لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

انتقاد محمود عباس از قتل یک خانواده اسرائیلی در کرانه باختری


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز دوشنبه، قتل پنج نفر از اعضای یک خانواده اسرائیلی در یک یهودی نشین کرانه باختری را نکوهش کرد و آن را «غیر انسانی» دانست.

محمود عباس، این قتل غیر انسانی را به شدت تکان‌دهنده خواند و گفت: «هر کسی که بوی از انسانیت برده باشد، با چشم گریان این صحنه‌ها را دیده است.»

محمود عباس اضافه کرد: «تشکیلات خودگردان فلسطینی تلاش گسترده‌ای به عمل می آورد تا معلوم شود چه کسانی پشت این جنایت بوده اند...امیدواریم که قاتلان را یافته و به پای میز عدالت بکشانیم».

اشاره آقای عباس به قتلی است که شامگاه جمعه در شهرک یهودی نشین «ایتامار» رخ داد و در آن، والدین و سه طفل خردسال یک خانواده اسرائیلی کشته شدند.

خانواده «فوگل» و سه فرزند آن‌ها؛ یک طفل شیرخواره سه ماهه، یک پسر سه ساله و یک پسر ۱۱ ساله، شامگاه جمعه در حالی که در منزل خود در خواب بودند، مورد ضربات سلاح سرد افرادی قرار گرفتند که وارد محل سکونت آن‌ها شده بودند.

قاتلان این پنج نفر از وجود دو پسر دو ساله و شش ساله دیگر خانم و آقای «فوگل» که در اتاقی جداگانه در خواب بودند خبر نداشتند و به همین دلیل این دو نفر جان سالم به در بردند.

همچنین دختر ۱۲ ساله این خانواده نیز آن روز به فعالیت پیشاهنگی رفته بود که ساعاتی پس از این واقعه به خانه بازگشت و با صحنه این قتل روبرو شد.

این دختر ۱۲ ساله دو برادر خردسالش را از پنجره به خانه همسایه فراری داد زیرا گمان می کرد که قاتلان ممکن است به زودی به سراغ آنها نیز خواهند آمد.

تحقیقات ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل برای دستگیری قاتلان این ماجرا همچنان ادامه دارد و بیشتر جستجوها در اطراف دهکده فلسطینی نشین «عوراطة» در حومه شهر نابلس متمرکز شده است.

«یگان های شهدای الاقصی»، مسئولیت این قتل را پذیرفته اما مقامات اسرائیل می گویند اطمینانی به درستی این بیانیه ندارند. این تشکل، شاخه نظامی جنبش فتح، بخش اصلی سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری محمود عباس است.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در باریکه غزه و سایر سخنگویان تشکل های عضو «مقاومت»، از قتل پنج خانواده اسرائیلی ابراز خشنودی کرده و آنرا «حق آبادی نشین‌های اشغالگر» توصیف کردند.

در حالی که این قتل فجیع جامعه اسرائیل را به شدت تکان داده است، محمود عباس نیز در اقدامی که چندان معمول نیست، با حضور در چند برنامه رادیویی و تلویزیونی شبکه های عبری زبان اسرائیل، قتل خانواده اسرائیلی را شدیدا نکوهش کرد.

ابومازن، محمود عباس که شامگاه یکشنبه از دفتر ریاست خودگردانی در ساختمان «المقاطعة» در شهر رام الله با رسانه‌های اسرائیل گفتگو می کرد، گفت: «کدام انسان می تواند صحنه قتل یک طفل شیرخواره و کودکان خردسال را در کنار مادری که سلاخی شده، نگاه کند؟»

محمود عباس خاطرنشان کرد: «اگر تشکیلات فلسطینی از برنامه ریزی یکی از تشکل‌های فلسطینی برای چنین اقدام غیرانسانی پیشاپیش آگاهی می یافت، حتما مانع از اجرای آن می شد.»

ابومازن همچنین گفت که وی با نخست وزیر اسرائیل به «تفاهم» رسیده تا تحقیقات مشترکی از سوی اسرائیل و حکومت فلسطینی برای یافتن قاتلان صورت گیرد و افزود که «علیرغم نبود گفت و گوهای سیاسی، همکاری های امنیتی بین اسرائیل و تشکیلات فلسطینی قطع نشده است».

به گزارش رسانه های اسرائیل، ابومازن شامگاه شنبه، به ابتکار خود، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تلفن کرد و «تاثر عمیق» خود را از جنایت صورت گرفته علیه خانواده «فوگل» ابراز کرد.

در همین حال، وی ارزیابی کرد که اوضاع در سرزمین های فلسطینی به سوی یک «انتقاضه» دیگر پیش نخواهد رفت.

محمود عباس در مصاحبه با رسانه های اسرائیل گفت: «تا هنگامی که من اینجا باشم، مانع از هرج و مرج و انتفاضه خواهم شد».

وی افزود: «از هر روزنه‌ای برای صلح استفاده کرده‌ام و همواره برای صلح دست خود را به سوی اسرائیل دراز کرده‌ام، حتی اکنون که کشورهای عرب به امور داخلی خود مشغول هستند.»

در عین حال، بلندپایگان تشکیلات فلسطینی مصوبه کمیسیون اسرائیلی آبادی سازی‌ها را برای ساخت چند صد واحد مسکونی دیگر در شهرک های یهودی نشین کرانه باختری محکوم کردند و آنرا «سوءاستفاده دولت اسرائیل از یک فاجعه» نامیدند.

شامگاه شنبه، کمیسیون آبادی سازی ها در نشستی تصویب کرد که در چهار یهودی نشین بزرگ کرانه باختری، ساخت و سازهای دیگری صورت گیرد.

بنیامین نتانیاهو آن شب گفته بود که تنها پاسخ اسرائیل به قتل شهرک نشین‌ها «تقویت این شهرک‌ها» است.

آقای نتانیاهو یکشنبه نیز در ملاقات با پدر بزرگ و مادر بزرگ های اطفال کشته شده گفت: «قاتلان، عزیزان شما را کشتند اما ما با خانه سازی، جواب آنها را می دهیم».

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای ساخت و سازهای جدید اسرائیلی در کرانه باختری را «مایه نگرانی جدی» دانست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت کشورش همواره یهودی نشین ها را «غیرمشروع» دانسته است.

مارک تونر، از کارمندان نهاد سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ساخت و ساز اسرائیلی فراتر از «خط سبز» و مغایر با تلاش ها برای از سرگیری روند صلح است.

آقای تونر در عین حال «قتل سه طفل بیگناه و والدین آن‌ها در خواب» را «جنایتی غیر انسانی و غیرقابل توجیه» دانست.

ایالات متحده وجامعه جهانی قتل پنج عضو این خانواده اسرائیلی را به شدت محکوم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG