لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

چهار سال زندان برای متهم صدور قطعات موشکی از آمریکا به ایران


نمایی از ساختمان وزارت دادگستری آمریکا
نمایی از ساختمان وزارت دادگستری آمریکا
یک مرد ۳۸ ساله ایرانی که به تلاش برای صدور غیرقانونی قطعات موشک از ایالات متحده آمریکا به ایران اعتراف کرده است به بیش از چهار سال زندان محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های قضائی آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که داوود بنی‌عامری، شهروند ایرانی که به صورت قانونی در ایالت کالیفرنیا سکونت داشت روز جمعه از سوی دادگاه فدرال شیکاگو به ۵۱ ماه حبس محکوم شده‌است.

بنا به این گزارش، بنی‌عامری که در سال ۲۰۰۹ بازداشت شده‌بود ماه مه گذشته به تلاش برای صدور قطعات و تجهیزات فنی شامل آداپتورهای اتصالی برای سامانه‌های موشکی اعتراف کرد.

دادستان‌های فدرال آمریکا می‌گویند وی سعی کرده‌است تا قطعات یاد شده را از یک شرکت در ایالت ایلینویز خریداری کند و آنها را از طریق امارات متحده عربی به ایران بفرستد.

پاتریک فیتزجرالد، دادستان کل ایالات متحده، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «این متهم به صدور غیرقانونی کالا به یک کشور حامی تروریسم روی آورده و با این کار امنیت ملی ایالات متحده را به خطر انداخته‌است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو مرد دیگر نیز به ارتباط با این پرونده متهم شده‌اند که یکی از آنها در انتظار محاکمه به‌سر می‌برد و فرد دیگر فراری است و مقامات احتمال می‌دهند که هم‌اینک در ایران باشد.

ایالات متحده آمریکا و سایر قدرت‌های غربی ایران را به تلاش برای ساخت موشک‌های دوربرد و سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند و واشینگتن علاوه بر تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، تحریم‌های یک‌جانبه دیگری نیز علیه ایران وضع کرده‌است که ارتباطات تجاری با تهران را به‌شدت محدود می کند.

هفته گذشته نیز مقام‌های فدرال در ایالت نیوجرسی آمریکا یک شهروند ۵۰ ساله هلندی را متهم به همدستی در ارسال قطعات هواپیما و اقلام دیگر از ایالات متحده به ایران کردند که نقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران به‌شمار می‌آید.

همچنین خردادماه گذشته دادگاهی در فیلادلفیای آمریکا، یک شهروند ایرانی – آمریکایی به نام محمدرضا وقاری را به دلیل ارسال قطعات و لوازم یدکی ممنوعه و در نتیجه نقض تحریم‌های ایران به ۳۳ ماه زندان محکوم کرد که پس از پایان مدت محکومیت، روند اخراج او از خاک آمریکا آغاز خواهد شد.

ماه پیش از آن نیز دادگاهی در ایالات متحده، دو شرکت تجهیزات کامپیوتری و مالکان آنها، از جمله دو شهروند ایرانی‌تبار را متهم به نقض تحریم‌های علیه ایران از طریق صدور میلیون‌ها دلار قطعات و تجهیزات رایانه‌ای به ایران کرد.
XS
SM
MD
LG