لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

اتحادیه اروپا به دنبال وضع تحریم‌های تازه علیه حکومت سوریه


سوزاندن عکس بشار اسد در جریان اعتراض‌های مردمی اخیر در سوریه
سوزاندن عکس بشار اسد در جریان اعتراض‌های مردمی اخیر در سوریه
در حالی که دبیرکل سازمان ملل با انتقاد شدید از بشار اسد از او خواسته است مسائل را از راه های صلح‌آمیز حل کند، اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد با تحریم‌های بیشتر عرصه را بیش از پیش بر حکومت سوریه تنگ‌ کند.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، با انتقاد شديد از خشونت و سرکوب جاری در سوريه، از بشار اسد، رئيس جمهور این کشور، خواست تا پيش از اين که دير شود و کار از کار بگذرد، به گفت‌وگو روی آورده و مسائل را به صورت صلح‌آميز حل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبيرکل سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه در برزيل به خبرنگاران گفت: «بشار اسد به عنوان اولين قدم بايد دست از کشتار مردم کشورش دست بردارد. فقط در اين صورت است که می‌توان به گفت‌وگو روی آورد.»

در این میان بريتانيا، فرانسه و آلمان در زمینه رویدادهای اخیر در سوریه قطعنامه‌ای را آماده کرده و خواهان رای‌گيری آن در شورای امنيت هستند. در اين طرح پيشنهادی، خشونت‌های دولتی محکوم شده و از بشار اسد خواسته شده است تا تمامی اعمال نظامی عليه شهروندان غيرنظامی را متوقف کند.

ژرار آراد، سفير فرانسه در شورای امنيت، گفت: «ما هفته آينده قطعنامه پيشنهادی خود را به رای خواهيم گذاشت و با بهتر شدن اوضاع، اميدواريم حمايت سياسی کافی از اين قطعنامه به دست آيد، چرا که نمی توان از کنار وضعيت اخير در سوريه بدون اعتنا گذشت.»

روز جمعه نيروهای نظامی و امنيتی سوريه به سرکوب مردم ادامه داده و نيروهای نظامی زرهی خود را با حمايت هلي‌کوپترهای نظامی راهی «معره‌النعمان» در ۴۵ کيلومتری مرز ترکيه کردند.

شاهدان عينی در این باره به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که همچنين نيروهای نظامی در منطقه «خان شيخون» در جنوب این کشور نیز حضور يافته‌اند.

شماری زيادی از ساکنان اين شهرها از ترس نيروهای نظامی فراری شده و راهی مرز ترکيه شده‌اند. آخرين گزارش‌ها حاکی است شمار پناهندگان سوری در ترکيه از مرز ۱۰ هزار تن گذشته است.

اتحاديه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد که تحريم‌های بيشتری عليه سوريه را در دستور کار دارد که شرکت‌های بيشتری را در دايره تحريم‌ها گرفتار می‌کند. ماه گذشته اتحاديه اروپا رای به توقيف اموال و دارايی‌های بشار اسد و ۹ تن از مقامات عالی نظام بعثی سوريه داد.

برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در این باره گفت: «تمامی ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در حال بررسی افزايش تحريم‌ها عليه سوريه هستند.»

يک ديپلمات ارشد در بروکسل گفت که گفت‌وگوها ادامه دارد تا نتيجه نهايی برای جلسه ابتدای هفته آينده وزيران خارجه کشورهای اتحاديه اروپا آماده شود.

منابع خبری به دليل محرمانه بودن اين مذاکرات، به جزئيات بيشتر در مورد تحريم‌های جديد سوريه اشاره نکرده‌اند.

به گزارش سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر، در جريان اعتراض‌های مردمی به نظام حکومتی بشار اسد در سوريه در دو ماه گذشته بيش از يک هزار و ۴۰۰ تن از شهروندان غيرنظامی کشته شده و بيش از ۱۰ هزار تن هم دستگير شده و به زندان افتاده‌اند. جمع زيادی از مردم سوریه نیز از کشور گريخته و در پشت مرزهای این کشور با ترکيه پناه گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG