لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

۱۹۲ نماينده مجلس خواستار برخورد با روزنامه دولتی «ایران» شدند


۱۹۲ نماينده مجلس با «ضد فرهنگی» توصيف کردن ويژه نامه روزنامه دولتی «ايران» در باره حجاب و چادر، خواستار برخورد قوه قضاييه با این نشریه شدند. سخنگوی قوه قضاييه نيز گفته است که پرونده روزنامه ايران در هيئت نظارت مطرح شده و ضمن تذکر جدی به دادگاه ارسال می شود.

روزنامه ايران که زير مجموعه خبرگزاری ايرنا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است هفته گذشته ويژه نامه ای با عنوان «خاتون» در ۲۵۸ صفحه منتشر کرد که در آن مقالات، مصاحبه ها و کاريکاتورهايی درباره وضعيت حجاب و چادر در ايران به چاپ رسانده بود.

انتشار اين روزنامه بويژه مصاحبه با مهدی کلهر، مشاور سابق محمود احمدی نژاد، خشم محافظه کاران را برانگيخت و دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که پرونده اين روزنامه به دادگاه رفته است.

۱۹۲ نماينده مجلس در بيانيه روز سه شنبه خود گفته اند که ويژه نامه روزنامه ايران «با نگاه ليبرالی به مسئله حجاب و عفاف، به درج مطالبی پرداخته که با فرهنگ اسلامی همخوانی ندارد.»

اين نمايندگان، «اظهارات غير کارشناسانه و غير منطقی و بدعت آميز به مسئله حجاب» و «زير سوال بردن اقدامات قانونی نيروی انتظامی در طرح ارتقا سلامت اخلاقی» را از ايرادهای ويژه نامه «خاتون» دانسته و گفته اند که در اين نشريه، «نوعی تسامح و تساهل فرهنگی و چراغ سبز به بدحجابی در فضای کشور» به چشم می خورد.

در بيانيه اين نمايندگان از «چادر» به عنوان «يک نماد جهادی اسلامی» ياد شده است و روزنامه دولتی ايران متهم شده که «با اهداف خاص انحرافی و با سو استفاده از بيت المال» به نشر مطالبی پرداخته است که به گفته آنها، «به هيچ وجه با روح انقلاب اسلامی سازگار نيست.»

رسانه های اصولگرا در روزهای اخير با برجسته کردن مصاحبه مهدی کلهر در ويژه نامه «خاتون» درباره حجاب نوشته اند که اين مشاور پيشين رييس جمهور ايران، رنگ مشکی چادر را «متکبرانه» و نتيجه تحميل شاهان قاجار به زنان و دختران ايرانی دانسته که از مجالس عياشی شبانه در اروپا بيرون آمده است.

یکی از طرح های ویژه نامه روزنامه ایران در باره حجاب
آقای کلهر درباره نحوه ورود چادر مشکی به ايران به اين ويژه نامه گفته است: «ناصرالدين شاه در سفرهای اروپايی، شب که به مجلس عياشی می رفت، می ديد آنجا لباس مردها مشکی است، کلاه سيلندری مردها مشکی است و زن ها هم با لباس مشکی می آيند. اين به نظرش آمد که يک نوع سنگينی و وقار دارد و گرنه در اسلام به صراحت داريم که رنگ تيره مکروه است. اين رنگ مشکی متکبرانه را ناصر الدين شاه آورد. خدا لعنتش کند. همين جور آتش به قبرش ببارد. مرد ملعونی بود.»

وی افزوده است: «از لحاظ فلسفه حجاب که در قرآن آمده که زن خودش را در مقابل تير نگاه هيز مردان قرار ندهد، قطعا چادر بدترين پوشش است چون چهره زن را در قاب می کند.»

علی اکبر جوانفکر، سرپرست روزنامه ايران، نيز در يادداشتی به انتقاد از «برخوردهای پليسی» با آنچه که در ايران «بدحجابی» خوانده می شود پرداخته و گفته است که «نه تنها نتيجه مطلوبی از اقدامات پليسی عايد نشده است، بلکه آسيب‌های ناشی از آن به متن جامعه تسری يافته و بر پيچيدگی و دشواری راه حل ها خواهد افزود.»

رسانه های اصولگرا انتشار اين ويژه نامه و به گفته آنها، «حمله به پوشش اسلامی زنان و دختران مسلمان» را از موارد در دستور کار «جريان انحرافی» درون دولت احمدی نژاد عنوان کرده اند. جريان انحرافی برای معرفی برخی از نزديکان رييس جمهور ايران به کار می رود که رياست آنها با اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، است.

در همين زمينه، سايت «فردا» نزديک به محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، نوشته است: «به نظر می رسد جريان انحرافی با وارد شدن به مسائل حساس اجتماعی و شبهه وارد کردن به آنها سعی دارد مرحله جديدی از فعاليت های خود را آغاز کند.»

غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه ايران، عصر دوشنبه به خبرنگاران گفت که «پرونده روزنامه ايران امروز در هيات نظارت مطرح شده و ضمن تذکر جدی به دادگاه ارسال می ‌شود. در اين مورد دادستان تهران و هيات نظارت بر مطبوعات وارد عمل شدند و بر اين اساس فرد ديگری نمی‌تواند اقدام به توهين و تعرض کند.»

اين نخستين بار نيست که روزنامه ايران هدف حملات اصولگرايان قرار می گيرد. هفته نامه «ايران جمعه» نيز در ۲۲ ارديبهشت سال ۱۳۸۵ به چاپ مقاله ای اقدام کرد که از سوی دستگاه قضايی ايران «توهين به قوميت ها» عنوان شد. انتشار اين مطلب موجب شد که روزنامه ايران به مدت پنج ماه از انتشار باز بماند.
XS
SM
MD
LG