لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

ایران «ماهواره شناسایی» به فضا می‌فرستد


احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران
احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران
ایران در ماه بهمن آینده و به مناسبت سی و دومین سالگرد انقلاب ۵۷، دو ماهواره به فضا پرتاب خواهد کرد که یکی از آنها به نام «فجر» یک «ماهواره‌ شناسایی» است.

این خبر را احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز شنبه در مصلای تهران به خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد.

وی افزود: «دیگر ماهواره پرتابی به فضا، ماهواره رصد نام دارد که امیدواریم تا دهه فجر به وزارت ارتباطات تحویل و پرتاب شود.»

«رصد ۱» ماهواره‌ای است که تاریخ پرتاب آن برای اوت ۲۰۱۰ زمان بندی شده‌بود ولی پرتاب آن تاکنون به تعویق افتاده‌است.

به گفته وزیر دفاع ایران ماهواره «فجر» با سلول‌های خورشیدی کار می‌کند و «دارای قدرت ماندگاری و پایداری بالایی است و می‌تواند ضمن حرکت در مدارها انتقال مداری را هم انجام دهد.»

ماهواره شناسایی که بسته به کاربرد، «ماهواره جاسوسی» نیز نامیده می‌شود نوعی از ماهواره است که تلسکوپ‌های آن نه رو به فضا بلکه رو به زمین کار گذاشته شده و برای رصد و مشاهده اجسام در سطح زمین به کار می‌رود.

به گفته احمد وحیدی، سامانه انرژی این ماهواره‌ها بهبود پیدا کرده‌است و «این ماهواره‌ها تمایز فراوانی با نمونه‌های قبلی دارند و از نظر ماندگاری می‌توانند مدت طولانی‌تری در فضا بمانند.»

وی هم‌چنین از «پرتاب کاوشگر با محموله‌های زیستی» در سالگرد انقلاب خبر داد و افزود که «ماهواره‌های مختلفی در حال ساخت است که تا پایان سال حداقل دو ماه ماهواره به فضا پرتاب خواهند شد.»

ایران در فوریه سال ۲۰۰۹ نخستین ماهواره ساخت داخل خود را به نام «امید» سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا فرستاد و یک سال پس از پرتاب این ماهواره، پرتاب آزمایشی موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» را نیز انجام داد. در همان روز رونمایی از «جدیدترین ماهواره‌بر جمهوری اسلامی با نام سیمرغ» نیز انجام شد.

مقامات دولت ایران ماهواره امید را «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کرده‌اند اما انتشار اخبار مربوط به پرتاب این ماهواره با استفاده از موشک ایرانی، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی به دنبال داشت که نگران توسعه برنامه موشکی ایران هستند.

پیشتر نیز کارشناسان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرده بودند که با انجام تغییراتی در موشک‌های ماهواره‌بر ایران می‌توان موشک‌های بالیستیکی ساخت که کشورهای جنوب شرقی اروپا را در بُرد خود قرار دهد.

اسرائیل تیرماه جاری ماهواره‌ای اطلاعاتی به نام «افق ۹» را به فضا پرتاب کرد و اعلام کرد که این ماهواره قادر است تمامی نقل و انتقالات اتمی ایران را رصد کند.

آذرماه امسال نیز ایالات متحده بزرگ‌ترين ماهواره جاسوسی خود به نام «اِن‌رول-۳۲» را به فضا فرستاد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، مردادماه امسال گفته‌است که «ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمای حامل انسان را به کره ماه خواهد فرستاد.»

وی تسریع پنج ساله در اجرای این پروژه را پاسخی به «قطعنامه‌های دشمن» عنوان کرد و افزود: «پروژه اعزام فضانورد به فضا قرار بود تا سال ۲۰۳۵ محقق شود اما اکنون در جلسه اين هفته هيئت دولت اين زمان به سال ۲۰۱۹ انتقال يافت».
XS
SM
MD
LG