لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

پرتاب «موفقیت‌آمیز» اولین ماهواره تصویربرداری ایران به مدار زمین


سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر که رصد را به آسمان برده است
سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر سفیر که رصد را به آسمان برده است
دو سال و نیم پس از پرتاب ماهواره امید، رسانه‌های خبری ایران روز پنج‌شنبه از پرتاب «موفقیت‌آمیز» اولین ماهواره‌ «کاملاً ایرانی» تصویربرداری به نام رصد به مدار زمین خبر دادند.

این رسانه‌ها همچنین از ارسال یک میمون زنده از ایران به فضا در تابستان امسال خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ماهواره ایرانی رصد که بیش از ۱۵ کیلوگرم وزن دارد در هر شبانه‌روز ۱۵ بار به دور زمین می‌چرخد.

این خبرگزاری می‌گوید هر گردش کامل این ماهواره تازه ایران، ساخت دانشگاه صنعتی مالک اشتر، به دور زمین ۹۱ دقیقه طول می‌کشد.

سازمان فضایی ایران ماموریت این ماهواره تازه‌قرارگرفته در مدار زمین را «برقراری ارتباط با ایستگاه‌های زمینی، دریافت فرامین از این ایستگاه‌ها، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر» عنوان کرده است.

از سوی دیگر قدرت‌های غربی همواره از این امر ابراز واهمه کرده‌اند که برنامه فضایی ایران با صنعت موشک‌های بالیستیک کشور در ارتباط باشد، موشک‌هایی که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

در مقابل تهران همواره این اتهام را رد و انکار کرده است که پشت برنامه‌های علمی و هسته‌ای ایران جاه‌طلبی نظامی در کار است.

در همین زمینه حمید فاضلی، رئیس سازمان فضایی ایران، در گفت‌وگو با رسانه‌های رسمی کشور سال ۱۳۹۰ را «سال پرتاب ماهواره‌های مختلف ایرانی به فضا» نام‌گذاری کرده است.

به گفته حمید فاضلی، ایران نهمین کشوری است که قادر است ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار دهد.

به گفته این مقام فضایی ایران، در مردادماه سال جاری نیز کاوشگر ۵ ایران و در بهمن‌ماه سال جاری ماهواره نوید «که ماهواره‌ای تحقیقاتی است» به فضا پرتاب خواهد شد. به نظر می‌رسد کاوشگر ۵ حامل میمون زنده خواهد بود.

کاوشگر ۵ از نسل کاوشگر ۳ است که پیشتر در سال ۱۳۸۸ مجهز به یک کپسول زیستی حاوی موش و مار زنده به فضا پرتاب شد.

پرتاب کپسول زیستی حاوی جانوران زنده قرار است در نهایت به ارسال انسان به فضا بینجامد که طبق برنامه فضایی ایران و وعده محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد.
XS
SM
MD
LG