لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

نیروهای طالبان به هتلی مجلل در کابل حمله کردند


نمایی از هتل اینترکنتیننتال در کابل که پس از پایان عملیات همچنان دود از ساختمان آن بلند می شود.
نمایی از هتل اینترکنتیننتال در کابل که پس از پایان عملیات همچنان دود از ساختمان آن بلند می شود.
گزارش های رسيده از افغانستان حاکی است که ۹ مرد مسلح طالبان مجهز به خمپاره انداز و ساير سلاح ها اواخر شب سه شنبه به هتل مجلل اينترکنتيننتال کابل حمله کرده و دستکم ۲۱ نفر را کشتند. هليکوپترهای ناتو و نيروهای کماندوی افغانستان با کشتن تمام مهاجمان به اين حمله خاتمه دادند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پس از وقوع چندين انفجار در اطراف هتل، مهاجمان اواخر شب سه شنبه وارد هتل شدند و به هر کسی که می ديدند تيراندازی می کردند. برخی از ميهمانان هتل برای فرار از دست مهاجمان خود را از طبقه های دوم و سوم به پايين پرتاب کردند.

شاهدان عينی گفته اند که در ابتدای حمله صدای يک انفجار به گوش رسيد و به فاصله يکساعت سه انفجار ديگر به وقوع پيوست. به دنبال حمله، برق هتل و مناطق اطراف آن قطع شد.

اين شاهدان افزوده اند که برخی از مهاجمان به ضرب گلوله پليس کشته شدند ولی تعدادی از آنها نيز کمربند انفجاری خود را منفجر کردند. ذبيح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در گفت و گو با رويترز اظهار داشت که چندين جنگجو از اين گروه اسلامی به هتل حمله کردند. وی مدعی شد که در جريان حمله تلفات سنگينی وارد شده است.

ايوب سالنگی، رييس پليس کابل، گفته که در جريان اين حمله ده نفر کشته شدند که بيشتر آنها از کارکنان هتل بودند. در جريان اين عمليات، سه پليس افغان نيز مجروح شدند.

وزارت کشور افغانستان نيز در بيانيه ای اعلام کرد که «تروريست‌های مسلح در ساعت ۱۱ شب سه شنبه به هتل اينترکنتيننتال حمله کردند... و پس از اينکه تمام تروريست ها کشته شدند عمليات در ساعت سه بامداد چهارشنبه خاتمه يافت.»

 نیروهای طالبان به هتلی مجلل در کابل حمله کردند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00


به گفته اين بيانيه، «هشت نفر در اين حمله مجروح شده و نام دو پليس نيز در ميان کشته شدگان به چشم می خورد.»

مقام های رسمی افغانستان تعداد کشته شدگان را ابتدائاً ده نفر اعلام کردند، ولی تلویزیون سی‌ان‌ان در گزارشی متفاوت از کشته شدن ۱۸ نفر و خبرگزاری فرانسه در آخرین گزارش خود از کشته شدن ۲۱ نفر در جریان این حمله خبر داده‌اند.

گزارش شده که از ميهمانان هتل خواسته شده بود که از اتاق های خود خارج نشوند. با پايان عمليات، پليس کابل جستجوی اتاق به اتاق را برای يافتن زخمی های بيشتر يا تهديدهای امنيتی آغاز کرد.

هتل اينترکنتيننتال که در دهه ۱۹۶۰ ميلادی ساخته شده است به شدت محافظت می شد و مقام های افغان و اتباع غربی از آن برای اقامت استفاده می کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که هتل در زمان حمله، ميزبان هيئت های شرکت کننده از سراسر کشور در يک کنفرانس امنيتی بود که قرار بود در روز چهارشنبه برای واگذاری امور امنيتی از نيروهای خارجی به ارتش افغانستان نشستی برگزار کند. همزمان در هتل يک مراسم مجلل عروسی نيز برپا بود.

اين هتل در يکسال گذشته بارها از سوی شورشيان مورد حمله قرار گرفته بود ولی به گزارش رويترز، پايتخت افغانستان در اين مدت در مقايسه با ساير نقاط اين کشور نسبتا آرام بوده است.

حمله سه شنبه شب طالبان نشان می دهد که اين گروه همچنان قادر است تا در مناطقی که نيروهای ناتو طی ۱۸ ماه گذشته موفقيت های بسياری در زمينه امور امنيتی به دست آورده اند، عمليات های مهم انجام دهد.

اين عمليات يک هفته پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا برنامه خروج ۱۰ هزار سرباز آمريکايی را از افغانستان تا اواخر سال جاری و خروج ۲۳ هزار نفر تا پايان سال ۲۰۱۲ را اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG