.»

مارک تونر اضافه کرده است: «اگر خبرها در مورد مرگ (هاله سحابی) در اثر اقدامات نيروهای امنيتی صحت داشته باشد، اين امر بيانگر بی‌اعتنايی و بی‌احترامی مقام های ايرانی به شان و مقام انسان ها است.»

هاله سحابی صبح روز چهارشنبه در مراسم تشييع جنازه پدرش که تحت کنترل شديد نيروهای امنيتی برگزار شد، بر اثر حمله اين نيروها سکته کرد و جان باخت. گزارش‌های رسيده حاکی از آن است که خانم سحابی، که با مرخصی از زندان در مراسم خاکسپاری پدرش عزت‌الله سحابی شرکت کرده بود، بامداد امروز و در پی ضرب و شتم نيروهای امنيتی جان باخت.

منابع نزديک به فعالان ملی مذهبی در گفت ‌و گو با راديو فردا، ضمن تاييد اين خبر، علت مرگ خانم سحابی را «ايست قلبی» پس از انتقال به بيمارستان اعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفته است: «عزت الله سحابی و هاله سحابی در طول عمرشان به دليل فعاليت های سياسی شان متحمل رنج ها و سختی ها شدند. در واقع خانم سحابی در مرخصی از زندان و در مراسم خاکسپاری پدرش بود که درگذشت.»

«بی احترامی به مقام و منزلت انسانی»

کلوديا روت، رئيس حزب سبزهای آلمان، هم روز چهارشنبه در واکنش به خبر درگذشت هاله سحابی در حمله ماموران امنيتی به مراسم تشييع جنازه پدرش با انتشار بيانيه‌ای اظهار داشته است: «از شنيدن خبر درگذشت هاله سحابی به شدت متاثر و شوکه شده‌ايم. ما با تمام اعضای خانواده سحابی و مادران صلح و نيز فعالان حقوق زنان و دمکراسی به دليل درگذشت این فعال سرشناس حقوق زنان ابراز همدردی می‌کنيم.»

رئيس حزب سبزهای آلمان با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره نحوه مرگ هاله سحابی در مراسم تشييع جنازه پدرش افزوده است: «اين اقدام حاکمان و مسئولان سياسی ايران نشانه بی‌احترامی آنان به مقام و منزلت انسان‌ها و بسيار هراس‌انگيز است. اين نوع رفتارها به خوبی نمايانگر هراس يک نظام سياسی است که حتی مراسم تشييع جنازه را نيز تهديدی برای خود می‌داند.»

خانم کلوديا روت همچنين از «قتل» هاله سحابی با عنوان «جنايتی با انگيزه‌های سياسی» ياد کرده و خواستار انجام تحقيقات مستقل در اين باره و مجازات تمام عاملان اين «جنايت» شده است.

«خامنه ای و احمدی نژاد عاملان قتل هاله سحابی»

گزارش‌گران بدون مرز در بيانيه روز چهارشنبه مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی را به قتل هاله سحابی متهم کرده است.

در بيانيه گزارشگران بدون مرز آمده است: «سيد علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، دو دشمن آزادی بيان و مطبوعات که حکومت ايران را در دست دارند، عاملان قتل اين زن شجاع هستند.»

گزارشگران بدون مرز در بيانيه خود خواستار «روشن شدن همه‌ حقايق و بازداشت و محاکمه آمران و عاملان» «قتل» هاله سحابی شده است.

گزارشگران بدون مرز تصريح کرده است: «سرکوبگری پرخشونت نظام جمهوری اسلامی عليه مخالفان نامی جز هولناک ندارد. اين رژيم تنها به ممنوع کردن هر فعاليتی رضايت نمی‌دهد، بلکه می‌خواهد با ممنوعيت هر مراسم حافظه‌ جمعی را پاک کند.»

پیام تسلیت خاتمی

محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، نيز در پيامی به همسر و خانواده هاله سحابی تسليت گفته است.

محمد خاتمی در پیامی خطاب به آقای شامخی همسر هاله سحابی نوشته است: «درگذشت تاسف انگيز همسر وفادار و شکيبايتان سرکار خانم هاله سحابی مصيبت مضاعفی بود که تنها لطف حضرت حق می تواند تسلی بخش دل داغدارتان باشد.»

محمد خاتمی اضافه کرده است: «ضمن عرض تسليت به جنابعالی، فرزندان آن مرحومه و همه بستگان داغدار از خداوند منان برای ايشان و پدر بزرگوارشان طلب آمرزش و پاداش نيک و برای بازماندگان معزز شکيبايی و تندرستی و اجر جزيل مسالت می کنم.»

اردشير اميرارجمند ، مشاور ارشد ميرحسين موسوی، نیز در واکنش به مرگ هاله سحابی، مسوليت اين «حادثه تاسف بار» را متوجه عالی ترين مقامات حکومتی دانسته است.

به گزارش کلمه اردشير اميرارجمند گفته است: «ادعای خدايی کردن و ترس از همه چيز و همه کس داشتن باعث شده اينها به تدريج از سايه خود هم بترسند. از انسانها می ترسند. از ختم پدر مهندس موسوی می ترسند. از برگزاری مراسم يک قهرمان ملی می ترسند و می بينيم که در مراسم تشيع پيکر پاک جناب آقای مهندس سحابی که از افتخارات جامعه سياسی ايران بود چگونه رفتار می کنند.»

وی مسئوليت درگذشت «شهادت گونه» هاله سحابی را بر عهده عالی ترين مقامات حکومتی دانست و گفت: «مسئولان حکومتی نه تنها هيچ اقدام موثری برای پايان دادن به اين گونه رفتارهای سيستمايک غير قانونی نمی‌کنند بلکه متاسفانه تلويحا و حتی گاهی صراحتا آن را تاييد هم می کنند.»

شاهدان عينی به رادیو فردا گفتند، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی خانواده هاله سحابی را مجبور کرده اند تا برخلاف ميل شان جنازه وی را شامگاه چهارشنبه به خاک بسپارند.

شاهدان عينی به راديو فردا گفتند که هاله سحابی ساعت ده شب چهارشنبه در بهشت فاطميه روستای گلندوک لواسان به خاک سپرده شد.

هاله سحابی، پنجاه و چهار ساله، دختر عزت الله سحابی، بنيانگذار «شورای فعالان ملی-مذهبی»، از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ايران بود که در مردادماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در ميدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شده بود.

خانم سحابی در همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق «حضور مکرر در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی» در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بود.


برگزاری مراسم يادبود عزت الله سحابی

تعدادی از فعالان ملی و مذهبی در اطلاعيه ای اعلام کرده اند که برای گراميداشت عزت الله سحابی مراسمی را روز پنجشنبه ۱۲ساعت ۱۴ تا ۱۵ و سی دقيقه خرداد در مسجد حجت‌بن‌الحسن در خيابان سهروردی شمالی برگزار می کنند.

در بيانيه ای که شخصيت هايی چون احمد صدرحاج سيد جوادی، هاشم صباغيان، حبيب الله پيمان، اعظم طالقانی، علی اکبر معين فر، لطف الله ميثمی و پوران شريعت رضوی امضا کرده اند از عزت الله سحابی به عنوان «شخصيت ملی و آزاديخواه و تلاشگر راه آزادی» ياد شده است که مرگش «ملتی را سوگوار ساخت.»
XS
SM
MD
LG