لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

گزارشگر ویژه حقوق بشر خواستار فراهم شدن مقدمات حضورش در ایران شد


احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، روز چهارشنبه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به او اجازه حضور در ایران داده شود تا بتواند در موارد اتهامی نقض حقوق بشر علیه شهروندان ایرانی تحقیق و بازرسی کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای شهید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من تقاضای رسمی معرفی خود و برنامه‌هایم برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران را به مقامات جمهوری اسلامی ارسال کرده‌ام.»

آقای شهید گفت که «امیدوارم مقام‌های حاکم بر ایران قدم‌های لازم را بردارند و به مسئولیت و وظایف خود در امور حقوق بشر ایران عمل کنند.»

آقای شهید که از روز اول ماه اوت، دوشنبه گذشته، به طور رسمی مسئولیت خود برای گزارشگری ویژه حقوق بشر سازمان ملل آغاز کرده، گفت که از نماینده جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو تقاضای ملاقات کرده و تلاش می‌کند گفت‌وگو با مقامات ایران را دنبال کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهارم فرودین ماه امسال (۲۴ مارس) به پیشنهاد ایالات متحده، منصب جدیدی را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران ایجاد کرد.

این شورا که ۴۷ عضو دارد به ویژه از سرکوب مخالفان و همچنین افزایش مجازات اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری مقام‌های ایرانی با گزارشگر منتخب آن شده بود.

احمد شهید، گزارشگر ویژه انتخاب شده برای ایران، وزیر خارجه سابق مالدیو و به این ترتیب هر سه شرط ایران برای تعیین چنین گزارشگری تأمین شده است. ایران خواسته بود که چنین گزارشگری، مسلمان، مرد و غیر عرب باشد.

به گفته مقام‌های سازمان ملل از سال ۲۰۰۵ تاکنون ایران به نمایندگان این سازمان اجازه نداده برای بررسی اوضاع حقوق بشر به کشور بیایند.

حتی اگر مقام‌های ایرانی به گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل اجازه دیدار از کشور را ندهند، انتظار می‌رود وی به طور مداوم با آنها تماس گرفته و درباره موارد مختلف از آنها توضیح بخواهد.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، که هم‌اکنون جای خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل داده، در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۲ گزارشگری ویژه‌ای در امور ایران داشت.
XS
SM
MD
LG