لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

پیکر هاله سحابی « تحت فشار نیروهای امنیتی» شبانه به خاک سپرده شد


 هاله سحابی در کنار عزت الله سحابی
هاله سحابی در کنار عزت الله سحابی
شاهدان عينی می‌گويند، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی خانواده هاله سحابی، فعال سياسی و مدنی و فرزند عزت‌الله سحابی، را مجبور کرده اند تا برخلاف ميل شان جنازه وی را شامگاه چهارشنبه به خاک بسپارند. هاله سحابی صبح روز چهارشنبه در مراسم تشييع جنازه پدرش که تحت کنترل شديد نيروهای امنيتی در جريان بود بر اثر حمله اين نيروها سکته کرد و درگذشت.

شاهدان عینی به رادیو فردا گفتند که هاله سحابی ساعت ده شب چهارشنبه در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان به خاک سپرده شد.

يک شاهد عينی حاضر درمراسم خاکسپاری هاله سحابی به راديو فردا گفته است، نيروهای امنيتی خانواده هاله سحابی را مجبور کردند تا مراسم همان چهارشنبه و در شب برگزار شود، اين در حالی است که خاکسپاری شبانه در بين ايرانی ها «عرف» نيست.

اين شاهد عينی همچنين گفته است، بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از دوستان و آشنايان در مراسم تدفين هاله سحابی حضور داشتند.

وی اضافه کرده است که نيروهای امنيتی از خانوده هاله سحابی خواسته اند که تعداد حاضران در مراسم خاکسپاری بسیار محدود باشد.



شاهدان عينی در گفت و گو با راديو فردا می گويند به دليل تاريکی هوا نيروهای امنيتی نورافکن هايی را در محل نصب کرده تا مراسم انجام شود.

يک منبع موثق پيشتر به راديو فردا گفته بود، ماموران امنيتی قول داده بودند که جنازه هاله سحابی را از منزلش در گيشا به لواسان منتقل کرده و اجازه دهند دو ساعت جنازه وی در خانه پدريش باشد، سپس آن را برای تدفين در طبقه دوم قبر پدرش حرکت خواهند داد.

وی گفته بود ماموران امنيتی جنازه هاله سحابی را برای انجام مراحل قانونی به پزشکی قانونی کهريزک منتقل کردند و سپس جنازه را برای انجام مراسم تدفين به لواسان بردند.

هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی، صبح روز چهارشنبه در مراسم تشييع جنازه پدرش که تحت کنترل شديد نيروهای امنيتی در جريان بود بر اثر حمله اين نيروها سکته کرد و جان باخت.

گزارش های رسيده حاکی است خانم سحابی، که با مرخصی از زندان در مراسم خاکسپاری پدرش عزت‌الله سحابی شرکت کرده بود، بامداد امروز و در پی ضرب و شتم نيروهای امنيتی جان باخت.

منابع نزديک به فعالان ملی مذهبی در گفت ‌و گو با راديو فردا، ضمن تاييد اين خبر، علت مرگ خانم سحابی را «ايست قلبی» پس از انتقال به بيمارستان اعلام کردند.



پيشتر، گزارش ها حاکی از اين بود که نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی گفته اند تنها شمار اندکی از اعضاء خانواده و دوستان خانم سحابی اجازه حضور در مراسم تدفين او را خواهند داشت.

هاله سحابی، پنجاه و چهار ساله، دختر عزت الله سحابی، بنيانگذار «شورای فعالان ملی-مذهبی»، از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ايران بود که در مردادماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در ميدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شده بود.

خانم سحابی در همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق «حضور مکرر در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی» در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بود.
XS
SM
MD
LG