لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

باراک اوباما از استعفای مشاور امنیت ملی خود خبر داد


جیمز جونز، مشاور امنیت ملی‌ رئیس جمهور آمریکا
جیمز جونز، مشاور امنیت ملی‌ رئیس جمهور آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، جیمز جونز، مشاور امنیت ملی‌ وی از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما روز جمعه در سخنانی در این باره
گفته است:‌ «من اعلام می‌کنم که جیمز جونز تصمیم گرفته است ،آخر این ماه از پست مشاور امنیت ملی کناره گیری کند. جانشین آقای جونز معاون توانمندش تام دونیلون خواهد بود.»

بر اساس این گزارش استعفای مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، اقدامی غیرمنتظره به شمار نمی‌آید، بلکه این امر در چارچوب تغییراتی که در کاخ سفید در حال انجام است، قابل پیش بینی بود.

استعفای مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود، نشانه‌هایی از کناره‌گیری رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز در سال ۲۰۱۱ مشاهده می‌شود.

همچنین دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در سال آینده بازنشسته می‌شود.

به گفته تحلیل‌گران این تغییرات به باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده فرصت خواهد داد، تا تیم امنیت ملی خود را ترمیم کند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده درگیر جنگ در افغانستا ن و عراق است و تلاش می‌کند، با تشدید فشارها بر ایران، این کشور را وادار به تجدید نظر در برنامه هسته‌ای خود کند.

همچنین گفته می‌شود، جیم جونز، ‌که هماهنگ کننده تیم مشاوران سیاست خارجی آقای اوباما محسوب می‌شد، معمولاً‌ نمی‌توانست در برابر گروه مشاوران نزدیک به رئیس جمهور آمریکا که از زمان تبلیغات انتخاباتی با وی همراه بودند، نظرات خود را به کرسی بنشاند.

در مقابل تام دونیلون،‌ که از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان جانشین آقای جونز برگزیده شده است، از کارمندان رده پایین وزارت امورخارجه و از نزدیکان جو بایدن، معاون رئیس جمهور است و فردی سخت‌کوش و کارآمد محسوب می‌شود.

وی در عین حال نسبت به سیاست رئیس جمهور آمریکا در افزایش شمار سربازان این کشور در افغانستان بدبین بوده و به باراک اوباما توصیه کرده بود، در برابر خواست نظامیان برای افزایش نیرو در افغانستان مقاومت کند.

جیمز جونز اولین عضو تیم رئیس جمهور آمریکا نیست که از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

پیشتر راهم امانوئل، رئیس دفتر کاخ سفید، لاری سامرز، رئیس شورای ملی اقتصاد و کریستینا رومر، رئیس مشاوران اقتصادی کاخ سفید هم از سمت خود استعفا داده بودند.
XS
SM
MD
LG