لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

وزیر خارجه بریتانیا: اسرائیل لحن ستیزه‌جویانه‌اش را تعدیل کند


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در سفر به تونس، ۸ فوریه ۲۰۱۱.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در سفر به تونس، ۸ فوریه ۲۰۱۱.
ویلیام هِیگ، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن این که هشدار داد موج جنبش‌های اعتراضی در جهان عرب ممکن است روند صلح خاورمیانه را با مانع روبه‌رو کند، از اسرائیل خواست تا «لحن ستیزه‌جویانه» خود را تعدیل کند.

وی هم‌چنین هشدار داد که دستیابی به آشتی در روند صلح خاورمیانه ممکن است تا چند سال آینده «غیرممکن» شود.

ویلیام هیگ که به منطقه خاورمیانه سفر کرده ‌است در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی «تایمز» که روز چهارشنبه منتشر شد گفت با توجه به بی‌ثبات شدن اوضاع منطقه، «اکنون وقت لحن ستیزه‌جویانه نیست، بلکه وقت آن است که برای روند صلح خاورمیانه فوریت بیشتری قائل شد.»

وی افزود: «بخشی از ترس ما این است که عدم اطمینان و تغییرات باعث پیچیدگی بیشتر روند صلح شود.»

وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت: «این بدین معنی است که اسرائیل و ایالات متحده با یک وضعیت اضطراری واقعی روبه‌رو هستند. رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که اولویت این مسئله حتی فوریت بیشتری پیدا کرده و این موردی است که ما داریم با دولت اسرائیل و با واشینگتن مطرح می‌کنیم.»

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از مردم کشورش خواسته تا آماده «هر گونه نتیجه‌ای» که از ناآرامی‌های منطقه حاصل شود باشند و تعهد کرده ‌است تا «توانمندی‌های کشور اسرائیل را تقویت کند»، ویلیام هیگ، در این سفر خود به منطقه، از اسرائیل خواست تا «لحن پرخاشگرانه خود را تعدیل کند».
وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به فروپاشی دولت لبنان در ماه گذشته، از احتمال وقوع نزاع میان اسرائیل و گروه حزب‌الله ابراز نگرانی کرد.

ویلیام هیگ، رهبر پیشین حزب محافظه‌کار بریتانیا، در ادامه مصاحبه خود، موضع اسرائیل درخصوص شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطینی را «ناامیدکننده» خواند و افزود که دستیابی به صلح ممکن است تا چند سال آینده «غیرممکن» شود.

وی هم‌چنین با اشاره به فروپاشی دولت لبنان در ماه گذشته، از احتمال وقوع نزاع میان اسرائیل و گروه حزب‌الله ابراز نگرانی کرد.

آقای هیگ تصریح کرد: «ابعاد هر گونه درگیری نظامی که ممکن است میان اسرائیل و حزب‌الله رخ دهد قوت گرفته است، زیرا میزان تسلیحات در منطقه رشد داشته ‌است.»

ویلیام هیگ سفر سه‌روزه‌ای به شمال آفریقا و خاورمیانه دارد و این مصاحبه را در جریان سفر خود از تونس به اردن انجام داد. او در تونس با اعضای دولت انتقالی تونس، از جمله محمد غنوشی، نخست‌وزیر موقت این کشور، دیدار کرد.

جنبش اعتراضی تونس در دو هفته اخیر به مصر و شماری دیگر از کشورهای عربی نیز سرایت کرده و نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت مصر و ادامه ناآرامی‌ها در همسایه غربی کشور خود گفته بود که «آن چه در ایران اتفاق افتاد ممکن است در مصر هم روی بدهد».

مصر نخستین کشور عربی بود که در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل قرارداد صلح امضا کرد و از آن پس به این قرارداد وفادار مانده و همواره نقش پلی را بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از یک سو و جهان عرب از سوی دیگر ایفا کرده است.
XS
SM
MD
LG