لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

بیش از ۲۰ کشته در دو حادثه انفجار در شرق و غرب افغانستان


انتقال یکی از قربانیان انفجار جاده‌ای هرات به بیمارستان
انتقال یکی از قربانیان انفجار جاده‌ای هرات به بیمارستان
انفجار دو بمب کنار جاده‌ای در ولایت هرات در غرب افغانستان، روز پنجشنبه به کشته شدن دست کم ۲۰ نفر انجامیده است. این دو انفجار پی در پی همچنین حداقل ۱۲ مجروح برجای گذاشته است.

محی‌الدین نوری، سخنگوی والی هرات، با تأیید این خبر به بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته است که این دو انفجار حوالی ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه در منطقه ترکان شهرستان اوبه و در اثر برخورد دو مینی‌بوس حامل حادثه‌دیدگان با مین کنار جاده‌ای رخ داده است.

همچنین نور خان نیکزاد یکی از سخنگویان پلیس هرات نیز کشته شدن دست کم ۲۰ تن و زخمی‌شدن حداقل ۱۲ نفر را در این حادثه تأیید کرده است.

برخی از گزارش‌ها به نقل از فرماندار اوبه، شمار کشته‌شدگان را ۲۲ تن و تعداد مجروحان این حادثه را ۱۳ تن ذکر می‌کنند و به نقل سیدمؤید چشتی، فرماندار اوبه گزارش شده که همه قربانیان این حادثه زنان و کودکان بوده‌اند.

هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

حادثه صبح امروز در ولایت هرات در شرایطی رخ می‌دهد که به گفته پلیس افغانستان و نیروهای بین المللی، در بامداد روز پنجشنبه نیز یک خوردروی حامل مواد منفجره در یک پایگاه نظامی در منطقه گَردیز در ولایت پکتیا در شرق این کشور منفجر شده است.

این حادثه مقر که نیروهای بین‌المللی در منطقه گردیز را هدف قرار داده بود، به کشته شدن دو تن و زخمی شدن ۹ فرد دیگر منجر شده است و به گفته روح‌الله سمون، سخنگوی والی پکتیا، همه قربیانیان این حادثه شهروندان افغان بوده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از انتقال شش تن از مجروحان این حادثه به بیمارستان است.

در این میان خبرگزاری رویترز گزارش کرد که گروه مسلح طالبان ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این حمله، با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شده است که این انفجار توسط یک عامل انتحاری ۷۰ ساله صورت گرفته و در جریان آن شمار زیاد از نیروهای بین‌المللی کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان گروه طالبان، در این اطلاعیه مدعی شده است که ایحمله انتحاری ۲۷ کشته و ۳۴ مجروح بر جای گذاشته است.

ادعاهایی که به نوشته بخش افغانستان رادیو آزادی، از سوی مسئولان دولتی و نیروهای بین‌المللی رد شده است.

این دو حادثه مرگبار در شرق و غرب افغانستان در حالی روی داده است که از اوایل مرداد ماه جاری، نخستین دور از واگذاری مسئولیت امنیتی هفت نقطه از افغانستان به نیروهای افغان انجام شد.

پس از ۱۰ سال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، ایالات متحده طرح خروج هزاران نیروی خود را از این کشور در دستور کار دارد و دیگر کشورهای غربی نیز از کاهش نیروهای خود خبر داده‌اند.

قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ کلیه نیروهای عملیاتی کشورهای خارجی افغانستان را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG