لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

محمود عباس ایران را به مانع‌تراشی در راه آشتی حماس و فتح متهم کرد


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، روز جمعه گفت که ایران به گروه حماس دستور داده ‌است تا از آشتی و صلح با جنبش فلسطینی «فتح» بپرهیزد.

محمود عباس، دبیرکل حزب سکولار فتح، با اشاره به سازمان اسلام‌گرای حماس گفت: «اگر میان‌شان اختلاف وجود دارد، اما تصمیم‌های آنها از ایران می‌آید. ایران به آنها می‌گوید که این کار را بکنید و این کار را نکنید، زیرا برای این کار پول می‌گیرند... و به همین خاطر... از دستورهای‌شان اطاعت می‌کنند.»

اسرائیل و ایالات متحده همواره می‌گویند سازمان حماس که سازمانی متشکل از اسلام‌گرایان سنی‌مذهب است از حکومت شیعه ایران پول و سلاح دریافت می‌کند. تهران می‌گوید که از حماس در مبارزه علیه اسرائیل تنها «پشتیبانی معنوی» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود عباس روز جمعه درباره موضوع آشتی میان دو گروه فلسطینی، تشکیل یک دولت جدید و آماده شدن برای انتخابات گفت که «حماس تا این لحظه از دادن پاسخ آری یا نه به این ابتکار خودداری می‌کند».

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در این باره و با اشاره به حماس افزود که «هم‌اینک نوبت آنهاست تا اقدامی انجام دهند».

محمود عباس در ادامه گفت که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، که در سوریه سکونت دارد از ایران «پول می‌گیرد، پول را در جیبش نگه می‌دارد و به هرکس خواست می‌دهد و به هرکس نخواست نمی‌دهد».

وی در مورد خالد مشعل افزود: «وی از این طریق، از این پول به عنوان یک حربه استفاده می‌کند و سررشته امور را در دست خود می‌گیرد. اختیار آری گفتن یا نه گفتن هم در دست او است.»

محمود عباس با اشاره به ایران اضافه کرد: «آنها دوست ما نیستند؛ رفتار دوستانه‌ای ندارند، اما دشمن هم نیستند.»

حماس و فتح از اوایل دهه ۹۰ میلادی به این این‌سو با یکدیگر روابطی خصمانه دارند. در ژوئن ۲۰۰۷، حماس به طور یک‌جانبه بر نوار غزه مسلط شد و دولت تشکیلات فلسطینی تنها مسئول امور کرانه باختری باقی ماند.

محمود عباس پیش از این گفته‌ بود که حزب او آماده ‌است در راه آشتی ملی فلسطینی از دریافت کمک‌های مالی از آمریکا صرف نظر کند.

دولت آمریکا سالانه ۴۷۰ میلیون دلار کمک مالی در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گذارد، اما ارزیابی می‌شود که اعطای این کمک را در صورت آشتی فتح و حماس لغو کند.

عزت رشاق، از اعضای رهبری حماس، ماه گذشته گفت که به رغم مذاکرات حماس و فتح، اتحاد دوباره فلسطينيان دور از دسترس است.
XS
SM
MD
LG