لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

قطع صدور گاز ایران به ترکیه در اثر انفجار در خط لوله


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام وزارت نفت اعلام کرد که انفجار در خط لوله صادرات گاز در نزدیکی مرز بازرگان در نخستین ساعات روز جمعه، هفتم مردادماه، باعث «قطع موقتی» صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه شده است.

خبرگزاری رسمی وزارت نفت ایران، شانا، به نقل از سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز روز جمعه اعلام کرد: «صادرات گاز به ترکیه پس از انفجار در خز لوله به طور موقت قطع شده است.»

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر نیز گزارش می‌دهد که خروج گاز از خط لوله آسیب‌دیده «به طور کامل مهار شده» و عملیات ترمیم و بازسازی این خط لوله نیز آغاز شده است.

به گفته مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، علت وقوع این حادثه هنوز مشخص نیست و هنوز نمی‌توان گفت که خراب‌کاران در این کار دست داشته‌اند.

خطوط لوله انتقال گاز در ایران تاکنون چندین بار طعمه انفجار شده و در چند مورد برخی از مقامات جمهوری اسلامی به احتمال دست داشتن خراب‌کاران در این اتفاقات اشاره کرده‌اند.

از جمله در فروردین‌ماه سال جاری یک نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به انفجار در خط لوله میان شهرهای قم و سلفچگان با توصیف آن به عنوان اقدامی «خراب‌کارانه» از احتمال ارتباط آن با انفجاری در گذشته خبر داد.

انفجار ۲۰ فروردین‌ماه در سه رشته خط لوله ۵۶ اينچی انتقال گاز طبيعی رخ داد که بخشی از گاز ایران را از پالايشگاه‌های جنوب کشور چون مجتمع گازی «پارس جنوبی»، «پارسيان» و «فجر جم» به استان‌های شمال و شمال غربی ايران انتقال می‌دهد.

پیش از آن نیز در بهمن‌ماه سال گذشته، ۱۳۸۹، در ۲۵ کيلومتری شمال منطقه سلفچگان در سه خط لوله هزار پوندی انتقال گاز انفجاری دیگر رخ داده بود.

به گفته خبرگزاری مهر، ایران روزانه به طور متوسط نزدیک به ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می‌کند.

این خبرگزاری همچنین می‌گوید که از ابتدای سال جاری تاکنون صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه حدود هفت درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.
XS
SM
MD
LG