لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

مانور یازده روزه ارتش اسرائیل برای نبرد همزمان در چند جبهه


ارتش اسرائيل می گويد که در يک رزمآيش يازده روزه، احتمال وقوع نبردی همزمان از چند جبهه را تمرين کرده است زيرا به گفته رييس جديد ستاد کل ارتش اين کشور، تلاطم های سياسی جاری خاورميانه ممکن است که به وقوع يک تنش نظامی جدی عليه اين کشور منجر شود.

رزمآيش ارتش اسرائيل، نخستين مانور از زمان رياست ارتشبد گانتس بر ستاد کل ارتش اين کشور است و روز پنجشنبه پایان یافت.

ارتشبد بنی گانتس به رسانه های اين کشور گفته است که نبود ثبات درخاورميانه، اين احتمال را جدی تر می کند که سوريه و ايران همراه با حزب الله لبنان بخواهند اسرائيل را مورد حمله قرار دهند.

ارتشبد گانتس که کمتر از دوماه پيش رياست ستاد کل ارتش اين کشور را بدست گرفت، گفته است تلاطم های جاری درخاورميانه ممکن است عواقبی داشته باشد که هنوز نيز نتوان آنرا ارزيابی کرد و «بايد برای وضعيتی کاملا نوين و متفاوت آماده شد».

به گزارش رسانه های اسرائيل، مانور يازده روزه ارتش اين کشور، بيشتر با آموزش های نظری به فرماندهان رده های ميانی و پايين، بويژه جهت تقويت همآهنگی ها در صورت فعال کردن سامانه های پدافند ضد هوايی اين کشور همراه بوده است.

فرماندهان ارتش و تحليلگران نظامی اسرائيلی در طول مانور، ارزيابی کردند که در صورت وقوع بحرانی منطقه ای که هدف از آن لطمه زدن به اسرائيل باشد، راکت ها و موشک هايی همزمان از چند جبهه، به اين کشور شليک شود.

مقامات اسرائيلی گفته اند که حملات موشکی و راکتی همزمان از چند عرصه، می تواند در طول چند روز نخست در يک بحران نظامی جدی ادامه يابد و اين کشور را با وضعيت تازه ای روبرو کند و تا مهار آن، تلفات جدی به غير نظاميان اسرائيلی وارد کند.

به گفته فرماندهان نظامی اسرائيل، سناريويی که بر اساس آن رزمآيش انجام شده است، حمله همزمان سوريه و ايران به اسرائيل، و سپس همراهی حزب الله لبنان و ساير تشکل های ضد اسرائيلی منطقه عليه نقاط مختلف اسرائيلی بوده است.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل گفته است که کشورش خود را برای مقابله با هرنوع حمله موشکی آماده می کند زيرا ممکن است که همزمان با پرتاب موشک های دوربرد ايران، اين کشور با موشک های ميان برد سوريه، راکت های حزب الله لبنان و يا راکت های کوتاه برد ديگری که در اختيار شبه نظاميان تشکل های فلسطينی مورد حمايت ايران است، مورد تعرض قرار گيرد.

درهمين حال، وزيردفاع اسرائيل گفته است که سيستم ضد موشکی «ختس» («پيکان») را برای مقابله با موشک های دوربرد ايران، بسيار موثر می داند.

اسرائيل به تازگی نوع پيشرفته تر اين سيستم ضد موشکی را با همراهی ارتش آمريکا در سواحل کاليفرنيا آزمايش کرد، که مقامات نظامی و سازمان های هوا- فضای دوکشور، اين آزمايش را «موفقيت آميز» اعلام کردند.

سيستم «ختس»، طراحی شده اسرائيل است که آمريکا هنوز در تامين بودجه آن سهم مهمی دارد. اين سيستم از سالها پيش برای مقابله با موشک های «شهاب ۳» ايران گام به گام تکميل شد و مورد آزمايش قرار گرفت.

هربار که جمهوری اسلامی ايران در سالهای اخير از پيشرفت های بيشتر موشکی خود خبر داده است، اسرائيل نيز می گويد که به همان ميزان سيستم های دفاعی اش را تقويت کرده است.

اهود باراک در جريان مانور نظامی جديد کشورش گفته است که نسل بعدی سيستم «ختس» درحال تکميل است.

برخی از فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات ديگر ايران در دو سال اخير اظهاراتی درمورد نشانه گرفتن اسرائيل با موشک های دوربرد ايران داشته اند. محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز در سال اخير چند بار گفته بود «در صورت وقوع جنگی جديد در منطقه، بايد کار رژيم صهيونيستی را يکسره کرد».

مقامات اسرائيل ارزيابی کرده اند که در صورت وقوع نبردی جديد در منطقه، حمايت های نظامی ايران از گروههايی مانند حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطين برای حمله اين گروهها به اسرائيل، بيشتر شود.

درهمين حال، به گزارش وبسايت وزارت خارجه اسرائيل، نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل گفته اند که آگاه هستند که تمامی راهکارهای تدافعی برای حفظ امنيت اين کشور کافی نيست و موثرترين سازوکار را برای جلوگيری از وقوع تنش نظامی، کوشش های سياسی در جهت حفظ مهار ايران و سوريه و ساير عوامل «خصم» می دانند.

تمرين اسرائيل برای مقابله با موشک های سوری در حالی است که سوريه خود دستخوش بحران سياسی داخلی است و با ادامه يافتن تظاهرات در شهرهای مختلف آن کشور عليه حکومت بشار اسد، در دومين جمعه خيزش ها، حدود ده نفر ديگر کشته شده اند.

در همين حال، مقامات اسرائيل گفته اند که ممکن است در چنين وضعيتی که سوريه درگير يک بحران داخلی بی سابقه است، بخواهد تا برای رهايی از اعتراض های داخلی، به يک تنش نظامی خارجی روی آورد و از اين راهکار، موجب اتحاد دوباره مردم با حکومت سوريه شود.

با وجود اين، ارتش اسرائيل گفته است که مانور جديد نيروهايش را بايد بخشی از «يک روند عادی» در دفاع از اسرائيل و تقويت همآهنگی ها ميان قوای دريايی، هوايی و زمينی اين کشور دانست.

به گزارش رسانه های اسرائيل، ژنرال شائول موفاز، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی «کنست» (پارلمان اسرائيل) همراه با ساير اعضای اين کميسيون از رزمآيش نظامی جديد بازديد کرده اند.
XS
SM
MD
LG