لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

«مرحله تازه» در افغانستان با معرفی چهره‌های تازه تیم امنیت ملی اوباما


باراک اوباما در حال معرفی لئون پانه‌تا، دیوید پتریوس، جان آلن، و رایان کراکر در سمت‌های جدید
باراک اوباما در حال معرفی لئون پانه‌تا، دیوید پتریوس، جان آلن، و رایان کراکر در سمت‌های جدید
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، با معرفی گزینه‌های تازه خود برای تصدی وزارت دفاع، سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، سفارت آمریکا در افغانستان و فرماندهی نیروهای نظامی در این کشور، مرحله‌ای تازه را در تحولات جنگ افغانستان آغاز کرد.

منابع خبری در روزهای گذشته از تغییرات پیش رو در ترکیب تیم امنیت ملی باراک اوباما خبر داده بودند که بر اساس آن لئون پانه‌تا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، جانشین رابرت گیتس در وزارت دفاع خواهد شد و دیوید پتریوس صندلی خالی آقای پانه‌تا در سیا را اشغال خواهد کرد.

آقای پتریوس که اکنون فرماندهی مشترک نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان را برعهده دارد، جای خود را به جان آلن، معاون فرماندهی مرکزی آمریکا، خواهد داد و در تکمیل این تغییرات، دیپلمات کارکشته آمریکایی، رایان کراکر که سفیر پیشین آمریکا در عراق بود و در این پست خود را بازنشسته کرده بود، هدایت سفارت آمریکا در افغانستان را عهده‌دار می‌شود.

آقای کراکر، نخستین سفیر ایالات متحده در افغانستان، پس از سقوط حکومت طالبان و استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور بود، و در زمان تصدی سفارت آمریکا در عراق چندین مذاکره مستقیم با حسن کاظمی قمی، سفیر وقت ایران در عراق، در مورد استقرار امنیت در این همسایه غربی ایران داشت.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه به هنگام معرفی این چهره‌ها، تحولات افغانستان را در آستانه «مرحله‌ای تازه» خواند که با انتقال مسئولیت تأمین امنیت به نیروهای افغان، آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از تابستان امسال، و برقراری همکاری بلندمدت با مردم افغانستان همراه است.

آمریکا متعهد شده است که نیروهای نظامی ایالات متحده از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ به تدریج از خاک افغانستان خارج شوند و این در حالی است که دولت افغانستان نیز خواستار آن است تا از سال ۲۰۱۴ کنترل امنیت افغانستان را به طول کامل بر عهده بگیرد.

تغییرات تازه در تیم امنیت ملی باراک اوباما در حالی است که در مهرماه گذشته نیز جیمز جونز، مشاور امنیت ملی اوباما، از کار خود کناره‌گیری کرد و تام دونیلون جانشین وی شد. همه این تغییرات جدید باید مورد تأیید سنای آمریکا قرار بگیرد تا عملیاتی شود.

رابرت گیتس (چپ) نیز چون لئون پانه‌تا (راست) پیش از معرفی به عنوان وزیر دفاع، سابقه ریاست سیا، را در کارنامه خود داشت
روز پنج‌شنبه باراک اوباما همچنین از رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور، تقدیر و تصریح کرد که «امروز هر آمریکایی باید بداند که به خاطر کمک‌های وی در پایین کشیدن شعله‌های جنگ در عراق، ما در موقعیت بهتری برای حمایت از نیروهای خود و هدایت تحولات در افغانستان قرار گرفتیم.»

وی گفت که اطمینان دارد که رابرت گیتس به عنوان یکی از بهترین وزیران دفاع در تاریخ آمریکا در یادها خواهد ماند.

آقای گیتس که جمهوری‌خواه است و در دوره دوم ریاست جمهوری بوش به عنوان وزیر دفاع معرفی شده بود، با آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما، پذیرفت که کابینه وی را در همین سمت همراهی کند، اما از پاییز گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر تصمیم وی به جدایی از دولت به گوش می‌رسید.

رابرت گیتس نیز چون لئون پانه‌تا، پیش از معرفی به عنوان وزیر دفاع آمریکا، سابقه ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، را در کارنامه خود داشت.
XS
SM
MD
LG