لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

بایدن: تا سال ۲۰۱۴ قطعاً از افغانستان خارج می‌شویم


جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا گفت که کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان که برای تابستان آینده برنامه‌ریزی شده «یک کاهش نمایشی» نیست و نیروهای آمریکایی قرار است تا سال ۲۰۱۴ قطعاً از افغانستان خارج شوند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی در شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی» سخن می‌گفت اظهار داشت: «خروج نیروها از افغانستان را از ژوئیه ۲۰۱۱ آغاز می‌کنیم و تا سال ۲۰۱۴ حتی اگر سنگ هم از آسمان ببارد به طور کامل از آنجا خارج خواهیم شد.»

به این ترتیب، پیش‌بینی جو بایدن در این خصوص از اظهارات باراک اوباما در مورد خروج از افغانستان فراتر می‌رود. رئیس جمهوری ایالات متحده ماه گذشته گفت که تا سال ۲۰۱۴ شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش خواهد داشت اما تعداد نظامیانی که بعد از آن تاریخ در آنجا باقی می‌مانند هنوز مشخص نیست.

باراک اوباما به تازگی در ۱۶ دسامبر نیز در مورد نگاه داشتن یک نیروی ضد تروریستی در افغانستان سخن گفته و اظهار داشت که ایالات متحده و اعضای ناتو احتمالاً پس از ۲۰۱۴ نیز در افغانستان حضوری مستمر خواهند داشت.

اما جو بایدن، معاون باراک اوباما، روز یک‌شنبه گفت که «سرویس‌های اطلاعاتی متفق‌القولند که القاعده در پاکستان و افغانستان دیگر توان اینکه عملیاتی در سطح یازده سپتامبر به انجام برساند را ندارد.»
اینکه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ در عمل به چه سطحی خواهد رسید به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها تعیین رئیس جمهوری بعدی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۲ است.

به گفته جو بایدن، هم‌اینک نگرانی‌ها بیشتر متوجه گروه‌های تروریستی مرتبطی است که در دیگر نقاط جهان مستقر هستند و ممکن است «حملاتی در مقیاس بسیار کوچکتر اما مرگبار را علیه ایالات متحده» انجام دهند.

به گفته جو بایدن، از توان القاعده «به طرز چشمگیری کاسته شده» و نیروهای آمریکایی هم‌اینک به دنبال رهبر این شبکه هستند. معاون رئیس جمهور آمریکا اما افزود که کشورش در مقابله با شورشیان افغان، برچیدن پناهگاه‌های القاعده در پاکستان و ایجاد دولتی باثبات در افغانستان موفقیت کمتری داشته‌است.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه در نخستین گزارش جامع یک سال اخیر خود درباره روند تحولات در افغانستان، تصریح کرد که «طرح جنگ در افغانستان در مسیر درست قرار دارد»، ولی‌ در عین حال هشدار داد که پیشرفت‌های حاصل شده در افغانستان «شکننده و برگشت‌پذیر»‌ است.
مقام‌های افغان روز دوشنبه از محتوای این گزارش جامع استقبال کردند اما خواستار آن شدند تا واگذاری مسئولیت‌های امنیتی به افغان‌ها در سطح گسترده‌تری انجام بگیرد.

اینکه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ در عمل به چه سطحی خواهد رسید به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها تعیین رئیس جمهوری بعدی آمریکا در انتخابات سال ۲۰۱۲ است.
XS
SM
MD
LG