لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

هشدار آلمان به پارلمان یونان درباره مخالفت با برنامه ریاضت اقتصادی


در حالی که یونان در بحران عمیق اقتصادی و سیاسی فرو رفته و منتظر کمک‌های مالی بین‌المللی است، وزیر دارایی آلمان روز یکشنبه به پارلمان یونان هشدار داد اگر برنامه ریاضت اقتصادی را از تصویب نگذرانند از کمک‌ها خبری نخواهد بود.

ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان روز یکشنبه گفت اگر در روز ۲۹ ژوئن پارلمان برنامه ریاضت اقتصادی دولت پاپاندئو را تصویب نکند اتحادیه اروپا و صندوق‌ بین‌المللی پول به این کشور کمک نخواهند کرد.

وی با این حال ابراز «اطمینان» کرد که اکثریت نمایندگان پارلمان یونان به کاهش بودجه عمومی و افزایش مالیات رای خواهند داد.

وزیر دارایی آلمان همچنین از نمایندگان جناح مخالف در پارلمان یونان خواست دولت این کشور را در این برهه حمایت کنند.

ولفگانگ شویبله گفت: «خوب است که اپوزیسیون در یونان دولت را حمایت کند همانطور که ما در پرتغال و ایرلند شاهد بودیم.»

قرار است پارلمان یونان برنامه ریاضت اقتصادی را روز چهارشنبه به رای بگذارد.

وزیر دارایی آلمان همچنین تصریح کرد که اگر پارلمان یونان به این برنامه رای ندهد «ثبات سراسر حوزه یورو به خطر می‌افتد.»

ولفگانگ شویبله اظهار داشت: «ما هر کاری می‌کنیم که از افزایش این بحران در اروپا جلوگیری کنیم اما ما باید همزمان خود را برای هر چیزی آماده کنیم.»

درحالی که سیاست‌های ریاضت اقتصادی با اعتراض‌های گسترده خیابانی و گاهی هم خشونت‌بار مواجه شده است نشریه اکونومیست در یکی از تازه‌ترین تحلیل‌های خود آینده مالی و اقتصادی این کشور را حتی اگر موفق به دریافت کمک تازه شود، در هاله‌‌ای از ابهام ترسیم کرده است؛ این نشریه همچنین هشدار داده است که ممکن است یونان یک بحران مالی جهانی دیگر را رقم بزند.

یونان تاکنون ۱۱۰ ملیارد یورو از بانک جهانی و اتحادیه اروپا وعده کمک دریافت کرده و به صورت مرحله‌ به مرحله آن را اخذ می‌کند.

با این حال این کمک نتوانست اقتصاد به شدت مقروض این کشور را سامان دهد و آتن نزدیک به ۱۰۰ میلیارد یوروی دیگر درخواست کمک کرده است.

اگر پارلمان به برنامه ریاضت اقتصادی رای آری بدهد ۱۲ میلیارد یوروی دیگر از کمک اول اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در اختیار این کشور گذاشته می‌شود و راه برای بسته کمک‌های دوم هموارتر می‌شود.

کمک مالی کشور‌های اتحادیه اروپا بیشتر از جانب اقتصادهای بزرگی چون آلمان تامین می‌شود؛ با این حال هرگونه کمکی از این دست، سیاستمداران را با نارضایی‌ مالیات‌دهندگان داخلی مواجه می‌کند.

با این حال رهبران آلمان و فرانسه گفته‌اند این بار بخش خصوصی هزینه‌های کمک به یونان را تامین می‌کنند تا از بار نارضایی‌ در کشورهای خود بکاهند.
XS
SM
MD
LG