لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

مخالفت اسرائیل با حمله نظامی علیه حکومت سوریه


آویگدور لیبرمن
آویگدور لیبرمن
در عین خصومت دیرین اسرائیل و سوریه و در شرایطی که سوریه وارد چهارمین ماه خیزش مردم خود علیه حاکمیت شده است، وزیر خارجه اسرائیل گفته است که با حمله نظامی به سوریه مخالف است.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه راستگرای اسرائیل، سه شنبه گفت که این کشورحمله نظامی بین‌المللی احتمالی علیه سوریه و تکرار سناریویی شبیه عملیات نیروهای ناتو علیه حکومت سرهنگ معمر قذافی درلیبی را راهکار بحران سوریه نمی‌داند.

به گزارش «وای نت»، وبسایت روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، آقای لیبرمن که این سخنان را در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود، گیدو وستروله، در اورشلیم بیان می‌کرد، افزود که به کار بردن زور از سوی جامعه بین المللی علیه حکومت بشار اسد را به جا نمی‌داند.

درهمین حال، وزیر خارجه اسرائیل گفت که به حد کافی ابزار و اهرم‌های اقتصادی و سیاسی در اختیار جامعه جهانی هست تا با ایجاد فشار بر بشار اسد، او را وادار به کناره‌گیری از قدرت کند.

آقای لیبرمن درحالی که تأکید می‌کرد که «سخن گفتن از حمله نظامی به سوریه یا رد آن، وظیفه من نیست»، افزود که « اطمینان داریم که دوستان اروپایی و آمریکایی سرانجام رویکرد صحیح را در پیش می‌گیرند».

وی گفت که دنیا باید در برابر حکومت‌هایی مانند ایران، سوریه و لیبی، رویکرد واحدی داشته باشد، زیرا «موضع گیری‌های متفاوت، برای جامعه جهانی زیانبار است».

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه با اشاره به گفته وی «حملات هولناک هلیکوپترهای نظامی ارتش سوریه علیه معترضان»، افزود که «جهان نمی‌تواند در مقابل جنایات ظالمانه‌ای که در سوریه رخ می‌دهد، دست روی دست بگذارد.

به گفته آقای لیبرمن، «هرکسی که صحنه‌های سرکوبگری ماه‌های اخیرسوریه را دیده، باید به این نتیجه روشن رسیده باشد که اسد باید هرچه زودتر از قدرت کنار برود».

وزیر خارجه اسرائیل در ادامه نسبت به وضعیت «مردم بیگناه سوریه» ابراز نگرانی کرد و گفت در صورتی‌که حکومت فعلی سوریه در قدرت بماند، وضعیت فعلی رو به وخامت خواهد گذاشت.

وزیر خارجه اسرائیل ضمن اشاره به تلاش ناکام شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای علیه سوریه، اظهار کرد که «این گام اهمیت بسیاری دارد اما مهمترین مسئولیت متوجه اتحادیه اروپاست».

قطعنامه شورای امنیت در نکوهش اقدامات دولت سوریه به دلیل مخالفت روسیه هنوز به تصویب نرسیده است.

به باورآقای لیبرمن، اروپا به دلیل نفوذ گسترده‌اش بر سوریه، باید در خصوص وضعیت سوریه واکنش نشان دهد و به عنوان مثال سفرای خود را از دمشق فرا بخواند.

به گفته گروه‌های حقوق بشری، در سرکوبگری‌های سوریه تا کنون دست کم یک هزار و سیصد نفر کشته شده‌اند و هزاران نفر نیز در هفته‌های اخیر به ترکیه گریخته‌اند.

ارتش اسرائیل: تعدی فلسطینی‌ها به خاک اسرائیل با حمایت سوریه صورت گرفته

اظهارات آقای لیبرمن در مورد سوریه، در روزی بیان شد که ارتش اسرائیل با ارائه سندی به دولت و کنست، پارلمان اسرائیل، حکومت سوریه را عامل دو مورد حمله گسترده زمینی اخیر فلسطینی‌ها به خاک شمال اسرائیل دانست.

ارتش اسرائیل اظهار کرده است که «بدون حمایت و برنامه‌ریزی حکومت سوریه، فلسطینی‌ها نمی‌توانستند به خط مرزی با اسرائیل نزدیک شوند».

فلسطینی‌ها بیست و پنجم اردیبهشت، درسالروز استقلال اسرائیل که اعراب آن را «یوم النکبة» می‌نامند، و پس از آن نیز در تاریخ پانزدهم خرداد، یا به گفته اعراب «یوم النکسة» که مصادف است با سالروز شکست ارتش‌های عربی از ارتش اسرائیل در نبرد «شش روزه»، در صدد بر آمدند تا از طریق بخش مرزی بلندی‌های جولان وارد خاک اسرائیل شوند.

سوریه با تأکید براینکه اسرائیل باید ارتفاعات جولان را به آن کشور بازگرداند، همواره خود را در صف نخست «مقاومت» در برابر اسرائیل دانسته است.

اسرائیل درنبرد «شش روزه» سال ۱۹۶۷کنترل بلندی‌های جولان را از دست سوریه گرفت. سوریه پس از آن، در نبرد «یوم کیپور» سال ۱۹۷۳ نیز نتوانست این بلندی‌ها را دوباره تحت کنترل خود درآورد.

پس از آن حافظ اسد، پدر بشاراسد، در دهه نود میلادی برای نخستین بار نمایندگان ارشدی را برای مذاکره با اسرائیل با میانجی‌گری بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا، به واشینگتن اعزام کرد اما این مذاکرات نیز ناکام ماند.

درسال ۲۰۰۸، چهار دور مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و سوریه با میانجی‌گری دولت ترکیه در استانبول انجام شد که آن نیز دربهار ۲۰۰۹ درپی روی کارآمدن دولت بنیامین نتانیاهو و به ویژه بخاطر بحرانی شدن مناسبات اسرائیل با ترکیه، راکد ماند.

سوریه در دهه‌های اخیر همواره حامی مهم همه سازمان‌های مسلح فلسطینی و لبنانی بوده که با اسرائیل به مبارزه برخاسته‌اند، و نه تنها مقر اصلی حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر گروه‌های «جبهه مقاومت» در سوریه است، بلکه سوریه درکنار ایران، پشیتبان جدی حزب‌الله در برابر اسرائیل است.
XS
SM
MD
LG