لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

عزم اسرائیل به شکایت از سوریه و لبنان به دلیل حوادث «یوم‌النکبه»


معترضان فلسطینی در مرز لبنان و اسرائیل
معترضان فلسطینی در مرز لبنان و اسرائیل
یک روز پس از گشودن آتش از سوی نیروهای اسرائیلی به روی معترضان فلسطینی در مرزهای اسرائیل با لبنان، سوریه و غزه، اسرائیل اعلام کرد که در این زمینه از سوریه و لبنان نزد سازمان ملل شکایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل از تنظیم شکایت‌نامه‌ای علیه سوریه و لبنان برای دبیر شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل خبر داد و این دو کشور را مسئول «تعرض» فلسطینی‌ها به مرز‌های اسرائیل و «نقض میثاق‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل» از سوی معترضین دانست.

این در حالی است که لبنان نیز اعلام کرده است که قصد دارد در خصوص رفتار اسرائیل با تظاهرات کنندگان فلسطینی نزد سازمان ملل شکایت کند.

روز گذشته در سالگرد تولد اسرائیل، ده‌ها هزار فلسطینی در سوریه، لبنان، غزه و اردن، در اعتراض به تأسیس این کشور که به اعتقاد آن‌ها موجب کوچ صدها هزار فلسطینی از خانه و کاشانه خود شد، به سمت مرزهای اسرائیل راهپیمایی کردند.

در اردن، پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور، از نزدیک شدن معترضان به مرزها جلوگیری به عمل آورد، اما در نقاط دیگر که پیشروی معترضان تا مرزهای اسرائیل ادامه یافت، نیروهای اسرائیلی با گشودن آتش به روی معترضین فلسطینی، دستکم ۱۲ نفر را کشته و ۳۰۰ نفر را مجروح کردند.

این در حالی است که آسوشیتد پرس تعداد کشته‌های آتش‌باری نیروهای اسرائیلی به سوی معترضین فلسطینی را دستکم ۱۵ نفر اعلام کرده و خبرگزاری رسمی آلمان نیز نوشته است که این واقعه بین ۱۳ تا ۲۲ کشته و حدود ۳۶۰ رخمی برجای گذاشته است.

روز دوشنبه آقای پالمور اظهار کرد که اسرائیل پیشتر به سازمان ملل و جوامع بین‌المللی هشدار داده بود که پانزدهم ماه مه، برابر با سالگرد تأسیس اسرائیل، امکان دارد افرادی دست به اقدامات تحریک‌آمیز آمیخته به خشونت بزنند.

وی با اشاره به این‌که مقامات سوری و لبنانی در این زمینه هیچ مسئولیتی بر عهده نگرفته‌اند افزود: «ارتش اسرائیل با خویشتنداری عمل کرده است و امیدواریم که آرامش به زودی به مرزها باز گردد.»

به گزارش‌ شبکه خبری بی‌بی‌سی، روز گذشته در جریان درگیری‌ها، «هزاران» فلسطینی در سوریه، به بلندی‌های جولان پا گذاشتند؛ منطقه‌ای که از سال‌ها پیش تحت اشغال اسرائیل است.

آسوشیتد پرس در همین زمینه گزارش کرده است که پلیس اسرائیل روستای مجدل شمس، واقع در بلندی‌های جولان را، خانه به خانه در جست‌و‌جوی «صدها» فلسطینی که وارد این منطقه شده‌اند، مورد بازرسی قرار داده است.

اعتراضات روز یکشنبه، در شصت و سومین سالگرد تأسیس کشور اسرائیل در ۱۵ ماه مه ۱۹۴۸ روی داد؛ روزی که فلسطینیان از آن با عنوان «یوم النکبه» یا «روز فاجعه» یاد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG