لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

وزیر دفاع آمریکا: با تهدیدهای ایران در عراق یکجانبه مقابله می‌کنیم


لئون پانتا، وزیر دفاع جدید ایالات متحده آمریکا
لئون پانتا، وزیر دفاع جدید ایالات متحده آمریکا
لئون پانتا، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه از تامین سلاح های شورشیان شیعه عراقی توسط ایران ابراز نگرانی کرد و هشدار داد آمریکا در صورتی که ضروری بداند به صورت یک جانبه علیه این تهدیدات دست به اقدام خواهد زد.

آقای پانتا که برای دیدار با مقام های عراقی به بغداد سفر کرده است، در جمع کوچکی از سربازان آمریکایی گفت: «در وهله نخست، آمریکا تلاش می کند تا به مقام های عراقی و نیروهای نظامی این کشور فشار بیاورد تا گروه های شیعه مسئول حمله به نیروهای آمریکایی را تعقیب کنند.»

وی افزود: «در مرحله بعد، به صورت یکجانبه کاری را که لازم است انجام می دهیم تا سراغ کسانی برویم که دست به چنین اقدام های تهدید آمیزی می زنند.»

وزیر دفاع آمریکا می گوید: «ما درباره ایران و سلاح هایی که آنها در اختیار افراطی ها در عراق می گذارند بسیار نگران هستیم. و شاهد نتیجه این اقدامات نیز هستیم.»

آقای پانتا اظهار داشت: «در ماه ژوئن آمریکایی های زیادی را در نتیجه این حملات از دست دادیم. و نمی‌توانیم خیلی ساده کنار بایستیم و بگذاریم این وضعیت ادامه پیدا کند.»

مقام‌های آمریکایی پیش از این بارها از آنچه که نقش «مداخله جویانه» ایران در امور عراق عنوان می کنند، ابراز نگرانی‌کرده‌اند و این در حالی است که حکومت جمهوری اسلامی همواره حمایت از گروه‌های خشونت‌طلب در عراق یا دخالت در امور داخلی این کشور را تکذیب کرده است.

مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ۱۶ تیرماه اعلام کرد که تهران به طور مستقیم از گروه‌های افراطی که سربازان آمریکایی را می‌کشند، پشتیبانی می‌کند.

پیش از آن و در اواخر خرداد ماه نیز،‌ رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا ایران را به تحویل سلاح‌های پیشرفته به شورشیان شیعه مذهب عراق متهم کرده بود و نسبت به گسترش نفوذ ایران در عراق هشدار داده بود.

روز دوشنبه نیز، لئون پانتا ضمن هشدار در مورد حمایت ایران از شبه‌نظامیان عراق، گفت: بغداد باید با شدت بیشتری با شبه‌نظامیان شیعه‌ای که به گفته وی از تسلیحات ارسالی ایران بهره می‌برند، مقابله کند.

وزیر دفاع جدید آمریکا روز یکشنبه وارد بغداد شد و قرار است در این سفر با جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، نوری المالکی، نخست وزیر عراق و مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند.

قرار بر این است لئون پانتا در این سفر درباره ادامه حضور نیروهای‌ آمریکایی در عراق با مقام های این کشور گفت‌و‌گو کند.

پیشتر واشنگتن و بغداد توافق کرده بودند که آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی، ۴۶ هزار نیروی باقیمانده خود را از خاک عراق خارج کند، اما کاخ سفید معتقد است که بغداد به حضور برخی از نیروهای آمریکایی در این کشور پس از مهلت تعیین شده، نیاز خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG