لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

اعلام جرم علیه روزنامه ایران به دلیل «جریحه دار کردن عفت عمومی»


دادستان تهران، روز شنبه، علیه سرپرست روزنامه ايران به دليل انتشار ويژه نامه ای با نام «خاتون» به اتهام جريحه دار نمودن عفت و اخلاق عمومی اعلام جرم کرد. در اين ويژه نامه انتقاداتی از سخت گيری های اخير درباره حجاب و نيز پوشش چادر مطرح شده است.
در اعلام جرم دادستان تهران آمده است: «روزنامه ايران در ضميمه مردادماه سال ۱۳۹۰ با عنوان « خاتون يک » به درج مطالبی راجع به حجاب و اعتقادات زن مسلمان ايرانی پرداخته و با حمله به چادر و طرح حجاب و عفاف ، با ترويج اباحه گری در حوزه پوشش اسلامی ، مطالبی را درج کرده که جريحه دار کننده ی عفت و اخلاق عمومی است.»
روزنامه ايران که ارگان رسانه ای رسمی دولت محسوب می شود روز شنبه در قالب يک ويژه نامه ۲۵۶ صفحه ای با نام خاتون، نظرات و نوشته های کمتر شنيده شده ای را درباره موضع حجاب مطرح کرد.

از جمله در اين ويژه نامه علاوه بر بيان انتقادات تند عليه طرح امنيت اخلاقی و گشت ارشاد، «چادر مشکی» به عنوان پديده‌ای نامتناسب با زنان ايرانی که از سوی ناصرالدين‌شاه قاجار به زنان تحميل شده معرفی شده است.

همچنين سخنان متفاوت محمود احمدی نژاد درباره حجاب و از جمله نامه يک سال پيشش به وزيرکشور درباره عملکرد گشت ارشاد منتشر شده است.

محمدتقی رهبر رئيس فراکسيون روحانيون مجلس به خبرگزاری فارس گفت که مجلس به انتشار اين ويزه نامه واکنش نشان خواهد داد و حميد رسايی نماينده روحانی مجلس انتشار اين ويژه نامه را به جريان معروف به انحرافی پيرامون رئيس جمهور منتسب کرد.

وب سايت روزنامه جوان نزديک به سپاه پاسداران هم با انتقاد شديد از انتشار چنين ويزه نامه ای نوشته که در ويژه نامه سعی شده است که نگاهی ليبراليستی به مقوله حجاب شود و هنجارهای جديد سکولاريستی اشاعه يابد.
سایت مشرق نیز در این مورد نوشت «مهناز افشار، آزاده اردکانی، الهام حمیدی، ترانه علیدوستی، فهیمه رحیمی، هدیه تهرانی و آزاده آل ایوب از جمله زنانی هستند که عکس آنها به عنوان چهل بانوی نقش آفرین ایران اسلامی به نشانه الگوبرداری دختران مسلمان ایران، بر پیشانی روزنامه دولت قرار گرفته‌اند.»
مشرق افزود «خاتون با بازخوانی روند موضع گیری های رییس جمهور درباره برخورد با بدحجابی دلیل آشوب های فتنه گران را گشت ارشاد و مبارزه با بدحجابی معرفی می کند و مسوول اصلی آنرا نیز دلسوزانی می داند که برای رعایت از حریم حجاب به میدان آمدند.»

روزنامه ايران از انتشار «خاتون یک» دفاع کرده و با انتشار اطلاعيه ای نوشت «متاسفانه تعدادی از سايت‌های خبری که بعضا مدعی دفاع از جريان اصولگرايی نيز هستند در اقدامی هدفمند، بخشی از مطالب وزين اين ويژه‌نامه را آشکارا تحريف کرده و از اين رهگذر کوشيده‌اند تا ضمن ناراحت کردن علما و روحانيون عالی‌مقام، احساسات مذهبی مردم را تحريک نمايند.»
روزنامه ايران همچنین افزود «تصمیم گرفته با مراجعه به «دستگاه‌ قضايي، از سايت‌هاي هتاک و كينه‌توزی كه با انتشار مطالب تحريف‌آميز، سعي در تخريب اعتبار و جايگاه روزنامه وزين ايران كرده‌اند شكايت خواهد كرد.»
XS
SM
MD
LG