لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

تصمیم به گسترش خانه‌سازی‌ها در واکنش به قتل پنج عضو یک خانواده اسرائیلی


دولت اسرائیل در واکنش به کشته شدن پنج نفر از اعضای یک خانواده اسرائیلی به دست «شبه‌نظامیان فلسطینی» مجهز به سلاح سرد، ساخت و سازهای بیشتری در یهودی‌نشین‌های کنونی کرانه باختری را تصویب کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه شنبه در یک سخنرانی ویژه، در پی کشته شدن یک زوج اسرائیلی و سه فرزند خردسال آنها، اعلام کرد که تنها پاسخ اسرائیل به چنین جنایتی «تقویت یهودی‌نشین‌ها» و ساختن خانه‌های بیشتر برای یهودیان (در کرانه باختری) است.

الی ییشای، وزیر کشور اسرائیل و دبیرکل حزب مذهبی راستگرای «شاس»، یکشنبه گفت که در برابر هر اسرائیلی که به قتل رسیده، باید هزار واحد مسکونی در آبادی‌های یهودی ساخته شود.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که با ساخت در مجموع ۵۰۰ خانه دیگر در آبادی‌های کنونی موافقت شده است.

کمیسیون اداری خانه‌سازی در آبادی‌های اسرائیلی شامگاه شنبه تشکیل جلسه داد و ساخت و سازها را در شهرک‌های «گوش عتصیون»، «معله آدومیم»، «آریئل» و «کریات سه فر» تصویب کرد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل موافقت بنیامین نتانیاهو را با مصوبات کمیسیون آبادی‌ها اعلام کرد.

شامگاه جمعه «فرد یا افرادی از میان فلسطینی‌ها»، با رخنه به درون خانه یک خانواده اسرائیلی در آبادی «ایتامار» در نزدیکی نابلس، یک زوج اسرائیلی و فرزندان ۱۱ ساله و سه ساله، و طفل شیرخواره سه ماهه آنها را با ضربات چاقو، در حالی که در خواب بودند، به قتل رساندند.

فرزند بزرگ این زوج که دختری ۱۲ ساله بود، توانسته بود دو برادر دو ساله و شش ساله دیگر خود را که در اتاقی دیگر بودند، پنهان ازچشم قاتل یا قاتلان، به خانه همسایه ببرد و از طریق همسایگان، حضور فلسطینی‌ها در خانه والدین خود را به نیروهای امنیتی اسرائیل گزارش کند.

کشتن «هاداس» طفل دختر شیرخواره سه ماهه، العاد پسر سه ساله و یووال پسر یازده ساله، با ضربات چاقوی تروریست‌ها، درحالی که عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های این کودکان در اتاق مملو از خون دیده می‌شود، جامعه اسرائیل را به شدت تکان داده است.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به نیروهای امنیتی کشورشان دستور داده‌اند که بیشترین تلاش به عمل آید تا افراد مرتبط با این قتل، هرچه زودتر در دهکده‌های فلسطینی دستگیر شوند.

از سال ۲۰۰۲، چنین قتلی علیه خانواده‌های اسرائیلی، درون خانه‌های آنها در کرانه باختری رخ نداده بود. در سال ۲۰۰۲، در حادثه مشابهی، چند فلسطینی با چاقو یک مادر و اطفال خردسال او را در خواب، کشتند که آن حادثه نیز شوک بزرگی به اسرائیلی‌ها وارد کرد.

در سال ۲۰۰۲، اسرائیل با رخدادهای خونین انتفاضه الاقصی روبه‌رو بود. اما اکنون سال‌هاست که کرانه باختری در آرامش نسبی به سر برده بود.

در رهگذر آرامش چشمگیر سال‌های اخیر در کرانه باختری، اسرائیل بسیاری از ایست- بازرسی‌های بین راهی را برچید و مشکلات بزرگ بر سر راه رفت و آمد فلسطینی‌ها برداشته شده بود.

درحالی که آیین تشییع جنازه اعضای خانواده کشته شده اسرائیلی با سه فرزند خردسال دیگر باقی مانده از آنها و در میان اندوه و خشم ده‌ها هزار نفر از آبادی‌نشین‌ها و سایر مردم اسرائیل روز یکشنبه انجام شد، شماری از آبادی‌نشین‌ها از شامگاه شنبه با شنیدن خبر این رویداد، به خانه‌های فلسطینی‌ها در دهکده‌های نابلس تعرض کردند و خساراتی به آنها وارد کردند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی از شهروندان فلسطینی خواسته است که از تردد در جاده‌های منطقه در ساعات شب خودداری کنند زیرا ممکن است که مورد تعرض آبادی‌نشین‌های یهودی قرار گیرند.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی ویژه شامگاه شنبه خود، از آبادی‌نشین‌ها خواسته بود که از اقدامات خودسرانه خودداری کنند.

سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی، چندین بار در شبانه روز اخیر اقدامات خشونت‌آمیز از هر دو سو را محکوم و محمود عباس نیز خشم خود را از قتل خانواده اسرائیلی و نیز تعرض متقابل به فلسطینی‌های اطراف نابلس اعلام کرده است.

اما نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که رهبران تشکیلات فلسطینی با صراحت جنایت دهشتناک صورت گرفته در مورد این خانواده اسرائیلی را نکوهش نکرده‌اند و واکنش خود را با «اما» و «اگر» همراه کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین از «آرامش» جامعه جهانی در برابر «کشتارهای هولناک مردم اسرائیل» شدیداً انتقاد کرده و گفته است که منتظر است قاطعیت کلام صحنه بین‌المللی را در نکوهش این رویداد بشنود.

«یگان‌های شهدای الاقصی» مسئولیت قتل خانواده اسرائیلی را بر عهده گرفته است. این در حالی است که این تشکل، شاخه نظامی جنبش فتح، بخش اصلی سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری محمود عباس است.

ناظران بسیاری در اسرائیل نسبت به اینکه این قتل از سوی شاخه نظامی جنبش فتح صورت گرفته باشد، ابراز تردید کرده‌اند.

تشکل جهاد اسلامی فلسطین و نیز سران حماس و سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی دیگر در غزه، قتل خانواده اسرائیلی را «بر حق» و آن را «اقدامی تحسین‌برانگیز» نامیده‌اند.

کرانه باختری در تسلط حکومت خودگردانی به رهبری محمود عباس است درحالی که باریکه غزه در کنترل حماس است.

موافقت دولت اسرائیل برای ساخت و سازهای بیشتر برای یهودیان در آبادی‌های اسرائیلی‌نشین کرانه باختری در حالی است که تشکیلات فلسطینی از دو سال پیش اصرار دارد که ازسرگیری روند صلح مشروط به تعلیق کامل خانه‌سازی‌های اسرائیلی است.

مقامات فلسطینی یکشنبه از تصمیم کمیسیون شهرک‌سازی اسرائیلی به شدت انتقاد کردند.

قرار بود جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، در روزهای جاری به منطقه بازگردد و همزمان، نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود در حال تنظیم طرحی برای تشویق فلسطینی‌ها به بازگشت به میز مذاکرات صلح با اسرائیل بود.

اما بسیاری از ناظران در اسرائیل می‌گویند قتل فجیعی که رخ داده، و احساسات عمیقی که در میان اسرائیلی‌ها برانگیخته است، به احتمال مطرح شدن طرح‌های تازه‌ای برای از سرگیری روند صلح شدیداً ضربه زده و کوشش‌های صلح را تا مدتی دیگر به حال اغما می‌برد.
XS
SM
MD
LG