لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

رسیدگی به دو پرونده «تجاوز به عنف » استان گلستان


دادگستری گلستان از بازگشایی دو پرونده «تجاوز به عنف» که یکی از آن‌ها به قتل منجر شده، در شعبات مختلف دادگستری این استان خبر داد. این سومین مورد تجاوز در ایران است که در یک ماه گذشته رسانه‌ای شده است.

خبرگزاری مهر به نقل از مسئولان قضایی گلستان بدون ذکر تاریخ دقیق وقوع این حوادث گزارش کرده که یکی از این پرونده‌ها مربوط به پزشک زنی است که در یک منطقه‌ روستایی استان گلستان از سوی چهار مرد که به بهانه دریافت خدمات درمانی به وی مراجعه کرده بودند مورد «تعرض جنسی» قرار می‌گیرد.

این خبرگزاری می‌افزاید که در مورد دوم، دو نفر دختری را در یکی از شهرهای استان گلستان ربوده و پس از آزاد و اذیت، او را در جنگل‌های منطقه به قتل رسانده‌اند.

عباس پوریانی، دادستان مرکز گلستان می‌گوید که پرونده این افراد در دست رسیدگی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای پوریانی با اشاره به دستگیری هر چهار مظنون «تعرض جنسی» به پزشک زنی که در روستای لیوان شهرستان بندر گز گلستان، تأکید کرده است که پس از قطعیت اتهام و تکمیل مستندات، احکام اعدام این افراد به اجرا در خواهد آمد.

در عین حال، رئیس کل دادگستری گلستان نیز روز دوشنبه از دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی قاطع به این دو پرونده «تجاوز به عنف» خبر داده است.

پس از حوادث خمینی‌شهر و کاشمر، این سومین بار است که رسانه‌های ایران از پرونده تجاوز به عنف در شهرستان‌های مختلف پرده برمی‌دارند که در موارد پیشین برخی از مقامات و روحانیون وضعیت پوشش و رفتار شاکیان را در وقوع این حوادث دخیل دانسته‌اند.

در آخرین اظهارات، مکارم شیرازی، از مراجع تقلید قم روز دوشنبه تأکید کرد که دلیل افزایش جرم و جنایت و تجاوز، «بدحجابی‌ها، اختلاط‌ها و انتشار سی‌دی‌های مستهجن و ارتباط‌های زن و شوهر با افراد دیگر» است.

دادگستری اصفهان: دستگیری یک نفر دیگر در رابطه با حادثه خمینی‌شهر

غلامرضا انصاری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، روز دوشنبه از بازداشت یک نفر دیگیر در خصوص حادثه خمینی شهر خبر داد و گفت که متهم مزبور در اطراف شهرستان مبارکه بازداشت و تحویل مقامات قضایی شد.

به نوشته خبرگزاری‌ها، اوایل خردادماه، عده‌ای از «اراذل و اوباش» با ورود به یک باغ در خمینی‌شهر، زنان و دختران حاضر در محل را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که متهمان «۱۴ تن» بوده‌اند که با ورود به باغی که میهمانی خصوصی در آن برپا بود، با زندانی کردن مردان در یک اتاق دختران و زنان آن جمع را مورد تجاوز قرار داده‌اند.

غلامرضا انصاری در خصوص متهمان گفت: «چهار نفر از متهمان همان اوایل وقوع حادثه دستگیر شدند، سه نفر نیز در زاهدان بازداشت شدند و یک نفر دیگر نیز شامگاه گذشته بازداشت شد.»

روز ۲۷ خردادماه اعلام کرد که سه تن از متهمان اصلی این پرونده در حالی که قصد فرار از کشور و عبور از مرز را داشته‌اند دستگیر شدند.

اگرچه در چند روز گذشته برخی از مقامات مسئول و روحانیون از مختلط بودن این میهمانی و به گفته آنان حضور زنان بدون حجاب در کنار مردان نامحرم در این باغ خبر داده بودند، آقای انصاری روز دوشنبه تأکید کرد که این میهمانی خانوادگی بوده و افزوده که در میهمانی هشت آقا و شش خانم حضور داشتند که هشت‌تای آن‌ها زن و شوهر و چهار نفر دیگر نیز خواهر و برادر بوده‌اند.

تجاوز گروهی در کاشمر؛ «دستگیری تمامی متهمان»

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی روز یکشنبه اعلام کرد که تمامی متهمان پرونده تجاوز گروهی به یک زن در کاشمر دستگیر شده‌اند.

چند روز پیش رسانه‌های جمهوری اسلامی از حادثه تجاوز گروهی به زنی در روستایی در کاشمر که در اردیبهشت‌ماه به وقوع پیوسته خبر دادند.

آنگونه که ایسنا به نقل از فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی گزارش کرده، این حادثه سوم اردیبهشت‌ماه امسال و حدود ساعت ۲۰ در نزدیکی روستای قوژد رخ داده است که در جریان آن، به گفته زن شاکی پرونده «۱۳ تن» وی را ربوده و در باغی مورد تجاوز جنسی قرار داده‌اند.

به دنبال انتشار این‌خبر امام جمعه کاشمر ضمن انتقاد از عملکرد قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این رابطه، اعلام کرد که «هنوز هیچ کاری برای این پرونده نشده است».

پس از این اظهارات دادگستری خراسان، روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به انعکاس رسانه‌ای این خبر توسط به گفته وی «مقامات غیرمسئول»، تأکید کرد که این پرونده از ابتدا مورد پیگیری قرار گرفته و متهمان دستگیر شده با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شده‌اند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که پرونده در وضعیت مطلوبی قرار دارد و رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG