لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

حمله هوایی تازه اسرائیل به نوار غزه در پاسخ به حمله راکتی


اتوبوس سرویس مدرسه که قربانی حمله راکتی شد
اتوبوس سرویس مدرسه که قربانی حمله راکتی شد
پس از آتش‌بس غیرسمی روزهای اخیر میان اسرائیل و حماس در غزه، بار دیگر پس از حمله راکتی جدید به خاک اسرائیل، ارتش این کشور حملات هوایی تازه خود به نوار غزه را آغاز کرد.

در حالی که از یک‌شنبه گذشته دیگر راکتی به اسرائیل شلیک نشده و ارتش اسرائیل نیز همه حملات هوایی و آتش توپخانه خود به غزه را قطع کرده بود، راکتی که شامگاه جمعه گذشته به سوی بندر اسرائیلی اشدود شلیک شد، به تنشی تازه دامن زد.

در حالی که این راکت تازه به فضای باز در اطراف شهر اشدود اصابت کرده و آسیب جانی یا مالی نداشته است، ارتش اسرائیل می‌گوید فارغ از این امر، هیچ حمله راکتی فلسطینی‌ها را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

هفته گذشته در پی برقراری عملی آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که «اگر حمله راکتی صورت گیرد، پاسخی بسیار سخت‌تر از آن چه که تاکنون بوده خواهد گرفت.»

حال ارتش اسرائیل تایید می‌کند که پس از اصابت راکت شامگاه جمعه به اشدود، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور دو هدف «متعلق به تروریست‌های حماس» را در غزه بمباران کرده‌اند.

رسانه‌های فلسطینی از وارد شدن خسارات چشمگیر به ساختمان‌هایی در محل بمباران‌ها خبر می‌دهند، اما می‌گویند هیچ فلسطینی در اثر این حملات کشته یا زخمی نشده است.

هفته گذشته در روزهای میان هفتم تا دهم آوریل، در حالی که بیش از ۱۳۰ راکت و خمپاره از غزه به شهرهای جنوب اسرائیل شلیک شد و به‌ویژه یک فروند راکت ضد تانک به یک اتوبوس سرویس مدرسه اصابت کرد، این کشور نیز با جنگنده‌ها، واحد توپخانه و نیروی زمینی خود، به ده‌ها هدف در غزه حمله کرد، حملاتی که در آن‌ها ۱۹ فلسطینی، از جمله شماری از فرماندهان شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین، کشته شدند.

در حالی که حماس و جهاد اسلامی فلسطین در حملات اخیر از راکت‌هایی استفاده کرده‌اند که برد آن‌ها بیش از گذشته بوده است، اسرائیل می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران در تامین جنگ‌افزار جدید برای تشکل‌های مسلح فلسطینی، و دادن «محموله‌های جدی پول به آن‌ها» فعالیت زیادی نشان داده است.

در اوج تنش‌های جدید میان جنبش حماس که حاکم بر غزه است با اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای آشتی با حماس تلاش کرده و حتی احتمال سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، به غزه مطرح شده بود.

اما همزمان با شکسته شدن آتش‌بس نا‌نوشته میان حماس و اسرائیل، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، نیز شامگاه جمعه حماس را متهم کرد که «به خاطر پول‌های کلانی که از ایران می‌گیرد، ناچار به اجرای دستورات ایران است و این بار نیز حماس از ایران دستور گرفته که از آشتی با فتح خودداری کند».

از تابستان ۲۰۰۷ که حماس قدرت بلامنازع را در غزه در دست داشته و فتح را از این باریکه رانده است، بار‌ها میان ارتش اسرائیل با غزه نبردهای خونین درگرفته است.

پرتلفات‌ترین رخداد‌ها نبرد ۲۲ روزه ژانویه ۲۰۰۹ بود که طی آن ارتش اسرائیل در واکنش به حملات راکتی پی درپی حماس به شهرهای جنوب اسرائیل، عملیات نظامی گسترده‌ای در غزه اجرا کرد، عملیاتی که مرگ بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی و خساراتی عظیم به این باریکه را به دنبال داشت.

همزمان با دور تازه تنش‌ها، کنگره آمریکا روز جمعه تصویب کرد که ۲۰۵ میلیون دلار دیگر در اختیار اسرائیل بگذارد تا این کشور از آن برای تولید سیستم‌های تدافعی «گنبد آهنین» در برابر حملات راکتی استفاده کند، تصمیمی که خشنودی ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، را به همراه داشته است.
XS
SM
MD
LG