لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

«درگيری های سپاه با پژاک بيش از ۲۰۰ خانواده را آواره کرده است»


نمایی از اردوگاهی که برای کمک به آوارگان در سلیمانیه برپا شده است
نمایی از اردوگاهی که برای کمک به آوارگان در سلیمانیه برپا شده است
مقامات محلی عراق و سازمان های غيردولتی فعال در شمال عراق می گويند درگيری های هفته های اخير ميان نيروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اعضای پژاک در مرز ايران و عراق، باعث آواره و بی خانمان شدن بيش از ۲۰۰ خانوار شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان بين المللی مهاجرت در بيانيه ای اعلام کرد: «در صورتی که به اين خانواده ها کمک نشود، مدت زيادی دوام نخواهند آورد.»

«عبدالواحد قوانی» شهردار منطقه چمان گفت:«شليک توپخانه های ايران هنوز ادامه دارد هرچند با تناوب کمتری دنبال می شود.» وی افزود: «حدود ۲۳۰ خانواده روستا و خانه خود را رها کرده اند و برای جست و جوی سرپناه از منطقه خارج شده اند و ما مجبور شديم در ناحيه ای دورتر از مرز برای آن ها ارودگاهی ساخته و از سازمان های بين المللی بخواهيم برای اسکان آن ها به ما کمک کنند.»

«برترام چمبرز»، سخنگوی سازمان بين المللی مهاجرت هم به خبرگزاری فرانسه گفت که در حال حاضر حدود ۲۰۳ خانواده در اردوگاه سازمان بين المللی مهاجرت و اردوگاه آژانس پناهندگان سازمان ملل ثبت شده اند و به کمک سازمان های غيردولتی محلی، کمک و اسکان به اين خانواده ها ادامه دارد.

وی افزود: «اين خانواده ها را بدون کمک گسترده نمی توان حمايت کرد چرا که هر چه داشته اند پشت سرگذاشته و از منطقه درگيری خارج شده اند و تقريبا هيچ چيز به همراه خود نياورده اند. تقريبا تمامی آن ها محصول و مزرعه خود و از همه مهم تر، ذخيره آذوقه را پشت سرگذاشته اند.»

دولت محلی اقليم کردستان عراق از ايران و نيز شبه نظاميان پژاک خواسته که به درگيری ها خاتمه دهند. دولت مرکزی عراق هم خواستار پايان درگيری شده است. هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق هشدار داده که ادامه اين درگيری ها ممکن است به رابطه دو کشور لطمه بزند.

هوشياری زيباری همچين گفته بود:« طی پنج سال گذشته گلوله باران ها به صورت متناوب وجود داشته است، اما اين بار زمان بمباران ها طولانی تر شده است.» به گفته وزير خارجه عراق، «اين گلوله باران ها بی هدف بوده به مزارع و مناطق روستايی آسيب وارد می کند.»

ايران از حدود دو هفته پيش عمليات خود عليه پايگاه های گروه حيات آزاد کردستان (پژاک) در خاک اقليم کردستان عراق آغاز کرد که بنابر گزارش ها ۸ پاسدار از جمله يکی از فرماندهان سپاه تاکنون در جريان اين حملات کشته شده اند.

رسانه های دولتی ايران هفته پيش به نقل از سپاه پاسداران اعلام کردند در دور تازه حملات ايران به پايگاه های گروه پژاک در خاک عراق دست کم ۵۰ نفر از اين اعضای اين گروه را کشته اند.

يکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خبرگزاری فارس گفته بود، تا زمانی که نيروهای دولت مرکزی عراق و اقليم کردستان در مرز مشترک ميان ايران و عراق مستقر نشوند، حملات به مواضع پژاک ادامه خواهد داشت.

کميته صليب سرخ هم پيشتر نسبت به وضعيت آوارگان اين منطقه، هشدار داده بود.

پيشتر مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق، با انتشار بيانيه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی ايران را محکوم کرد و از تهران خواسته بود که به جای «ايجاد رعب و وحشت»، از طريق «گفت‌و‌گو» و «راهکارهای عملی» به حل مسائل بپردازد.

به گفته رئيس اقليم کردستان عراق، اقدام جمهوری اسلامی در حمله به اين مناطق، موجب تخريب روستاها و مزارع شده و همچنين ساکنان اين مناطق را وادار به ترک محل زندگی خود کرده است.

گروه حزب حيات آزاد کردستان، پژاک، شاخه ايرانی حزب کارگران کردستان ترکيه، پ‌کاکا، است. آمريکا اين گروه را در فهرست گروه‌های تروريستی خود قرار داده است.
XS
SM
MD
LG