لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

اسرائیل خواستار واکنش جدی تشکیلات فلسطینی به قتل یک یهودی در آرامگاه یوسف شد


مأموران پلیس فلسطینی در حال گشت‌زنی در مقابل آرامگاه یوسف پیامبر در نابلس، تنها یک روز پس از حادثه قتل نمازگزار یهودی در این محل
مأموران پلیس فلسطینی در حال گشت‌زنی در مقابل آرامگاه یوسف پیامبر در نابلس، تنها یک روز پس از حادثه قتل نمازگزار یهودی در این محل
در پی قتل یک نمازگزار یهودی در آرامگاه یوسف پیامبر، در شهر نابلس در کرانه باختری، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواستار «واکنش جدی» تشکیلات خودگردان فلسطینی به این موضوع شد.

قتل این جوان یهودی که برادرزاده یکی از وزیران کابینه آقای نتانیاهو است، بامداد یکشنبه به دست یک مأمور پلیس تشکیلات خودگردان رخ داد.

این حادثه زمانی اتفاق افتاد که شماری از جوانان یهودی پیرو مکتب «حسیدیم»، بر اساس آیین‌های مذهبی مربوط به عید «پسح»، برای نیایش به آرامگاه یوسف پیامبر رفتند اما این گروه پس از دقایقی، مورد تیراندازی پلیس تشکیلات فلسطینی قرار گرفتند.

در این میان بن‌یوسف لیونات، جوان ۲۵ ساله در جا کشته شد؛ برادرکوچکش از ناحیه شکم گلوله خورد که حال او همچنان وخیم است. یک عضو دیگر خانواده لیونات نیز از ناحیه کتف گلوله خورده و یکی دیگر از دوستان بن‌یوسف هم زخمی شده است.

بن یوسف لیونات، که متأهل و پدر چهار کودک خردسال بود، برادرزاده خانم لیمور لیونات، وزیر فرهنگ و ورزش در دولت اسرائیل است.

آرامگاه یوسف پیامبر از سال دو هزار میلادی در کنترل نیروهای پلیس تشکیلات خود گردان فلسطینی است و اداره خود شهر نابلس نیز از زمان پیمان صلح اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین در سال ۱۹۹۳، به تشکیلات خودگردان فلسطینی واگذار شده بود.

اما گزارش‌ها از نابلس حاکی است که هنگامی که نیروهای اسرائیلی با آگاهی از این تیراندازی، یکشنبه با رسیدن به محل، پیکر جوان کشته شده و زخمی‌های دیگر را منتقل می‌کردند، گروه‌هایی از نوجوانان فلسطینی اقدام به روشن کردن آتش در محوطه آرامگاه یوسف پیامبر کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها نوجوانان فلسطینی همچنین اتومبیل‌های یهودیان را نیز که با آن به نابلس رفته بودند و در محل باقی مانده بود، به آتش کشیدند و نیز در برابر دوربین‌های تلویزیون‌ها، روی بام این آرامگاه باستانی رفته و با ابزار آهنی بر بام گنبدی آن می‌کوبیدند.

صحنه‌هایی که احساسات یهودیان را به شدت جریحه‌دار کرده است.


یوسف پیامبر، فرزند یعقوب، از سلاله اسحاق و ابراهیم، نخستین پیامبر یهودیان محسوب می‌شود و علاوه بر آنکه نام او ۲۵ بار در قرآن تکرار شده و سوره‌ای در قرآن به داستان زندگی او (موسوم به «احسن القصص») اختصاص یافته است.

برخی از یهودیان در پی رخداد یکشنبه بار دیگر از دولت خود خواسته‌اند که بار دیگر نیروهای اسرائیلی را برای نگاهداری این مکان مقدس اعزام کند اما پیمان‌های اسرائیل با تشکیلات فلسطینی مانع از چنین بازگشتی است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه گفت عاملان تیراندازی در این مکان مقدس، حتی اگر اونیفورم نیروهای پلیس تشکیلات فلسطینی را داشته‌اند اما «خرابکار» محسوب می‌شوند و از حکومت خودگردان انتظار داریم در این مورد واکنشی جدی نشان دهد.

آقای نتانیاهو گفت که «این اقدام غیرانسانی در حالی رخ داده که یهودیان صرفاً برای نیایش و زیارت به این مکان رفته بودند».

از آنجا که طبق آیین‌های یهودی خاکسپاری جسد سریعاً باید صورت گیرد، جسد بن یوسف لیونات تنها چند ساعت بعد از کشته شدن، در اورشلیم به خاک سپرده شد.

در همین حال، پلیس اسرائیل ۱۹ نفر دیگر از همراهان زخمی‌شدگان را به دلیل اینکه بدون آگاه کردن نیروهای اسرائیلی وارد این منطقه فلسطینی شده بودند، برای ساعاتی بازداشت موقت کرد اما بعداً آنها را آزاد کرد.

مقامات ارشد تشکیلات فلسطینی هنوز نسبت به این قتل واکنش نشان نداده‌اند و محمود عباس، رئیس حکومت و سلام فیاض، نخست‌وزیر این تشکیلات سکوت را رعایت کرده‌اند.

اما فرماندار فلسطینی نابلس گفته بود که افراد پلیس واحد گشتی که عامل تیراندازی بوده‌اند، برای بازجویی بازداشت شده‌اند در حالی که عدنان ضمیری، سخنگوی نیروهای امنیتی فلسطینی دستگیری این افراد را رد کرد و گفت تنها از آنها خواسته شده که در مورد این حادثه شهادت بدهند.

جبرین البکری، فرماندار نابلس گفته بود که یهودیان «قیافه مشکوک» داشته و سنگ‌پرانی کرده‌اند و پلیس فلسطینی نگران بوده که آنها مجهز به اسلحه باشند.

این درحالی است که یهودیان، که همه آنها جز بن یوسف لیونات ۲۵ ساله، جوانان زیر ۱۹ ساله بودند، هیچ اسلحه‌ای نداشته و لباس‌های آنها برگرفته از مکتب «حسیدیم» بود.

در این میان اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که حتی اگر این جوانان مجوز ورود به مناطق فلسطینی نگرفته باشند، پلیس فلسطینی نباید آنها را به قتل برساند.

این دومین رخداد وخیم امنیتی در حوزه نابلس در هفته‌های اخیر است.

اندکی پیش یک زوج یهودی و طفل شیرخواره سه‌ماهه آنها، همراه با دو کودک دو سال و نیمه، و شش ساله در دهکده «ایتامار» با ضربات چاقوی دو دانشجوی فلسطینی به هنگام خواب کشته شدند و این موضوع موجب حساسیت دوباره مناسبات یهودیان و فلسطینی‌ها شد.
XS
SM
MD
LG