لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۷

«لغو حکم اعدام یوسف ندرخانی، نوکیش مسیحی، به شرط توبه»


یوسف ندرخانی
یوسف ندرخانی
وکیل یوسف ندرخانی، کشیش نوکیش مسیحی که پس از محکومیتش به اعدام در دادگاه بدوی، پرونده‌اش برای تجدیدنظر به دیوان عالی ارجاع شده بود، می‌گوید این دیوان با ابطال حکم اعدام، خواستار توبه این شهروند مسیحی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد علی دادخواه، وکیل دادگستری به این خبرگزاری گفته است که دیوان عالی ضمن ابطال حکم اعدام یوسف ندرخانی، کشیش نوکیش مسیحی، و ارجاع دوباره پرونده به دادگاه رشت، از آقای ندرخوانی درخواست کرده تا از مسیحیت توبه کند.

آقای دادخواه به این خبرگزاری گفته است که از طریق تماس تلفنی از صدور این حکم مطلع شده و قصد دارد برای اطمینان خاطر به رشت، محل نگهداری آقای ندرخانی، سفر کند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز به نقل از محمد علی دادخواه نوشته است که حکم دادگاه بدوی روز سه‌شنبه، هفتم تیرماه از سوی دیوان عالی کشور در قم به شرط توبه آقای ندرخانی، نقض شده است.

آقای دادخواه تأکید کرده که به موجب این حکم اگر آقای ندرخانی توبه نکند، پرونده بار دیگر در دادگاه رشت به جریان خواهد افتاد.

یوسف ندرخانی که مدت‌ها پیش و در سن ۱۹ سالگی از دین اسلام خارج شده و به مسیحیت روی آورده، تا پیش از بازداشت، کشیش جماعتی از مسیحیان اهل رشت بود که تعدادشان به نوشته این کمپین به ۴۰۰ تن می‌رسید.

آقای ندرخانی پس از آنکه شهریورماه ۸۹ بازداشت شد، به خروج از اسلام، تبلیغ مسیحیت و در نهایت ارتداد متهم و به اعدام محکوم شد.

هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی، آئین مسیحیت را به رسمیت شناخته است، اما در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی محدودیت‌های گسترده‌ای را برای اقلیت‌های مذهبی و به ویژه مسیحیان در ایران اعمال کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بازداشت شماری از کشیشان مسیحی و محاکمه آنان اشاره کرد.

دی‌ماه سال گذشته، مرتضی تمدن، استاندار تهران با مقایسه مسیحیان تبشیری با وهابیت و طالبان، از آئین آنها با عنوان یک «جریان منحرف و فاسد»‌ در مسیحیت نام برده و از بازداشت رهبرانشان و نیز برخورد شدیدتر با آنها خبر داده بود.

مسیحیان تبشیری پیرو کلیسای اوانجلیک، شاخه‌ای از پروتستان هستند و عقاید مذهبی خود را میان غیرمسیحیان تبلیغ می‌کنند. کلیسای اوانجلیک در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، برزیل، کره جنوبی، آلمان و ونزوئلا پیروان زیادی دارد.
XS
SM
MD
LG