لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

آمریکا:‌ ارسال تازه سلاح و مهمات از ایران به عراق و افغانستان


اعضای سپاه مهدی که حمایت مستقیم ایران را دارد در بصره عراق (عکس تزیینی است)
اعضای سپاه مهدی که حمایت مستقیم ایران را دارد در بصره عراق (عکس تزیینی است)
روزنامه وال استریت جورنال روز شنبه در گزارشی به نقل از «مقامات ارشد آمریکایی» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را متهم کرد که در ماه‌های اخیر سلاح‌های مرگبار جدید به عراق و افغانستان ارسال کرده است. هدف این اقدام تسریع خروج آمریکا از این کشورها عنوان شده است.

به گفته این روزنامه آمریکایی، سپاه پاسداران به عراق سلاح‌های انفجاری سوار بر راکت و برای طالبان افغانستان راکت‌هایی دوربرد ارسال کرده است.

این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران از سوی مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی به ارسال سلاح و مهمات برای نیروهای شبه‌نظامی فعال در دو کشور عراق و افغانستان متهم می‌شود، دو کشوری که نیروهای نظامی آمریکا در آن حضوری فعال دارند.

در یکی از آخرین موارد این اتهام‌ها در اسفندماه سال ۱۳۸۹، وزیر امور خارجه بریتانیا در واکنش به خبر کشف حدود ۵۰ راکت ۱۲۲ میلی‌متری ساخت ایران در افغانستان، اقدام جمهوری اسلامی در ارسال این سلاح‌ها برای طالبان را محکوم کرد.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی در تهران همواره این گونه اتهامات از جمله ایرانی بودن راکت‌های مکشوفه در ولایت نیمروز افغانستان در اسفندماه سال گذشته را رد کرده‌اند.

وال استریت جورنال در گزارش روز شنبه خود بار دیگر به ارسال این نوع راکت‌ها برای طالبان در افغانستان اشاره کرده، با این تفاوت که این بار این راکت‌ها برد بیشتری دارند و به شبه‌نظامیان طالبان فرصت می‌دهند از فاصله‌ای امن‌تر به افغان‌ها و متحدان خارجی شان حمله کنند.

این روزنامه آمریکایی از قول مقاماتی در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا،‌ می‌گوید که نشان‌های روی راکت‌ها و محل کشف آنها این مقامات را «تقریبا» مطمئن کرده است که راکت‌ها را سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران،‌ ارسال کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی، افزایش نیروهای آمریکایی و ناتو در نزدیکی مرز ایران و افغانستان باعث «احساس عدم امنیت» در تهران شده است.

در سوی دیگر ایران یعنی در عراق،‌ ۱۵ سرباز آمریکایی در ماه گذشته میلادی کشته شدند که بالاترین آمار تلفات آمریکایی‌ها در بیش از دو سال گذشته است.

به گزارش وال استریت جورنال، ایالات متحده مسئول تمام حملات منجر به مرگ این تعداد آمریکایی را شبه‌نظامیان شیعه عراق می‌‌داند که «همه توسط سپاه پاسداران تربیت می‌شوند».

این روزنامه دست راستی آمریکایی از جمله این گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق به گروه «کتائب حزب‌الله» اشاره کرده است که «مستقیما از فرماندهان سپاه در ایران دستور می‌گیرد».

وال استریت جورنال همچنین از قول مقامات آمریکایی جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که در ماه‌های اخیر فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاعاتی خود در کشورهای مصر و بحرین و یمن را دوچندان کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای قیام‌های مردمی در این کشورها را که همگی از حمایت آمریکا برخوردار بوده‌اند ادامه «انقلاب اسلامی» ایران توصیف می‌کنند، اما در اعتراضات مردم سوریه دست اسرائیل و آمریکا را دخیل می‌دانند.
XS
SM
MD
LG